kaffemor Skrevet 16. august 2012 #1 Skrevet 16. august 2012 (endret) Hei. Har vært hos en naturterapeut i dag for å skjekke matallergier og fikk veldig dårlige nyheter. Jeg er allergisk mot veldig mye mat. Fikk ingen tips hos legen om hva jeg kan spise og føler meg helt rådvill.. Er det noen som har noe tips eller oppskrifter om hva jeg kan spise til frokost og lunsj? Middag går vel greit (selv om jeg gjerne tar i mot oppskrifter på dette også) Dette er matvarene jeg ikke tåler: - Melk - Sukker - Gjær - Hvetemel - Poteter - Hasselnøtter - Sjokolade - Paprika - Tomater - Soya - Jordbær - Banan - Øl - Glutamat - Aspartam - Te - Appelsin Som dere ser er det mange kjerneprodukter som melk, gjær, sukker og hvetemel. Det at jeg ikke tåler potet gjør det vanskelig å kjøpe inn glutenfrie produkter, ettersom mye av disse varene har potetmel i seg Vet ikke hva jeg skal gjøre nå, føler at jeg ikke kan spise noenting.. Noen som kan hjelpe meg? Endret 16. august 2012 av kaffemor
cornflake_girl Skrevet 16. august 2012 #2 Skrevet 16. august 2012 Hva slags tester har du tatt? Jeg spør fordi en i familien min også ble fortalt at han var allergisk mot nesten alt (han slet veldig med vondt i magen, eksem ++). Han ble bedre av å kutte ut alt han var "allergisk" mot, men ble veldig vanskelig i lengden å leve sånn... Så da prøvde han heller å spise en og en ting igjen for å se om det var noe han reagerte spesielt mye på, og hva som kanskje hadde "dyttet" lasset, og fant ut at det kun egentlig var melk (melkeprotein) han ikke tålte. Resten tålte han, selv om det hadde slått ut som allergi. 6
kaffemor Skrevet 16. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2012 Hmm, håper det er tilfelle hos meg. Ble litt oppgitt over alt jeg ikke kunne spise. Blir jo så lite igjen nå som jeg tåler. Var hos en naturterapeut, så var litt skeptisk på forhånd. Vanskelig å forklare testen egentlig, var noe med hvordan huden reagerte på de ulike matvarene! Ble anbefalt denne naturterapeuten av flere andre som hadde oppnådd gode resultater, så jeg tenkte at det ikke kunne skade å prøve. Angrer litt på det nå :gjeiper:
cornflake_girl Skrevet 16. august 2012 #4 Skrevet 16. august 2012 Hmm, håper det er tilfelle hos meg. Ble litt oppgitt over alt jeg ikke kunne spise. Blir jo så lite igjen nå som jeg tåler. Var hos en naturterapeut, så var litt skeptisk på forhånd. Vanskelig å forklare testen egentlig, var noe med hvordan huden reagerte på de ulike matvarene! Ble anbefalt denne naturterapeuten av flere andre som hadde oppnådd gode resultater, så jeg tenkte at det ikke kunne skade å prøve. Angrer litt på det nå :gjeiper: Nettopp det jeg tenkte, samme med han jeg kjenner (altså, en naturterapeut med litt merkelige tester) Men, hadde jeg vært deg så hadde jeg droppe melk, hvete, gjær, sukker, soya og den frukten og grønnsakene du fikk beskjed du ikke tålte, i noen uker (det er alle egentlig ganske vanlige matvarer å reagere på). Deretter prøvd ut en og en ting igjen (tre-fire dager mellom hver gang du "reintroduserer" en matvare igjen), og forsket litt selv på hva du reagerer og ikke reagerer på! Tviler på at du er allergisk mot alt det der, mest sannsynlig er det en eller kanskje to ting du ikke tåler som har satt hele systemet "ut av balanse", og når du eliminerer denne så er problemet løst (får vi håpe!)
kaffemor Skrevet 16. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 16. august 2012 Tusen takk for svar. Alt føles litt lysere ut nå Er så kjipt og vanskelig å ikke kunne spise alt det der. Får håpe at det bare er en av tingene, det kan jeg leve med
cornflake_girl Skrevet 16. august 2012 #6 Skrevet 16. august 2012 Bare hyggelig! Håper det ordner seg for deg!
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #7 Skrevet 16. august 2012 hva med en ekte legesjekk istedenfor humbuglege? Anonym poster: d3021425e002de34f52a0af81b8fa76a 11
belle_ Skrevet 16. august 2012 #8 Skrevet 16. august 2012 Blir du dårlig når du spiser disse tingene da? For å si det sånn, jeg er allergisk mot nøtter, når jeg spiser nøtter blir jeg kvalm og får lyst til å klore opp halsen min, når jeg spiser peanøtter så må jeg på sykehus for jeg ikke får puste. Er allegisk mot andre småting egg og enkelte frukter men da klør jeg bare litt i munnen osv, ikke så ille. Du bør nesten vurdere selv hvor ille det er. Men så lenge du ikke plages veldig av det du spiser ser jeg ikke noe grunn til å kutte alt. Jeg hadde aldri klart meg uten alle de tingene du er allergisk mot, det livet hadde vært tragisk. 1
Dolly-Duck Skrevet 16. august 2012 #9 Skrevet 16. august 2012 Min mor fikk også en slik liste. Men hun fikk beskjed av legen å holde seg bort fra alle matvarene i 3 måneder, for så å gradvis begynne å spise litt av det. Det eneste hun ikke tåler nå er vanlig brød:)
Gjest *Maja* Skrevet 16. august 2012 #10 Skrevet 16. august 2012 Jeg har irritabel tarm og det er mye jeg ikke kan spise, men heldigvis er det lettere når en er obs på det for det meste kan erstattes. Jeg tåler ikke: Gjær Potet Frukt(utenom ananas) Bær Grønnsaker(utenom tomat) Løk/ hvitløk Chili Laktose Gluten Xylitol og andre erstatninger for søtt Rødt Jyttemel er glutenfritt uten tilstelninger. Er knallgodt. Kostholdet mitt består av: Kylling Karbonadedeig Egg Biff Solsikkeolje Kokosmelk Ryvita knekkebrød Rent skinkepålegg Soyamelk Ananas Tomat Nøtter Natron(til baking) Du kan lage alle type retter. Du må bare tilpasse rettene ettersom hva du kan spise
kaffemor Skrevet 16. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 16. august 2012 hva med en ekte legesjekk istedenfor humbuglege? Anonym poster: d3021425e002de34f52a0af81b8fa76a Tenkte meg vel at jeg fikk et sånt svar fra AB ja. Jeg har vært å testet ut mattester hos legen også. De fant noe småtteri men ikke sånt som dette. Jeg merker jo på kroppen at hvetemel f.eks er noe jeg ikke tåler, selvom det ikke slo ut hos legen. Jeg er i en desperat situasjon og ville teste ut alt. Blir du dårlig når du spiser disse tingene da? For å si det sånn, jeg er allergisk mot nøtter, når jeg spiser nøtter blir jeg kvalm og får lyst til å klore opp halsen min, når jeg spiser peanøtter så må jeg på sykehus for jeg ikke får puste. Er allegisk mot andre småting egg og enkelte frukter men da klør jeg bare litt i munnen osv, ikke så ille. Du bør nesten vurdere selv hvor ille det er. Men så lenge du ikke plages veldig av det du spiser ser jeg ikke noe grunn til å kutte alt. Jeg hadde aldri klart meg uten alle de tingene du er allergisk mot, det livet hadde vært tragisk. Ja, merker at jeg ikke tåler det. Trodde bare at det ikke var så omfattende. Melk f.eks trodde jeg at jeg tålte. Og jeg er helt enig. Det livet uten de matvarene kommer til å bli tragisk. Så ja.
kaffemor Skrevet 16. august 2012 Forfatter #12 Skrevet 16. august 2012 Jeg har irritabel tarm og det er mye jeg ikke kan spise, men heldigvis er det lettere når en er obs på det for det meste kan erstattes. Jeg tåler ikke: Gjær Potet Frukt(utenom ananas) Bær Grønnsaker(utenom tomat) Løk/ hvitløk Chili Laktose Gluten Xylitol og andre erstatninger for søtt Rødt Jyttemel er glutenfritt uten tilstelninger. Er knallgodt. Kostholdet mitt består av: Kylling Karbonadedeig Egg Biff Solsikkeolje Kokosmelk Ryvita knekkebrød Rent skinkepålegg Soyamelk Ananas Tomat Nøtter Natron(til baking) Du kan lage alle type retter. Du må bare tilpasse rettene ettersom hva du kan spise Tusen takk for svar Ja, jeg må vel bare venne meg til tanken.. Er bare så mye jeg er så glad i som jeg ikke kan spise lengre. Forhåpentligvis så er det ikke alt jeg aldri kan spise igjen. Har jo tross alt gått til naturterapeut, så er jo litt skeptisk
kaffemor Skrevet 16. august 2012 Forfatter #13 Skrevet 16. august 2012 Min mor fikk også en slik liste. Men hun fikk beskjed av legen å holde seg bort fra alle matvarene i 3 måneder, for så å gradvis begynne å spise litt av det. Det eneste hun ikke tåler nå er vanlig brød:) Ja hun damen sa at jeg kanskje kunne begynne å spise noe etterhvert. Så jeg håper på det
Gjest *Maja* Skrevet 16. august 2012 #14 Skrevet 16. august 2012 Tusen takk for svar Ja, jeg må vel bare venne meg til tanken.. Er bare så mye jeg er så glad i som jeg ikke kan spise lengre. Forhåpentligvis så er det ikke alt jeg aldri kan spise igjen. Har jo tross alt gått til naturterapeut, så er jo litt skeptisk Hehe. Jeg prøvde nåler, men funket dessverre ikke. Det er del som kan bli komplisert noen ganger, men jeg savner svært lite av det nå da jeg ikke har spist mye av det på flere år. Til gjengjeld så lærte jeg meg å spise sunne gode råvarer, som igjen motiverte meg til å begynne å trene som igjen gjorde at jeg sluttet å røyke. I dag har jogger jeg 4-5 mil i uka og har fått kroppen til en 18 åring, så noe godt kom det jo ut av det
kaffemor Skrevet 16. august 2012 Forfatter #15 Skrevet 16. august 2012 Hehe. Jeg prøvde nåler, men funket dessverre ikke. Det er del som kan bli komplisert noen ganger, men jeg savner svært lite av det nå da jeg ikke har spist mye av det på flere år. Til gjengjeld så lærte jeg meg å spise sunne gode råvarer, som igjen motiverte meg til å begynne å trene som igjen gjorde at jeg sluttet å røyke. I dag har jogger jeg 4-5 mil i uka og har fått kroppen til en 18 åring, så noe godt kom det jo ut av det Så flink Får håpe jeg også kan ta det med et smil etterhvert..
Gjest Katee Skrevet 16. august 2012 #16 Skrevet 16. august 2012 Men har du ikke fått et opplegg med den du var hos? Det er jo veldig vanskelig å klare dette på egen hånd, så det syns jeg var dårlig av naturterapeuten. Jeg har også fått en slik lang liste og ble gitt tidsanvisninger for hvor lenge jeg skulle holde meg unna hver enkelt ting. Etter f.eks. 3 mnd kunne jeg re-introdusere en matvare for å se om jeg reagerte på denne. Av ca 20 matvarer så står jeg nå igjen med 4 ting som jeg holder meg helt unna fordi jeg blir veldig dårlig av disse. I den perioden da jeg måtte holde meg unna "alt" så spiste jeg mye rent kjøtt og grønsaker. Du kan jo spise wok, salat med grønsaker som du tåler, omelett, fisk...
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #17 Skrevet 16. august 2012 Hva slags tester har du tatt? Jeg spør fordi en i familien min også ble fortalt at han var allergisk mot nesten alt (han slet veldig med vondt i magen, eksem ++). Han ble bedre av å kutte ut alt han var "allergisk" mot, men ble veldig vanskelig i lengden å leve sånn... Så da prøvde han heller å spise en og en ting igjen for å se om det var noe han reagerte spesielt mye på, og hva som kanskje hadde "dyttet" lasset, og fant ut at det kun egentlig var melk (melkeprotein) han ikke tålte. Resten tålte han, selv om det hadde slått ut som allergi. Skal si meg litt enig her altså, jeg ble testet for allergier og jeg skulle være allergisk mot hest, høy, bringebær, timotei, alt av insekt-stikk osvosv., og at jeg kunne dø av det. Men alt viste seg å være tull, jeg ligger i gresset hver sommer og momser bringebær mens jeg i skrivende stund klør meg på mygg og vepse stikk:P Ridd på hest har jeg også gjort. Så ta det med en klype salt og gå systematisk til verks for å se hva som er synderen og ikke. Anonym poster: f50b787dae01bac4a7135454bd9ad6ab 1
kaffemor Skrevet 16. august 2012 Forfatter #18 Skrevet 16. august 2012 Skal si meg litt enig her altså, jeg ble testet for allergier og jeg skulle være allergisk mot hest, høy, bringebær, timotei, alt av insekt-stikk osvosv., og at jeg kunne dø av det. Men alt viste seg å være tull, jeg ligger i gresset hver sommer og momser bringebær mens jeg i skrivende stund klør meg på mygg og vepse stikk:P Ridd på hest har jeg også gjort. Så ta det med en klype salt og gå systematisk til verks for å se hva som er synderen og ikke. Anonym poster: f50b787dae01bac4a7135454bd9ad6ab Hehe ja, virker som de overdriver litt. Tenker å gjøre som dere sier, tar først å kutter ut alt for så å re-introdusere de ulike matvarene etterhvert for å se hva jeg tåler og ikke
Tonus Skrevet 16. august 2012 #19 Skrevet 16. august 2012 Er i samme situasjon som deg, og kan berolige deg med at det blir lettere etter hvert når du har fått inn nye rutiner og oppskrifter osv. Fikk selv beskjed for et års tid siden etter noen blodprøver jeg tok (ikke hos legen) med en lengre liste enn deg til og med, med ting jeg ikke tåler. Et godt tips kan være å lage ekstra til middag av for eksempel wok og så spise det til frokost/lunch. Ellers går det meste an å finne erstatningsmatvarer for, som du kan sjekke om du tåler. Har flere oppskrifter som jeg har funnet rundt på nettet som jeg kan dele med deg evt på mail ol. (vet ikke om det er lov å dele mailadresse her?) Er også sånn som flere her sier at om du kutter ut alle matvarene du nå har fått beskjed om at du ikke tåler i 3 mnds tid, så kan du gradvis prøve ut en og en matvare og se hvordan du reagerer på det, med en ukes mellomrom.
kaffemor Skrevet 16. august 2012 Forfatter #20 Skrevet 16. august 2012 Er i samme situasjon som deg, og kan berolige deg med at det blir lettere etter hvert når du har fått inn nye rutiner og oppskrifter osv. Fikk selv beskjed for et års tid siden etter noen blodprøver jeg tok (ikke hos legen) med en lengre liste enn deg til og med, med ting jeg ikke tåler. Et godt tips kan være å lage ekstra til middag av for eksempel wok og så spise det til frokost/lunch. Ellers går det meste an å finne erstatningsmatvarer for, som du kan sjekke om du tåler. Har flere oppskrifter som jeg har funnet rundt på nettet som jeg kan dele med deg evt på mail ol. (vet ikke om det er lov å dele mailadresse her?) Er også sånn som flere her sier at om du kutter ut alle matvarene du nå har fått beskjed om at du ikke tåler i 3 mnds tid, så kan du gradvis prøve ut en og en matvare og se hvordan du reagerer på det, med en ukes mellomrom. Jaa ville gjerne hatt noen oppskrifter hvis du gadd å sende det til meg? Du kunne evt send de på PM? Det hadde i hvertfall vært strålende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå