AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #1 Skrevet 16. august 2012 Hei hei! Jg er veldig, og da mener jg veldig skeptisk til medisiner. For en uke sia fikk jg resept på Cipralex av min psykolog. Skulle starte på 2,5mg i en uke, for deretter på 5mg, og tredje uken på 10mg. Skulle jg ikke tåler det på 10mg, skulle jg gå ned på 5mg. igjen. Så det jg lurer på, er det noen av dere som har startet på slik dose? Hvis ikke på 2,5mg, hva med 10mg.? Har dere da opplevd noen bivirkninger? Psykologen min sa til meg at i og med at jg starter så forsiktig, så vil jg nok ikke merke så mye til bivirkninger. Lurer på om det er sant? Jg er så skeptisk altså Blir takknemlig for svar! Anonym poster: 18ffad14d2f28fc5865c7b3e0a559126
TheSgirl Skrevet 16. august 2012 #2 Skrevet 16. august 2012 Jeg har tidligere gått på Cipralex,og da startet jeg på 5mg og gikk opp til 10mg når tilvenningsfasen var over. Brukte vel 3uker på dette. Selv hadde jeg veldig få bivirkninger ved oppstart. Eneste jeg husker er at jeg følte meg litt svimmel på en måte ved dag 2,3. Ellers gikk det bra. Om man merker noe er jo svært individuelt,så å si om du vil merke noe eller ikke er heller vanskelig. Men tror nok han er inne på noe,at dessto mindre man starter med dessto mindre merker man til det,så tror dette er en god måte å starte på jeg Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2012 #3 Skrevet 17. august 2012 Jeg husker ikke hva jeg begynte med men tok til slutt 15 mg om morgnen og 10 om kvelden. Fikk ingen bivirkninger utenom økt svette
Gabler Skrevet 17. august 2012 #4 Skrevet 17. august 2012 Jeg begynte også med 5 mg, og gikk opp til 10 mg etter noen uker. Eneste bivirkningen jeg hadde var at jeg mistet all matlyst, men hadde vel egentlig ikke noe imot det i den perioden:P
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #5 Skrevet 17. august 2012 Det vanligste er å starte med 5 mg. Jeg har startet med 2,5 mg fordi jeg reagerer veldig på medisiner, og fikk dessverre bivirkninger av en så liten dose også, De fleste får litt bivirkninger, men de går som regel over etter 2-3 uker. Er du usikker på noe i forbindelse med medisineringen din, kan du ta kontakt med legen som skreiv ut medisinene. Anonym poster: 16a47c40ebc024514b1745d739ab2cbe
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #6 Skrevet 17. august 2012 Jeg begynte på 5 og gikk etter hvert opp til 20 i løpet av seks uker. Ingen spesielle bivirkninger hos meg, annet enn litt dalende sexlyst. Anonym poster: 0ea5722e9744b74ea1fae61d202bebe1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #7 Skrevet 17. august 2012 Jeg begynte på 5 mg, gikk senere opp til 10 på egenhånd. Husker ikke etter hvor lang tid, men tipper etter 2 mnd ca. Ble megatrøtt av cipralex. Sov sikkert 12-14 timer i døgnet i 1,5 år. Gikk opp 10 kilo fordi jeg fikk tilbake matlysten. Mistet all sexlyst. Nå begynner jeg så smått å få den tilbake (er 3 år siden jeg sluttet på pillene). Har sikkert noe med at jeg ikke syns jeg ser så smashing ut med 10 kilo ekstra også, men har veid det samme før medisinen og da hadde jeg null problem med sexlyst. Kan ikke lenger få vaginal orgasme, det suger. Fikk det uten problem før. Nå går det rett og slett ikke, selv ikke på egenhånd (ikke onanerer jeg noe særlig lenger heller. Gjorde det sikkert annen hver dag før, men nå... næ... et par ganger i mnd?). Mistet også kreativiteten min, på en måte. Sluttet å spille musikk, klarte ikke skrive noe nytt. Sluttet å skrive tekster og tok veldig lite bilder. Tenkte ikke over dette før etter jeg sluttet på medisinen, at jeg faktisk gikk 1,5 år uten å skape noe Veldig rar tanke, for jeg har alltid vært veldig kreativ og glad i å lage ting/kunst. Sluttet uten å snakke med lege. anbefales ikke. Jeg trodde ikke det var så farlig. Var veldig svimmel, angst, influensa-lignende symptomer i 2 uker. Ble sykemeldt fordi sjefen var redd for svineinfluensa. Men uansett, på tross av disse bivirkningene: Det reddet meg. Virkelig. Jeg kom ut av tåkeheimen takket være cipralex :-) Det var som om noe lettet fra hjernen, og jeg hadde det helt fantastisk bra! Ble kjent med nye mennesker, gikk på fester og hadde det strålende :-) Du må rett og slett bare prøve og se om det funker for deg.. Anonym poster: 56abd9796595aca7cae7ebef51f68559
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #8 Skrevet 17. august 2012 Jg skulle også ha startet med 5mg første uken for deretter 10mg. Men ettersom jg er såååå skeptisk til medisiner, kunne jg få lov til å starte så forsiktig som 2,5mg en uke osv...Psykologen sa til mg at jg kunne ta det gradvis, skulle føle på kroppen min. Men når dere sier at man legge på sg av den, er det noe man ikke har kontroll over da eller? Er fortsatt skeptisk, men tror at jg skal starte på den, fordi jg er så langt nede nå, at jg snart ikke orker mer. Anonym poster: 18ffad14d2f28fc5865c7b3e0a559126
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #9 Skrevet 17. august 2012 Det er mg igjen, glemte å skrive at det er mg TS over her, men de skjønte dere vel? Takk for svarene som jg fikk av dere. Anonym poster: 18ffad14d2f28fc5865c7b3e0a559126
AnonymBruker Skrevet 18. august 2012 #10 Skrevet 18. august 2012 Jg skulle også ha startet med 5mg første uken for deretter 10mg. Men ettersom jg er såååå skeptisk til medisiner, kunne jg få lov til å starte så forsiktig som 2,5mg en uke osv...Psykologen sa til mg at jg kunne ta det gradvis, skulle føle på kroppen min. Men når dere sier at man legge på sg av den, er det noe man ikke har kontroll over da eller? Er fortsatt skeptisk, men tror at jg skal starte på den, fordi jg er så langt nede nå, at jg snart ikke orker mer. Den største grunnen til at folk legger på seg av denne type medisiner, er økt appetitt (og evt. økt vannmengde i kroppen). Vær obs på at du kan få økt apetitt av den, og ikke spis mer enn du gjorde før du begynte på den så går det nok fint. Anonym poster: 16a47c40ebc024514b1745d739ab2cbe
AnonymBruker Skrevet 18. august 2012 #11 Skrevet 18. august 2012 Hei Ts! Jeg tar også Cipralex, har tatt det i noen måneder nå. Jeg begynte på 5 mg daglig i 10 dager, og økte så opp til 10 mg daglig, som er det jeg fortsatt tar. Av bivirkninger fikk jeg økt svette (spesielt i håndflater og under fotbladene) og mageproblemer. Spiste jeg et større måltid, typ middag, så måtte jeg på do innen toppen 30 minutter. Med diare (jippi). Jeg måtte derfor holde meg i nærheten av et toalett, men siden jeg ikke har et veldig sosialt liv med behov for å gå ut, så plagde ikke dette meg på noen måte. Bivirkningene har gitt seg nå, men hvis jeg ikke er nøye med å ta tabletten til et fast tidspunkt på dagen, så kommer de samme bivirkningene tilbake. En annen bivirkning jeg får er munntørrhet, den bivirkningen har blitt med meg, men er ikke like plagsom som de andre. Ellers, så har ikke jeg fått problemer hverken med minkende sexlyst, den har heller økt, eller med å oppnå orgasme, og har ikke lagt på meg grunnet økt apetitt. Apetitten er akkurat der den var før; helt normal. Har forresten fått sterke angstsymptomer da, men det er kun i spesifikke situasjoner, ikke en generell angst, så det er ikke plagsomt. Hjelper også å vite at det er tablettene som gjør meg redd, og at situasjonen da egentlig ikke er farlig, er bare en liten "feilkobling" i hjernen min som sier det (jeg prøver ikke å bagatellisere for dere som har angst, mener kun min egen private opplevelse av den). Ja, vet ikke helt om dette svaret hjalp deg da, men... Men lykke til om du prøver tablettene Anonym poster: c3a8e91dfe10f1cf73cb7cb55dd3f0cd
AnonymBruker Skrevet 18. august 2012 #12 Skrevet 18. august 2012 Tusen takk Anonym for svaret! :-) Jg skulle ønske og jg håper at det blir hos mg som hos dg, altså bivirkningene. Går hver dag og tenker på om jg skal begynne på de, min psykolog har sagt at jg ikke må stresse, at det er opp til mg. Men er bare så redd, jg har angst for alt. Om dagen klarer jg mg okej, for da er jg ikke alene, men om natten er jg alene. Har fortalt det til mamma, og hun sa at hun vil stille opp for mg, overnatte hos mg ca. en mnd, til jg klarer mg selv. Men fortsatt usikker. Huff :-( Anonym poster: 18ffad14d2f28fc5865c7b3e0a559126
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå