Gjest kurt Skrevet 16. august 2012 #1 Skrevet 16. august 2012 Jeg og min søster har blodttype - o, mens min bror har +0.. Er det da mulig at vi har samme foreldre?
Metamorf Skrevet 16. august 2012 #2 Skrevet 16. august 2012 Ja, det er mulig. Da er minst en av foreldrene dine rhesus positiv.
Gjest anonym Skrevet 16. august 2012 #3 Skrevet 16. august 2012 Her kan du se alle mulige kombinasjoner for arv av blodtype og rhesustype: http://mistupid.com/...loodinherit.htm
Gjest kurt Skrevet 16. august 2012 #4 Skrevet 16. august 2012 men må ikke begge foreldre være rhesus negativ for at jeg skal kunne bli negativ?
Gjest kurt Skrevet 16. august 2012 #5 Skrevet 16. august 2012 takk for linken, det oppklarte det meste...
Metamorf Skrevet 16. august 2012 #6 Skrevet 16. august 2012 men må ikke begge foreldre være rhesus negativ for at jeg skal kunne bli negativ? Man har to utgaver av hvert gen som koder for dette. Enten kan disse være like, altså "negativ og negativ" eller "positiv og positiv", eller de kan være ulike ("positiv og negativ"). I egg- og sædceller finnes bare én av utgavene for foreldrene, slik at barnet får en utgave fra hver forelder. Positiv dominerer over negativ, dvs. at hvis du har ulike utgaver vil du være positiv uansett. Men du kan da gi bort en negativ utgave til barnet ditt, og hvis den får en negativ fra den andre forelderen også, blir barnet negativt. En som er Rhesus positiv vet ikke selv om han/hun har to like eller ulike utgaver av genet. Men får man rhesus negative barn og er positiv selv, vet man at man har to ulike utgaver. Vanskelig å forklare uten å bruke vanskelig uttrykk, men håper det var forståelig.
Gjest kurt Skrevet 16. august 2012 #7 Skrevet 16. august 2012 tusen takk for god forklaring, da skjønte jeg hvordan det kan henge sammen ja..
Minya Skrevet 16. august 2012 #8 Skrevet 16. august 2012 Jeg er fortsatt forvirret over min blodtype, siden begge mine foreldre er O+ og jeg er A+ og ifølge det skjemaet er ikke det mulig. Men jeg ligner veldig på begge mine foreldre og mine søsken, så jeg er helt sikker på at jeg ikke er adoptert
Gjest Swarovski Skrevet 17. august 2012 #9 Skrevet 17. august 2012 Jeg er fortsatt forvirret over min blodtype, siden begge mine foreldre er O+ og jeg er A+ og ifølge det skjemaet er ikke det mulig. Men jeg ligner veldig på begge mine foreldre og mine søsken, så jeg er helt sikker på at jeg ikke er adoptert Men er du helt sikker på blodtypene til alle sammen? Etter en sånn skoletest trodde jeg lenge at jeg var 0, men så viste det seg at jeg egentlig var A. Det er jo mulig at det er tilfellet med en av foreldrene dine 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå