Gå til innhold

Krav til forlover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med alle disse "krav til forlover"? Jeg leser stadig i div. fora at folk spør hvilke krav du setter til din forlover osv. Er det bare jeg som er naiv og ikke har fulgt med i timen - eller er det nok et amerikaniseringsprosjekt på gang hvor vi skal ha forlovere i like kjoler og høye forventinger til hvilken jobb de må utføre?

Personlig synes jeg det er en uting å kreve noe som helst utover å skrive under papirene og være tilstede i bryllupet. Jeg skjønner jo at det er tradisjon at forlover arrangerer utdrikkingslag for de som har/ønsker dette, men kravene til disse utdrikkingslagene vokser jo i takt med alle andre forventninger ser det ut til.

For meg er det en hyggelig gest å bli bedt om å være forlover, jeg ser det også slik som kommende brud, og krever overhode ingenting av henne annet at hun forhåpentligvis hygger seg i bryllupet!

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg for min del skal ikke ha noe utdrikkingslag så det er ikke noe problem stilling.

jeg vil bare kreve:

skriver under papirer og holder en tale.

kler seg pent(altså ikke slitt joggebukse å slikt men det regner jeg med hun skjønner selv)

Anonym poster: 6333e7fef470034ce194287a0b82ed91

• Liker 2
Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Hva skjer med alle disse "krav til forlover"? Jeg leser stadig i div. fora at folk spør hvilke krav du setter til din forlover osv. Er det bare jeg som er naiv og ikke har fulgt med i timen - eller er det nok et amerikaniseringsprosjekt på gang hvor vi skal ha forlovere i like kjoler og høye forventinger til hvilken jobb de må utføre?

Personlig synes jeg det er en uting å kreve noe som helst utover å skrive under papirene og være tilstede i bryllupet. Jeg skjønner jo at det er tradisjon at forlover arrangerer utdrikkingslag for de som har/ønsker dette, men kravene til disse utdrikkingslagene vokser jo i takt med alle andre forventninger ser det ut til.

For meg er det en hyggelig gest å bli bedt om å være forlover, jeg ser det også slik som kommende brud, og krever overhode ingenting av henne annet at hun forhåpentligvis hygger seg i bryllupet!

Jeg er helt enig med deg, og øsnker ikek å sette uoppnåelige krav til min forlover. Jeg ønsker at hun er tilstede i bryllupsplanleggingen og hjelper meg med tanker osv. Jeg ønsker også at hun arrangerer en koselig dag sammen med gode venner en gang før bryllupet (utdrikningslag). Ellers er det naturlig at hun kler seg pent, det klarer hun uten min hjelp og jeg regner meg at hun har tale.

Jeg ser ikke på noe av det overstående som krav, men heller en naturlig del av forloveroppgaven, og jeg valgte forlover med tanke på at hun takler det og har samme tanker om hva det vil si å være forlover som jeg har. Og selvfølgelig, om hun ikke ønsker å ha tale men helelr vise bilder eller noe er hun hjertelig velkommen til det. Det viktigste er vel å kunne være gode venner også etter bryllupet?

Skrevet

Det eneste kravet jeg hadde til min forlover var at han skulle skriver under på papirene og stå ved siden av meg under vielsen. Han valgte selv å ha ett lite utdrikningslag og å tale litt under middagen.

Å kreve at forloveren skal arrangere store udrikningslag, være veldig entusiastisk over borddekorasjonene og være med på å prøve over 100 kjoler blir litt drøyt for meg. Om forloveren ønsker å være med på dette er jo det bare koseligt, men har lest en del innlegg om bruker som føler at forloveren ikke er entusiastisk nok og dermed vurderer å droppe vedkommende... Om man ønsker at forloveren skal stille opp på alt dette bør det klargjøres når man spør.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror at det er lett å gå i "bridezilla-fella" tror jeg. Som brud er man veldig opptatt av bryllupet sitt.Det er jo en stor dag.

Da er det nok lett å lulle seg inn i at alle andre er like interessert i å brke tid og penger på denne dagen.

Det er en ære å få være forlover, men jeg synes det er synd hvis det skal være et krav at man skal være like opptatt av dagen som bruden selv. Det er utrolig hyggelig å få bidra akkurat så mye som man har lyst til selv utover det å skrive under papirene.

Selv synes jeg bryllup er så stas at jeg gjerne bidrar (har vært forlover to ganger) For meg er det godt å vise bruden engasjement, oppriktig glede over dagen som kommer samt. å komme med forslag til løsninger og bidra praktisk i tiden før bryllipet og på selve dagen. Det er ikke alle som er så engasjert i bryllup som jeg og det er helt greit synes jeg. Det kan man faktisk ikke forvente av noen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at økonomi er også et av faremomentene ift det å kreve så mye av en forlover, hvis man forventer en hel del ift utdrikningslag o.l. bør man vite at dette kan være dyrt for den som arrangerer, også evt for deltakerne. (Om kommende brud legger opp til at dette er ønskelig)

Velger man en god venninne/søster/kompis/andre som er student f.eks. bør man absolutt ha økonomi i bakhodet sitt. Pene kjoler/dress trenger ikke være dyrt, men forventer man at ting skal matche eller lignende også ift dette, bør man legge ut for dette. Evt ha en god dialog og åpenhet hvordan man løser dette best mulig uten at man overkjører forlovers økonomi.

Jeg ville aldri valgt en forlover selv med slike krav, ei heller latt personlig økonomi styre hvem som skulle blitt forlover.

Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg vet om ei som ble valgt som forlover, de var bestevenninner gjennom flere år. Men da forloveren arrangerte et hjemmekoselig utdrikningslag med god mat, mimring og alkohol var dette tydeligvis ikke godt nok, bruden ble tydelig skuffet og sa at hun trodde i det minste hun fikk litt spa eller aktiviteter som fallskjermhopping. Kommende brud forlot festen, med en hyggelig kommentar: "Herregud hadde jeg visst hvor lite du kan om det å være forlover ville jeg heller valgt søsteren min! Du ødelegger jo alt, kjolen jeg ville du skulle bruke kunne du virkelig lagt ut for selv- og bare glem å møte opp i bryllupet mitt! Jeg velger en annen!"

Hun mistet mange gode venninner den kvelden, for å si det sånn.. Bryllupet ble forresten avlyst, av uvitende grunn. Jeg tror jeg kan tenke meg hvorfor.. :fnise:

Anonym poster: 48e7f68bd53b6b631a22797d8e2c2587

Skrevet (endret)

Jeg mener at det må en liten personlighet til for å komme i noen slags "bridezilla-felle". Egoisme er en del av en personlighet, og ikke noe som plutselig dukker opp vel? Kan det være en ny og kanskje litt misforstått "tradisjon" som holder på å få godt rotfeste kanskje?

Endret av Portvinpiken
  • Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

For meg er det litt motsatt faktisk. Det jeg selv ønsker meg fra min forlover, er at hun skriver under på de papirer som skal underskrives, at hun møter selve dagen, og at hun kanskje har et ekstra øye med meg (kjolen, sminken, håret) på selve bryllupsdagen og sier i fra om det er noe som ser helt på trynet ut - som for eksempel at jeg har dopapir hengende etter kjolen eller lignende ;)

Mens hun jeg har valgt som forlover, ønsker å være langt mer involvert. Hun har sagt at hun nærmest krever å få være med og bestemme kjole for meg, frisyre og bukett. Hun vil absolutt lage utdrikningslag (og da ikke bare en koselig kveld med mat og drikke, men langt mer organisert), hun vil holde tale (selv om vi har sagt vi egentlig ikke vil ha taler), og hun forventer å bli involvert i valg av vielsessted, lokale, bordplasseringer osv.

Det er ennå en stund til bryllupet, så jeg vet at jeg må sette meg ned med henne og ta en prat - og så får vi prøve å møtes et sted på halvveien. For til tross for at vi har forskjellig syn på hvor involvert hun skal være, så er det hun som er riktig forlover for meg. Og fordi jeg mener at kommunikasjon er utrolig viktig i alle forhold i livet :jepp:

Apropos uttrykket bridezilla, og Portvinpikens siste innlegg: Jeg tror vel at de aller, aller fleste av oss kan være egoistiske til tider. Det er ytterst få mennesker som ikke finnes egoistiske overhodet. Så egoisme som en del av personligheten tror jeg vi alle har, i større eller mindre grad. At denne egoismen så blir langt mer fremtredende i forbindelse med at man gifter seg - uansett hvor lite egoistisk man kanskje er til vanlig - det syns jeg egentlig ikke er så merkelig fenomen. Det er vel sånn at for mange kvinner (jeg tar en råsjans og sier at dette helst gjelder unge kvinner), så er bryllupsdagen den ene dagen i livet hvor de skal være prinsesse for en dag. Hvor de selv skal være fullstendig i sentrum, og hvor de tenker at alt skal dreie seg om bruden (og brudgommen? ;) ). Da kan det nok gå litt over styr for noen og enhver, etterhvert som dagen nærmer seg, nervene begynner å bli litt frynsete, og "frykten" for at noe skal ødelegge "den perfekte dagen" tar litt overhånd. Jeg tror det er da "bridezillaen" kan våkne hos mange, og krav og forventninger til alle rundt går fullstendig over styr.

Mens de kommende brudene som ikke har denne drømmen/tanken/idéen om at bryllupet skal være deres store dag - den dagen de selv skal være det absolutte midtpunkt - men heller ser på det som en dag som skal feires med nære og kjære, der alle skal kose seg sammen og ha en hyggelig og morsom kveld; de klarer å styre unna bridezilla-fella nettopp av den grunn - fordi de fokuserer på at det skal være gjestenes kveld, ikke brudeparets! ;) (Dette er bare det jeg tenker og tror, jeg sier ikke at det er en universal sannhet.)

Skrevet

Det er vel sånn at for mange kvinner (jeg tar en råsjans og sier at dette helst gjelder unge kvinner), så er bryllupsdagen den ene dagen i livet hvor de skal være prinsesse for en dag. Hvor de selv skal være fullstendig i sentrum, og hvor de tenker at alt skal dreie seg om bruden (og brudgommen? ;) ). Da kan det nok gå litt over styr for noen og enhver, etterhvert som dagen nærmer seg, nervene begynner å bli litt frynsete, og "frykten" for at noe skal ødelegge "den perfekte dagen" tar litt overhånd. Jeg tror det er da "bridezillaen" kan våkne hos mange, og krav og forventninger til alle rundt går fullstendig over styr.

Mens de kommende brudene som ikke har denne drømmen/tanken/idéen om at bryllupet skal være deres store dag - den dagen de selv skal være det absolutte midtpunkt - men heller ser på det som en dag som skal feires med nære og kjære, der alle skal kose seg sammen og ha en hyggelig og morsom kveld; de klarer å styre unna bridezilla-fella nettopp av den grunn - fordi de fokuserer på at det skal være gjestenes kveld, ikke brudeparets! ;) (Dette er bare det jeg tenker og tror, jeg sier ikke at det er en universal sannhet.)

Jeg tror du har veldig, veldig rett i det du skriver. Mange går i fella der de bruker all tid, penger og energi på kjole, hår og blomster....og lite tid på bra musikk, god mat og nok drikke og underholdning for gjestene.

De tenker ikke over at gjestene husker bordsetningen og festen etterpå på godt og på vondt- de husker ikke hva slags detaljer brudeskoene hadde og de tar som regel ikke vare på menyen med monogram på ;)

Jeg er hvertfall en av dem som husker de middagene der det har vært god mat og fine taler/ innslag/ humor og en bra fest etterpå....jeg husker ikke så mye av dekorasjonene for å være helt ærlig ;) :D

• Liker 1
Skrevet

Jeg krever, som flere andre, ikke noe annet av forloveren min enn at hun skriver under papirene og er med i bryllupet. Ut over det har jeg tenkt at vi sammen kunne finne frem til hva hun har lyst til å bidra med og delta på. Enkelt og greit :)

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg tror du har veldig, veldig rett i det du skriver. Mange går i fella der de bruker all tid, penger og energi på kjole, hår og blomster....og lite tid på bra musikk, god mat og nok drikke og underholdning for gjestene.

De tenker ikke over at gjestene husker bordsetningen og festen etterpå på godt og på vondt- de husker ikke hva slags detaljer brudeskoene hadde og de tar som regel ikke vare på menyen med monogram på ;)

Jeg er hvertfall en av dem som husker de middagene der det har vært god mat og fine taler/ innslag/ humor og en bra fest etterpå....jeg husker ikke så mye av dekorasjonene for å være helt ærlig ;) :D

Kjekt å høre at jeg ikke er helt på villspor da, hehe ;)

For meg har det vært viktig å finne kjolen med stor K - fordi jeg ønsker å føle meg virkelig vel den dagen. Nå har jeg funnet den, og derfra og ut, vil jeg fokusere mest på hva som vil gjøre dagen mest mulig minneverdig for gjestene våre (og selvfølgelig oss selv også. Er gjestene våre fornøyde, er vi fornøyde ;) ) Jeg har selv opplevd å snakke med venner som sier at "joda, jeg var i bryllupet til xxxxx, men jeg kan for mitt bare liv ikke huske hvordan det var." Jeg håper vi klarer å lage et bryllup som vennene våre og familiene våre vil huske i årevis etterpå - og det på en positiv måte - men det gjenstår jo å se om vi klarer det :)

Skrevet

Den dagen jeg skal gifte meg og skal velge forlover, vil jeg ikke kreve noe av henne. Man kan ikke kreve at hun arrangerer et utdrikingslaget for meg eller holder tale i bryllupet. Skriver hun under papirene og er med i bryllupet, så er jeg fornøyd. Men det hadde jo vært hyggelig om hun ville være med å se på brudekjoler, holder tale osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...