Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som jobber/har erfaring fra hjemmesykepleien her, og kan fortelle meg litt om det?

Skal ha praksis i hjemmesykepleien i 2 måneder, dette året her - og gruer meg veldig. Hva kan jeg forvente? Hvordan er en vanlig dag? Hva gjør man hjemme hos dem? Gjerne detaljert.

Jeg mistrivdes veldig på sykehjem, vil jeg mistrives enda mer i hjemmesykepleien? Eller motsatt?

Takk på forhånd! :)

Anonym poster: c12bcbcf47ad965fff4d54eaaabb202b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber som ufaglært i hjemmetjenesten. er mann og aldri hatt erfaring med dette før. Jeg har aldri takla å vaske opp etter katter, hunder osv, men det var ikke noe problem i det hele tatt.

Jobben er svært variert, de er jo friske nok til å bo hjemme i teorien, og det føles det ut som de er i praksis også.

Dagen min idag : Første besøk, fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte å gjøre noe da hun selv hadde gjort det og var i fin form. Neste vekte jeg et par som jeg kledde på og gav medisiner til.

nr 3 tok jeg på støttestrømper.

Og slik gikk dagen fram til lunch, etter lunch er det som regel langt roligere og på soldager nyter man jobben sin(ut å gå eller sykle fra bruker til bruker er vanlig)

jeg trives kjempegodt. lønna er IKKE bra, men den er tariff :P

Skrevet

Jeg jobbet tidligere på sykehjem, og jobber nå i hjemmesykepleien som ufaglært. Trivdes ikke så veldig godt på sykehjem, syntes det ble veldig ensformig og veldig mye rutiner, i tillegg til at pasientene var såpass dårlige at det var vanskelig å ha noen dialog med dem.

Jeg har jobbet i hj.s.pl. i 2 år og stortrives!

Dagene er veldig varierte, og man legger i stor grad opp dagen selv.

Ved vaktstart får man utdelt sin arbeidsliste, med oversikt over alle pasienter man skal til, hvor lang tid hver bruker er tildelt, adresse og hva som skal gjøres hos hver bruker.

Man reiser så hjem til pasientene og utfører oppgavene.

På dagvaktene er det mye stell, tillaging av mat, utdeling av medisiner, støttestrømper, tilsyn osv.

Som regel (ihvertfall hos oss) veldig varierte oppdrag, så det blir sjelden det samme hos hver hele dagen.

På kveldsvakt er det mye mat, medisiner, av med støttestrømper og legging.

Hos oss er man ganske avhengig av sertifikat for å kunne jobbe i hj.s.pl,. men vi har også noen gålister for dem uten sertifikat.

Man har gjerne bruker i alle aldersgrupper og stor variasjon i funksjonsnivå - alt fra svært oppegående, unge mennesker til svært pleietrengende brukere. Det blir også et større spekter av problemstillinger enn det blir på et sykehjem, spesielt fordi man gjerne i tillegg til alderdom og demens også ofte kommer borti rus, psykiatri, mennesker som egentlig er arbeidsføre og unge men som f.eks har vært gjennom operasjoner eller sykdom osv.

Kjempespennende jobb der man får lært utrolig mye, man får være veldig selvstendig og ikke minst møter utrolig mange spennende, interessante og hyggelige mennesker!

Anonym poster: e906a2c3505eca55314fd248e330ab55

Skrevet

Jeg jobbet tidligere på sykehjem, og jobber nå i hjemmesykepleien som ufaglært. Trivdes ikke så veldig godt på sykehjem, syntes det ble veldig ensformig og veldig mye rutiner, i tillegg til at pasientene var såpass dårlige at det var vanskelig å ha noen dialog med dem.

Jeg har jobbet i hj.s.pl. i 2 år og stortrives!

Dagene er veldig varierte, og man legger i stor grad opp dagen selv.

Ved vaktstart får man utdelt sin arbeidsliste, med oversikt over alle pasienter man skal til, hvor lang tid hver bruker er tildelt, adresse og hva som skal gjøres hos hver bruker.

Man reiser så hjem til pasientene og utfører oppgavene.

På dagvaktene er det mye stell, tillaging av mat, utdeling av medisiner, støttestrømper, tilsyn osv.

Som regel (ihvertfall hos oss) veldig varierte oppdrag, så det blir sjelden det samme hos hver hele dagen.

På kveldsvakt er det mye mat, medisiner, av med støttestrømper og legging.

Hos oss er man ganske avhengig av sertifikat for å kunne jobbe i hj.s.pl,. men vi har også noen gålister for dem uten sertifikat.

Man har gjerne bruker i alle aldersgrupper og stor variasjon i funksjonsnivå - alt fra svært oppegående, unge mennesker til svært pleietrengende brukere. Det blir også et større spekter av problemstillinger enn det blir på et sykehjem, spesielt fordi man gjerne i tillegg til alderdom og demens også ofte kommer borti rus, psykiatri, mennesker som egentlig er arbeidsføre og unge men som f.eks har vært gjennom operasjoner eller sykdom osv.

Kjempespennende jobb der man får lært utrolig mye, man får være veldig selvstendig og ikke minst møter utrolig mange spennende, interessante og hyggelige mennesker!

Anonym poster: e906a2c3505eca55314fd248e330ab55

Jeg jobber også i hjemmesykepleien og er helt enig med det AB skriver her.

Jeg triver veldig godt og dagene går utrolig fort, man rekker ikke å kjede seg et øyeblikk :) Men hjemmesykepleien vil nå komme til å få brukere som er mer pleietrengende enn tidligere pga samarbidsreformen som trådte i kraft 1. januar, så man slipper ikke unna pleiedelen.

Gjest finpåvin
Skrevet

Jeg jobber i hjemmesykepleien som sykepleier. Arbeidsoppgavene er veldig variert og ingen dag er lik :) Jeg stortrives.

Det kommer helt an på hvilken kommune du skal være i praksis. Hos oss går det i stell,dusj, sette fram mat, med adm, sårskift, tilsyn, omsorg ved livets slutt, metadonutleveringer. Ja, alt egentlig.

Der jeg jobber, lager vi ikke mat til brukerene. De får tilbring middag og tørrmat av kjøkkenpersonell. Vi har ingenting med husarbeid å gjøre,

Min dag i hjemmesykepleien i dag :)

Får utlevert listen jeg skal ha og tar i mot rapport av nattvakta

-bruker som skal ha insulin.

-metadonutlevering

- 3 stk som skulle ha støttestrømper og med.

-bruker med stomi, plateskift og hang opp ringer.

-hjelp til dusj.

- mating via PEG

-tilsyn

- 3stk som jeg satte fram mat til.

Dette er ikke i rekkefølge, men som du ser er det svært variert og tiden flyr avsted.

Det jeg liker minst med hj.spl er at du har en gitt tid til hver bruker, og man ser at behovet kanskje er større.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...