Gå til innhold

Nytt PC-batteri til Acer aspire, forskjellig volt - kan jeg bruke det?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

jeg bestilte et nytt batteri (li-ion) til min Acer Aspire 6930G på internett, men det viste seg at det nye batteriet hadde mer volt"mengde" enn det gamle. Originalbatteriet mitt er 10.8 volt, og det nye batteriet er 11.1 volt. Ellers er alt likt med det nye batteriet (unntatt mAh, men det spiller ingen rolle). Har lest på nettet at både 10.8 og 11.1 volt er 6-cellers batteri, og derfor burde det kanskje i teorien virke greit, men det er også mange der ute som mener at forskjellig voltmengde i batteriet kan være døden for pc-en.

Noen teknofolk her inne som vet om jeg kan teste/bruke det til pc-en min uten at den tar skade av det? Selv om PC-en min er nesten 4 år gammel vil jeg ikke risikere å ødelegge den. Har ringt Acer, de kunne heller ikke svare på dette, og de hadde heller ikke et batteri til en så gammel PC. Derfor prøver jeg her :)

På forhånd takk for svar - og ekstra stooor takk for raske svar da jeg må returnere batteriet snarest hvis jeg ikke kan bruke det :)

*edit: oppga feil antall celler i batteriet :P

Endret av Johanne.R
Videoannonse
Annonse
Gjest Høymann
Skrevet

Post gjerne link til batteriet du kjøpte/bestilte så jeg kan lese mer nøyaktig spesifikasjonene til batteriet.

Men jeg er 99% sikker på at det batteriet passer og funker.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror det har med hvordan man regner spenningen på de individuelle cellene. Hver litiumcelle ligger på 3.6V/3.7V, ganger du med 3, får du enten 10.8V eller 11.1V.

Jeg hadde tatt sjansen, men ta nå en sikkerhetskopi av disken din. Det skal man nå gjøre uansett.

Om det nye batteriet har høyere mAh tall, vil det bety at det simpelthen varer lengre, før det må lades på nytt, så det er bare en fordel.

Endret av Lutetium 71
Gjest Høymann
Skrevet

Batteriet støtter 10,8V og 11,1V :)

Jo mer mAh du har jo lengre varer batteriet ditt. Det nye batteriet varer noe lengre før det blir tomt enn det andre.

Skrevet

Batteriet støtter 10,8V og 11,1V :)

Jo mer mAh du har jo lengre varer batteriet ditt. Det nye batteriet varer noe lengre før det blir tomt enn det andre.

Ja, jeg vet hva mAh er, og det er jo bare bra å ha litt ekstra på det nye da :) Men hva mener du? Du mente vel kanskje at PC-en støtter begge volttypene? Eller er jeg helt på jordet?

Lutetium 71: takker for svar, og jeg har allerede en backup av disken min :)

Skrevet

Kom på en ting til: Litt forvirrende at man ganger med 3, når det er 6 celler i batteriet. Men det betyr bare at halvparten av cellene er koblet i paralell med andre halvparten. Paralellkobling øker strømstyrken (mAh), men ikke volten.

Skrevet

Ok, så det er helt sikkert at pc-en min støtter begge volttypene? Har du en kilde eller noe? Vil være HELT sikker på at det ikke ødelegger PC-en før jeg prøver ;)

Skrevet

Ok, så det er helt sikkert at pc-en min støtter begge volttypene? Har du en kilde eller noe? Vil være HELT sikker på at det ikke ødelegger PC-en før jeg prøver ;)

Vil du være heeelt sikker, prøver du å karre til deg ett originalbatteri fra produsenten isteden. Men forskjellen her er bare 0.3 volt, så jeg kan ikke tro det vil ha noe å si, men ansvaret er jo ditt! :regler:

Kilde? Nja, fant en diskusjon da.

Følg litt med på pcen, når det lader seg opp de første gangene. Kjenn etter om batteriet blir veldig varmt. Blir det ikke noe særlig varmere enn det gamle batteriet, kan du nok bare fortsette å bruke batteripakken.

Skrevet

Takker for mer utfyllende svar og tips, Lititium 71 :) Som skrevet over her har ikke Acer originalbatteriet lenger, så det må bli dette batteriet, eller så må jeg returnere det og bestille nytt. Får vel satse på å teste det ut og følge med når pc-en lader seg som du skriver :)

Skrevet (endret)

jeg bestilte et nytt batteri (li-ion) til min Acer Aspire 6930G på internett, men det viste seg at det nye batteriet hadde mer volt"mengde" enn det gamle. Originalbatteriet mitt er 10.8 volt, og det nye batteriet er 11.1 volt. Ellers er alt likt med det nye batteriet (unntatt mAh, men det spiller ingen rolle). Har lest på

0,3V oppgitt spenningsforskjell er ubetydelig - helt garantert. Det må være at produsenten oppgir litt annen cellespenning og derfor får annet svar. Kan naturligvis også være litt annen celletype.

Uansett - spenningen på et batteri varierer også fra nesten utladet til fulladet.

På samme måte som det går helt fint med ladere som avviker 5% på spenning (volt).

Husk at spenning (volt) ikke har direkte sammenheng med strøm (ampere), men høyere spenning gir høyere effekt, forutsatt at det er samme strøm som går... (høyere effekttivitet).

Men med den avanserte strømforsyningen i en pc vil høyere spenning ganske sikkert resultere i lavere strøm målt i ampere (=samme effekt).

Endret av slask
Skrevet

Takk for svar, slasken ;) Jeg prøvde batteriet og passet samtidig på at det ikke ble varmere enn normalt, og det virket som bare det :) Fatter ikke at Acer ikke kunne si noe om at 10.8 og 11.1 egentlig burde være samme greia, men men. Det virker i alle fall sånn som det skal, og nå har jeg 2,5 t batteritid i stedet for 15 min. Wii :D

Skrevet

Takk for svar, slasken ;) Jeg prøvde batteriet og passet samtidig på at det ikke ble varmere enn normalt, og det virket som bare det :) Fatter ikke at Acer ikke kunne si noe om at 10.8 og 11.1 egentlig burde være samme greia, men men. Det virker i alle fall sånn som det skal, og nå har jeg 2,5 t batteritid i stedet for 15 min. Wii :D

:tommel:

Jeg kan forstå Acer, det sikreste er å ikke gi noen råd om det, da de da kan risikere søkmål eller verre, om batteriene de får spørsmål om, svikter. De vil ikke sitte (del)ansvaret for uorginale batterier.

Flott at det funka! Var det relativt rimelig, så har du jo oppgradert en gammel maskin på veldig enkelt vis. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...