Gjest distrea Skrevet 16. august 2012 #1 Skrevet 16. august 2012 Nå har vi kommet hjem etter 3. forsøk på helsestajonen, og er temmeligt frustrerte! Vi har snakket med han på forhånd hvor viktig det er å svare på spørsmålene fra helsesøster, at helsesøster er ei snill dame som bare vil prate litt med han. Vi har lovet han premie hvis han snakker med henne. Han lover å snakke, men hver gang vi kommer dit 'låser' det seg, og resultatet blir at vi må gå hjem med ny time om å komme tilbake. Idag fikk vi endelig tatt synstesten. Han godtok lappen på øye, men bare peker for han vil jo ikke snakke! Han går i barnehage. Han er en sjenert gutt, men pleier å 'tine' opp etter en stund, når han er i barnehagen, selskap osv. Nei dette er frustrerende altså.. Helsesøster sier at hun ikke har opplevd dette før, at barn nekter fullstendig å snakke. Men han kan jo snakke!! Hjemme, i barnehagen og med vennene sine snakker han som en foss. Han har snakt siden han var 2 år, så hva skal vi gjøre?? Noen som har gode råd, eller vært i samme situasjon??
Silfen Skrevet 16. august 2012 #2 Skrevet 16. august 2012 La henne komme hjem til dere eller til barnehagen. I bhg kan jo personalet bidra og hun observere. 4
Silfen Skrevet 16. august 2012 #3 Skrevet 16. august 2012 Ellers ville jeg faktisk ikke stresset. Det er ikke slik at man MÅ ha hennes observasjoner. Dere og bhg klarer fint å se om ting er normalt eller ikke. 5
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2012 #4 Skrevet 16. august 2012 Kan han ikke så kan han ikke. Det er ikke uvanlig og ikke farlig. Han vokser det av seg. Spesielt siden han ellers snakker som normalt.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #5 Skrevet 16. august 2012 Trådstarters situasjonsbeskrivelse hører vel helst hjemme i tråden om hvorfor helsesøstre er så plagsomme. Hvorfor i all verden lage et problem av dette, og plage barnet med gjentatte innkallinger? Anonym poster: c0f20966c81e36e6890640030a3adf30 8
Nerdemamma Skrevet 16. august 2012 #6 Skrevet 16. august 2012 Trådstarters situasjonsbeskrivelse hører vel helst hjemme i tråden om hvorfor helsesøstre er så plagsomme. Hvorfor i all verden lage et problem av dette, og plage barnet med gjentatte innkallinger? Anonym poster: c0f20966c81e36e6890640030a3adf30 Fordi språkutvikling er en veldig viktig del av utviklingen til barn. Og de er pålagt å kartlegge dette. På lik linje med for eksempel vekt, høyde, syn osv. Men det er mulig for helsesøster å trå utenfor helsestasjonen. Mitt forslag er å ringe inn og snakke med henne. Spør om hun kanskje har mulighet til å observere på barnehage eller hjemme. 1
Sulosi Skrevet 16. august 2012 #7 Skrevet 16. august 2012 Så lenge barnets språkutvikling blir fulgt med på i barnehagen så ser jeg ikke hvorfor man skal presse gutten til å snakke med helsesøster. Hun kan ringe bhg og spørre dem. Å tvinge (selv om dere har lokket med belønning) fører ikke noe bra med seg. 6
LedigNavn Skrevet 16. august 2012 #8 Skrevet 16. august 2012 (endret) Synes det er veldig spesielt at helsesøster føler behov for å påpeke at hun ikke har opplevd dette før som om dette er noe uvanlig eller rart. Men, men.. Henger meg på de som foreslår at dere kan be henne ringe barnehagen og at hun eventuelt kan observere ham der hvis hun ikke synes det er tilstrekkelig å snakke med de ansatte på telefonen. Jeg ville ikke snakke med helsesøster da jeg var liten jeg heller. Mamma sa bare at jeg var for smart til å ville bli vurdert av en fremmed dame på den måten Endret 16. august 2012 av LedigNavn 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #9 Skrevet 16. august 2012 I vår kommune har de startet med å ta 4 års kontroller i barnehagen, nettopp for å unngå situasjoner som dette. I barnehagen er det trygt og barnet kjenner de voksne. Helsesøster bare observerer det som blir gjort. Jeg ville ikke ha stresset med det. Snakk med barnehagen, mener de alt er normalt så la det ligge. Og du kjenner jo sønnen din selv også og vil fort oppdage om det er noe problemer. Anonym poster: cce7ed62c716c2efcc022839f127830b 1
Gjest pysepusen Skrevet 16. august 2012 #10 Skrevet 16. august 2012 Nå er min bare to år, men han nektet plent å gjøre noe da vi var på helsestasjonen. Vi skal tilbake om en stund og nekter han fremdeles da så skal jeg tilby henne å observere han i barnehagen. Jeg ga henne også en vurdering av språket hans og fortalte hvordan det er hjemme. Så får hun velge hva hun eventuelt vil gjøre. Vi drar i hvert fall ikke på mer enn to kontroller.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #11 Skrevet 16. august 2012 Spesielt at helsesøster må legge vekt på at hun aldri har opplevd det før... Det tror er jeg løgn. Anonym poster: 6912594d2b1f18c0e9902f95a4fdf2f3 4
Leanne Skrevet 16. august 2012 #12 Skrevet 16. august 2012 Jeg jobber i barnehage og har vært borti barn som ikke vil snakke på helsestasjon og blitt innkalt på nytt og på nytt... (av helsesøstre av den gamle sorten...) Foreldrene var fortvilet og tilslutt ringete jeg helsesøster (etter samtykke fra foreldrene) og informerte om at vi førskolelærere i barnehagen har 3 års utdannelse og kan observere barns språkutvikling. Jeg hadde observert med TRAS skjema og kunne fortelle helsesøster at språkutviklingen var slik den skulle. Og mor sendte en kopi av TRAS skjemaet til helsestasjonen. Etter dette slapp de å komme flere ganger... Håpløst å tro at en sjenert 4 åring skal åpne seg helt for en fremmed dame som spør de merkligste spørsmål... Spør pedagogisk leder om ikke hun kan kontakte helsestasjonen for dere, det kan hende dere slipper flere besøk. Tror ikke det har noe for seg med flere besøk om barnet har bestemt seg for å ikke snakke.... 8
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2012 #13 Skrevet 16. august 2012 Jeg syns også det er rart at helsesøster sier hun "aldri har opplevd det før". Det kan da ikke stemme?!? Bare på den lille plassen jeg bor har jeg hørt flere småbarnsforeldre fortelle om det samme. Tanteungen min var også skravlete heime og i barnehagen, men ble stum på helsestasjonen. Helsesøstra var bare helt rolig, de løste det ved å finne ei bok om Sabeltann som var interessant for gutten, og da løsnet det litt. Han og mora pratet om bildene i boka og helsesøster lyttet litt i bakgrunnen. Så spurte hun mora om div, og dett var dett! Syns ellers forslaget om å evt observere i barnehagen var godt, iallefall dersom alternativet er å bli ukentlige gjester på helsestasjonen...
Gjest distrea Skrevet 16. august 2012 #14 Skrevet 16. august 2012 Takk for alle tilbakemeldinger:) Tenker at jeg snakker med pedagogisk leder i barnehagen en av de neste dagene, og hører med henne om helsesøster evt kan komme i barnehagen å observere han. Evt om hun kan gi en tilbakemelding til helsesøster. Han er jo en av de mest pratsomme og mest inkluderende barna på avdelingen, som alle barna vil leke med, har hun fortalt oss. Tror heller ikke det har noen hensikt å gå på helsestasjonen igjen for 4.gang! Gutten blir jo nesten helt avskremt bare han hører at vi skal dit. Så nå tar jeg heller kontakt med barnehagen:)
MellonCollie Skrevet 16. august 2012 #15 Skrevet 16. august 2012 Liten digresjon, men her vi bor har det faktisk blitt standard rutine at helsesøster kommer rundt tli barnehagene for å utføre 4årskontroll. Da observerer hun flere barn sammen, og det blir et samarbeid med ped.ledere som jo ser barna hver dag. Effektiv, og mye enklere å få "naturlig" resultat. Så synes absolutt det er en god idé å få helsesøsteren i barnehagen i stedet 2
Heidipia Skrevet 16. august 2012 #16 Skrevet 16. august 2012 Blås nå i den timen på helsestasjonen. Når barn går i bhg er den 4 års kontrollen bare bortkastet tid både for helsesøstre og foreldre. Legesjekken derimot bør man gå på, med tanke på synstesten.
Sulosi Skrevet 16. august 2012 #17 Skrevet 16. august 2012 Fireårskontrollen er fortsatt viktig. I vår by tar fortsatt helsesøster tar hørselstest og synstest og mange har fått seg en aha-opplevelse der. Legen lytter og klemmer og vurderer helt andre ting. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #18 Skrevet 17. august 2012 Min mamma har fortalt at jeg nektet å snakke under 4-årskontrollen, så helsesøster var helt sikker på at jeg måtte være stum, hun trudde ikke på at mamma sa at jeg snakker hjemme men aldri med fremmede i nærheten. Men noe mer ble ikke gjort, dette er så mange år siden så de var vel ikke like nøye da. Men jeg har klart meg helt fint, har ingen språkproblemer, vare bare sjenert som unge Men gjør som andre har foreslått, si at helsesøster kan observere barnet i barnehagen eller hjemme, jeg vet at venninner av meg har fått det til. Jeg har ikke barn selv. Anonym poster: 18393fcd4abd40c951be107ab55d4580
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #19 Skrevet 17. august 2012 Så lenge det er kun språket som ikke er observert, og dere foreldre ikke er bekymret, så trenger vel ikke helsesøster legge seg oppi det? Er ikke kontrollene på helsestasjonen egentlig frivillige? Anonym poster: a528d6bf5411d5107701e6b8366c718a
Gjest white tiger Skrevet 17. august 2012 #20 Skrevet 17. august 2012 Min eldste datter på straks 5 har aldri svart på et eneste spørsmål hos helsestasjonen. Dette har ikke vært noe problem, jeg har svart for henne der jeg har kunnet, og så har hun pekt litt og tegnet. Da hun skulle ta synstest på 4-års kontrollen svarte hun ikke og ville heller ikke peke. Da ble vi henvist til optiker. Hun sa selvfølgelig ikke noe der heller, men de hadde en slags maskin som målte et eller annet så selv om det ikke var optimalt så var det visst greit. Min eldste datter er generelt veldig sjenert rundt fremmede og låser seg helt. Hun kan også være sånn rundt folk hun kjenner. Hun kan ha lange perioder der hun nesten ikke snakker i det hele tatt. Men hun snakker selvsagt hjemme og rundt familie. Barnehagen har vært helt utrolige, og har virkelig lagt inn en innsats for at hun skal ha det bra. De har faktisk utarbeidet en egen plan i samarbeid med ppt for hvordan de skal "takle" henne. Men jeg synes det er grusomt at jenta mi har det sånn, for jeg vet at hun gjerne vil snakke, hun får det bare ikke til (og det går ikke på språket for hun var tidlig ute med å snakke og har et godt språk). Jeg var selv sånn da jeg var liten, og jeg husker det var som å være fanget i meg selv. Jeg kunne ikke gjøre det jeg hadde lyst til og det alle andre barn gjorde uten å blunke fordi jeg ble helt hemmet rundt folk jeg ikke var komfortabel rundt. Jeg har sånn ca en million bekymringer for jenta mi, spesielt siden jeg ikke helt ser for meg at overgangen til skole neste år kommer til å gå så bra. Jeg skjønner frustrasjonen din ts. Det er enormt frustrerende som forelder, man føler seg helt maktesløs fordi det ikke er noe man kan gjøre. Jeg har to jenter, og jeg husker første gang min jente nr 2 så "hei" til en vilt fremmed inne på butikken. Jeg ble så utrolig glad! Dette kunne aldri storesøsteren ha gjort, og jeg var jo selvfølgelig kjempebekymra for at nr 2 skulle slite med det samme som henne. Hun er ikke 2 enda, men alle tegn tyder på at hun er utadvendt. Heldigvis. Jeg ville hørt med barnehagen om ikke de kan stille spørsmålene til sønnen din isteden sånn som flere her sier. De har jo pedagogisk utdanning. Håper det ordner seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå