AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #1 Skrevet 16. august 2012 Hei! Dette kommer sikkert til å høres veldig dumt ut, men jeg må bare spørre om råd! Har aldri hatt hund før og er litt rådvill. Jeg kjøpte meg en blandingsvalp for ca. en måned siden, han er nå tre måneder gammel, halvt italiensk mynde og den andre halvdelen husker jeg ikke... Han er verdens søteste, og kjempekosete når han er sliten. Sover med meg hele natten og sleiker meg i trynet når jeg våkner, haha! Men når han ikke er sliten, kan han være et lite mareritt... For det første bjeffer/knurrer han ALLTID. Om det er på mennesker, på katten, til veggen... alltid! Vi har prøvd og si nei, pssht (Cesar Millan, haha) men det driter han i. Han biter også, ikke sånn vondt-i-tenner-biting som han vanligvis gjør, men skikkelig hardt. Han har også begynt å glefse på meg, og nei virker som sagt heller ikke! Vi har prøvd å dytte ham bort, men da blir han jo selvfølgelig enda verre... Han klarer heller ikke å bæsje eller tisse ute, selv om jeg går tur med han ca. 3 ganger for dag og har han ute i bakhagen og gir han "godteri" når han en gang har tisset ute, så vil han ikke og gjør det heller med en gang når han går inn. Han har forresten også separasjonsangst. Jeg vet dette ligger i hundens natur, men det må jo gå an å gjøre noe med det? Jeg er med han mesteparten av tiden når jeg ikke jobber, og jeg har prøvd å sette han ute i hagen eller lukke døra til rommet han er i, men han begynner å hyle og jeg synes med en gang synd i ham, haha. Også lurer jeg på om noen har tips til kloklipping? Vår har aldri fått klørne klipt, vi fikk klipt en klo men da ble han livredd selv om vi var langt unna nervene. Han er ikke redd for å bli massert eller tatt på potene. Er det noen som har tips til meg angående disse tingene? Har blitt rådet til å SELGE ham, men det vil jeg selvfølgelig ikke! Kan ikke dytte han over på noen andre så fort han blir litt vanskelig, alt går jo med trening. Tusen takk for tips, alle sammen Tilleggsspørsmål: Hvor gammel må hunden være før han kan kastreres? Anonym poster: e9f28db4c86a74e9c662ee14cda9acec
Dolly-Duck Skrevet 16. august 2012 #2 Skrevet 16. august 2012 Komm deg på kurs! Det er et must for alle nye hunde eiere i mine øyne.. Glemm alt du har sett av ceaser millan, han er en tulling som korrigerer bort hunden sitt språk. Ang do trening så må du begynne fra starten av.. Ta hunden ut hver gang den har spist, lekt, drukket eller sovet, ros når den går på do ute, ignorer når den går på do inne. Jeg kunne skrevet anbefalinger ang knurring og slik men jeg synes virkelig du bør melde deg på et kurs med positiv trening. 6
Gjest "gjest" Skrevet 16. august 2012 #3 Skrevet 16. august 2012 Gi blanke i den der nettsiden som det linkes til her i utide.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #4 Skrevet 16. august 2012 Haha, du kommer til å bli slaktet her inne. Anonym poster: 42a0cbdf793f3fa9f849b6daa8b8e238 1
Gjest Loverdose Skrevet 16. august 2012 #5 Skrevet 16. august 2012 (endret) Nå har ikke jeg så veldig mye peiling på hund, men min mor har god peiling. Hun angrer på at hun kastrerte sin hund, så kastreringschip er anbefalt. Så tenk heller på kastreringschip fremfor kastrering.. Kom deg på hundekurs fort som svint. Sender du meg PM kan jeg anbefale deg en svært god trener. Vil ikke nevne han her ettersom det KAN få mye dritt, siden det er mange som ikke kan fordra han og mener at han er veldig dårlig innen for sitt fag - noe som så klart ikke stemmer. Bikkja til min mor har selv vært der, ble en helt ny vofs. Endret 16. august 2012 av Loverdose
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #6 Skrevet 16. august 2012 Haha, du kommer til å bli slaktet her inne. Anonym poster: 42a0cbdf793f3fa9f849b6daa8b8e238 Hvorfor det? Spør jo ærlig om tips, det er vel naturlig om jeg ikke har hatt hund før. Anonym poster: 6a6f7a34dde3492e6600929e2e2a22b9
Maryell Skrevet 16. august 2012 #7 Skrevet 16. august 2012 Enig med Dolly-Duck, kurs er finfint Ellers er det vel bare å rose positiv adferd og smøre seg med veldig mye tålmodighet :D
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #8 Skrevet 16. august 2012 Hvorfor det? Spør jo ærlig om tips, det er vel naturlig om jeg ikke har hatt hund før. Anonym poster: 6a6f7a34dde3492e6600929e2e2a22b9 Folk blir rasende her inne når "uvitende" folk skaffer seg hund. Blant annet med at du spør hvor gammel han må være før du kan kastrere han. Det er ikke lov å kastrere hunder i Norge. (Men de fleste blir kastrert likevel da) Men sånne ting Anonym poster: 42a0cbdf793f3fa9f849b6daa8b8e238
fishi Skrevet 16. august 2012 #9 Skrevet 16. august 2012 Gå på kurs! Klikkerkurs, eller noe i den duren, da det fokuserer på positiv forsterkning. Anbefaler iallefall at du oppsøker noen som har peiling, og kan se hvordan hunden oppfører seg. Ville gitt blaffen i han millan-fyren, da han bare undertrykker hundene! For å få hunden husren må du starte fra begynnelsen, altså ta den med ut etter den har sovet, lekt og spist. Masse ros når den gjør fra seg ute! Mener at hunden må være 2 år for å kastreres.
Gjest Bobler Skrevet 16. august 2012 #10 Skrevet 16. august 2012 (endret) Gratulerer med valp. Først og fremst, mye av dette burde du satt deg inn i FØR du fikk valpen. Du har en VALP. Det er veldig viktig å huske på. En liten baby som ikke kan noen verdens ting. En valp kan ikke automatisk nei. Du kunne like så godt sagt "Fisk", han ville ikke skjønt noe mer av den grunn. Valper er viltre. De biter, bjeffer, gjør herværk og er totalt idioter innimellom. Men det er slik de er, og du må lære valpen å oppføre seg. Når hunden bjeffer, ignorerer du den. Bjeffer den under lek, ignorer den tvert. Ikke start leken igjen før den er stille. Valper klør i tennene, og da biter de. Dytter du valpen vekk tolker den dette som lek, ikke straff. Biter valpen så reiser du deg opp, snur ryggen til valpen og totalt ignorerer den. Ikke straff den, ikke gi den NOEN form for oppmerksomhet (kjefting er også oppmerksomhet!). Tur 3 ganger om dagen er ALT for lite. Valper skal ikke ha tur, men de må luftes ofte. HVER gang valpen har spist, drukket, lekt, sovet eller det har gått mer enn tre kvarter siden sist den var ute så skal den ut å tisse. Tisser valpen inne skal du ikke kjefte. Ser du at hunden tisser tar du den ut, med en gang. Aldri bruk straff eller kjeft når den tisser, og ros den hver eneste gang den tisser og bæsjer ute. Valper må også LÆRES til å være hjemme alene, du kan overhode ikke la en liten valp være alene hjemme en hel dag. Søk opp alene-hjemme trening, her eller på nettet. Det er et eget kapittel, og må taes varsomt. Kloklipping må du ta litt og litt. Belønn valpen for at du holder i poten, så når du holder i poten og har en saks i den andre hånden. Så belønner du når du later som om du klipper en negl, og etterhvert belønne for å klippe EN negl. Så tar du litt og litt, belønn mye og klipp gjerne når valpen er trøtt. (Dette skal taes steg for steg, ikke på en gang) Du bør melde deg på valpekurs så fort som overhode mulig, og kjøp deg en bok. Fra valp til voksen hund er en fin bok. Kan ikke understreke hvor viktig det er at du har en valp, og ikke en voksen hund. Hunden din er hverken agressiv, eller vannskelig å ha med å gjøre. Du har en helt normal valp, du bare vet ikke hva du skal gjøre. Sist, men ikke minst, drit i hele Cesar Millan. Les deg opp på positiv hundetrening, og bruk gjerne klikker i treningen. Canis.no og Hundesonen.no er to fine forum om hund, og jeg anbefaler deg å spørre der inne. På Canis kan de være litt kvasse mot uvitende hundeeiere, men ta det med en klype salt Red; Limer inn hva jeg skrev om alene-trening i et annet innlegg " Du må lære hunden å være komfortabel med å være alene litt og litt. Ta ting forsiktig, du starter f.eks med å gå ut døren, lukke den, og gå inn igjen. Når hunden er komfortabel med det så går du ut døren, venter et minutt før du går inn igjen. Begynner han å bjeffe har du gått for fort frem, og må tilbake i tid. Ikke gå inn når hunden bjeffer. Så øker du gradvis etter å ha forsøkt flere ganger med samme tid. 2 min, 5 min, 10min, 15 min, 25min, 30min, 45 min osv. Film gjerne hunden så du får se hvordan og evt når den reagerer. Viktig også å ikke lage noe stor ståhei ut av dette. Si en spesifikk ting når du drar (Jeg sier "hadet"). Når du kommer hjem ignorerer du hunden til den har roet seg litt. Ikke noe "stakkars deg" og det å være alene hjemme skal være det mest normale i hele verden for hunden deres. Må understreke at det er viktig å ikke gå for fort frem. Hunden deres har seperasjonsangst, og hvis dere bare lar hunden være hjemme i 8 timer ødelegger dere hele treningen. " Endret 16. august 2012 av Bobler 10
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #11 Skrevet 16. august 2012 Folk blir rasende her inne når "uvitende" folk skaffer seg hund. Blant annet med at du spør hvor gammel han må være før du kan kastrere han. Det er ikke lov å kastrere hunder i Norge. (Men de fleste blir kastrert likevel da) Men sånne ting Anonym poster: 42a0cbdf793f3fa9f849b6daa8b8e238 Så klart er man mer eller mindre uvitende når man får sin første hund... Anonym poster: 6a6f7a34dde3492e6600929e2e2a22b9
Gjest "gjest" Skrevet 16. august 2012 #12 Skrevet 16. august 2012 Jeg blir bare rasende når uerfarne hundeeiere ikke hører på fornuft. Ellers så har vi da alle begynt et steds hen.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #13 Skrevet 16. august 2012 Bobler, tusen takk for tips! Jeg har aldri kjeftet på hunden for å gjøre ting han ikke skal, har heller prøvd å si nei på en bestemt måte og samtidig sett "sint" på hunden. Hun jeg bor med er ikke så flink til å ignorere hunden når han bjeffer og kjefter masse på hunden når han for eksempel tisser på gulvet. Igjen, tusen takk for tips, skal prøve dette ut og se hvordan det går! Skal også sjekke ut det valpekurset. Anonym poster: 6a6f7a34dde3492e6600929e2e2a22b9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #14 Skrevet 16. august 2012 Så klart er man mer eller mindre uvitende når man får sin første hund... Anonym poster: 6a6f7a34dde3492e6600929e2e2a22b9 Selvsagt, men det er det mange som ikke forstår Anonym poster: 42a0cbdf793f3fa9f849b6daa8b8e238
Vulpes Skrevet 16. august 2012 #15 Skrevet 16. august 2012 Med så mange ting du lurer på vil jeg råde deg til både å gå på valpekurs og senere lydighetskurs, samt å lese flere bøker om hunder. Ved å lese gode bøker får du grunnleggende kunnskap om atferd, treningspsykologi m.m. som vil hjelpe deg med å skjønne hvorfor hunden gjør som den gjør. Det å kunne se ting fra hundens perspektiv hjelper veldig - f.eks. at man lettere forstår hvorfor hunden ikke forstår «nei» om du ikke har lært den hva ordet betyr, eller hvorfor hunden blir giret og biter. Angående biting er det nok viktig å være veldig tydelig og konsekvent i reaksjonene, uten å være sint eller truende. Hvis han biter som en del av lek, så avbryt leken med en gang og ignorer ham til han roer seg ned. Hvis han biter når han er i sofaen så ta ham umiddelbart ned og avslutt all kosing. Den generelle regelen er at biting skal føre til at han mister «goder» (negativ straff). Dette er som regel en tryggere og mer idiotsikker metode enn å skulle direkte straffe valpen for biting (positiv straff), ettersom det kan gjøre vondt verre, eller gjøre valpen usikker. Nå sier jeg ikke at en hund får traumer av å få et tydelig NEI, men når man er uerfaren er det lurt å velge trygge metoder Jeg skjønte ikke helt nøyaktig det du skrev om tissingen og bæsjingen hans. Uansett, det er viktig å ta en valp med ut veldig, veldig ofte. Etter spising, etter lek, etter soving. Uhell vil alltid skje, men jo oftere dere tar ham ut og roser mye når han gjør fra seg ute, jo fortere blir han husren Angående separasjonsangsten er det et litt for stort tema til at jeg klarer å komme med enkle tips her og nå. Vil råde deg til å lese mer om teamet, er mye god info både i bøker og på nett. Det er mye lettere å legge et godt grunnlag nå enn å fikse en voksen hund med ordentlig utviklet separasjonsangst! Så ta tak i dette. Jeg har aldri hatt hund, så disse tipsene er basert på teori jeg har lest og andres erfaringer, bare så det er sagt Og forresten, når det gjelder Cesar Millan, så ta mye av det du ser på det programmet med en stor klype salt. Langt ifra alle metodene han bruker er lurt å bruke selv, spesielt ikke på en valp. Men for all del, man kan lære en del av programmet og.
Gjest Bobler Skrevet 16. august 2012 #16 Skrevet 16. august 2012 (endret) Bobler, tusen takk for tips! Jeg har aldri kjeftet på hunden for å gjøre ting han ikke skal, har heller prøvd å si nei på en bestemt måte og samtidig sett "sint" på hunden. Hun jeg bor med er ikke så flink til å ignorere hunden når han bjeffer og kjefter masse på hunden når han for eksempel tisser på gulvet. Igjen, tusen takk for tips, skal prøve dette ut og se hvordan det går! Skal også sjekke ut det valpekurset. Anonym poster: 6a6f7a34dde3492e6600929e2e2a22b9 Da må du snakke med hun du bor med, det er viktig at dere gjør de samme tingene. Eller at hun bare driter i valpen. Den blir veldig forvirret av forskjellige beskjeder, rutiner og treningsmetoder. Og man skal ALDRI kjefte på en valp som tisser, det er veldig viktig. Du risikerer da at valpen ikke tør å tisse i nærheten av folk, og heller går under senga, på vaskerommet eller i gangen for å tisse.. Viktig å snakke sammen om det er flere mennesker i samme hus hvor det er en hund. For stabilitet er kjempeviktig, spesielt for en valp. Sjekk opp hva kurset står for også, ville funnet et kurs som driver med positiv hundetrening. Husk også å alltid rose den når den gjør noe bra. Legger den seg i sengen sin, kan du si "flink gutt". Slutter den å bite, så belønner du med ros og kos, og evt godbit. Går den pent i båndet sitt uten å trekke, så roser du den. Enkelt og greit, belønne ALL adferd du liker, uansett om det er å tisse eller å ikke bite på yndlingssokkene dens Endret 16. august 2012 av Bobler 1
Gjest Trio Skrevet 16. august 2012 #17 Skrevet 16. august 2012 Å gå på biblioteket og finne noen bøker går også an. Trude Rugaas har masse bra bøker om hundens språk og hvordan lære den å ikke trekke i båndet. Du burde også lese noe om valpers utvikling. Det er ikke lov å kastrere hunder i Norge. Jeg vet ikke helt hvorfor du vil det heller (kanskje du har hørt at det er vanlig i Amerika), men det er i alle fall ingen grunn til å tro at det skal gjøre hunden noe roligere da den bare er 3 måneder og dermed ikke kjønnsmoden ennå. Om valpen er redd for å klipe klørne, men ikke at du tar på potene er det mulig den er redd for lyden. Det kan du fikse med å "klippe" noen fyrstikker. Du kan feks gjøre det når den står og spiser, sitt et stykke unna først og beveg deg så nærmere etterhvert. Om den reagerer kraftig/ikke roer seg fort er du for nært. Når den ikke bryr seg om det kan du forsøke å klippe igjen. Om den er redd selve klossaksa kand u la den snuse på den. Gi den godbiter mens klosaksa er i nærheten ol. Om den har kjempelange klør som må klippes, eller du må gi den øyedråper/salve eller noe slikt i fremtiden som den nekter er det enkleste å sette seg på huk og holde den fast mellom bena, mens du bruker hendene. Men bruk tid på å venne den til ting om det ikke er noe som MÅ gjøres nå. Jeg bruker dette kun med medisingivning. Alle valper biter. Det går over. Noen biter ikke bare hender, men også bukseben, bånd ansikt og hår. Biter den i bukse stopper du, unngå løse bukser om det er et stort problem. Biter den og hopper i bånet kan du binde den fast i en lyktestolpe/tre og gå 2-3 meter bort så den ikke når deg, vent til den roer seg og gå videre. Eventuelt kan du trå på båndet. Biter den når dere koser er det slutt på kosen og du gjør noe annet. Biter den når dere leker er det slutt på leken osv. Ta den vekk når den gjør ting den ikke får lov til. Igjen: Det tar tid. Si nei (trenger ikke være spesielt høyt eller strengt, bare du har samme tonefall), ta hunden bort og gi den noe annet å drive på med. Det kan være å gi den ben om den tygger på bordebenet eller får den til å slappe av om den har et raseanfall (snakke rolig, gi mindre område, klø på magen). Ikke ta fra den ting den ikke skal ha. Bytt! Hvis den har stjålet en sko, hvis den en godbit slik at den sliper skoen, gi den godbiten og finn så en mer passende leke. Tar du fra den ting risikerer du å få en hund som forsvarer ting den har med knurring og virkelig biting. Valper skal ikke gå tur. De skal ut å tisse minst vær time og ellers valse i sitt eget tempo å oppdage verden. Miljøtrening er viktig. La den se andre dyr, mennesker, biler, busser, brkete maskiner, barn bak gjerdet i barnehagen ol. Alt i små doser og på såpass lang avstand at den ikke blir redd. Lek mye med den. Drakamp og lekeslossing er som regel favoritter. Her har du også en gylden mulighet til læring. Biter den deg og ikke leken er det slutt med å leke en stund. Å kaste ting som valpen kan hente kan være stressende så jeg ville ikke anbefalt det da din virker stresset nok allerede. Bjeffingen kan være både over og understimulering. Eventuelt har du fått deg en bjeffehund. Jeg sier nei, slutter de ikke da fjerner jeg dem fra situasonen: bjeffer han på noen som går forbi tar du han vekk fra vinduet, bjeffer han på katten tar du han vekk fra katten osv. Har han problemer med å rose seg kan det være lurt å feste et bånd i et sofa/kjøkkenbordben og så sette han der til han har roet seg ned. Noen valper klarer ikke roe seg ned av seg selv. Det blir som et overtrøtt barn som ikke vil legge seg, men som bare griner når det er våken. Inne har jeg alltid hatt som regel at vi bare leker om JEG setter i gang leken. Dette fordi jeg ønsker rolige hunder inne som ikke selv spretter rundt meg for å leke. Så ute kan de gjerne gjøre det, men inne er det jeg som starter lek/aktivitet. Dette gjør de veldig behagelige å være rund siden de ikke maser. Ikke gi mat med matbordet heller. Tiggende hunder er det få som liker. Og som de andre har sagt: Gå på kurs! Les bøker! Men ikke ta alt du leser eller hører for gitt. Gjør reasearch før du drar på kurs slik at du ikke får et som mener at du må slå hunden din for å få den rolig.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. august 2012 #18 Skrevet 16. august 2012 Hvordan kunne dere kjøpe en valp uten noen forkunnskaper? Jeg legger mer skyld på valpeselger her. De burde sjekke sine kjøpere først og fremst. Det er MYE jobb med valp i hus. Og ting må læres inn. Dette går nok bra etter hvert - dere har jo insett at dere trenger hjelp. Det er en god start. Valpekurs, henge dere på hundegrupper i deres nærområde, bøker, snakke med kyndige trenere osv osv. Så lenge dere bruker tid og energi fremover nå på å lære dere hvordan dere skal forholde dere til hunden, så går det nok bra. Men dere må regne med å bruke MYE tid og energi på dette. Ser du har fått en god del bra tips her. 1
Dolly-Duck Skrevet 16. august 2012 #19 Skrevet 16. august 2012 jeg vil også legge til at et bokkjøp er en god ide. Jeg har flere gode, men for en som akkuratt skal sette seg inn i hundetrening anbefaler jeg 100% positiv hverdagslydighet. Fantastik bok:) lykke til:)
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #20 Skrevet 16. august 2012 valpen driter i at du hysjer på den? Gud hjelpe!!! Tips har du alt fått,les og lær. Anonym poster: 7869c3b7ab9e8a03ba7475a9cc306df9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå