Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp kjøpt veske på Ebay til rundt 2400 kr. Med tanke på at det er 25 % MVA blir veska brått veldig dyr, så jeg følte meg superlur som ba selgeren markere pakken som en gave i håp om å unnslippe ekstra utgifter. Men er dette noen vits? Grensen er jo på 1000 når det gjelder gaver. Samt at jeg ble litt småsvett når jeg hørte om at man kan få streffegebyrer for å prøve å lure tollen.

Er det bedre å sette ned verdien og markere pakken som gave, for deretter å satse alt på at jeg ikke blir tatt. Eller burde jeg bare ta den ærlige veien og satse på at tolleren som er på jobb er svaksynt og ikke legger merke til summen ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan du ikke bare betale det du skal?

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes tollgrensen på 200 kroner er helt latterlig, og fordi jeg ikke er så veldig moralsk av meg, lurer jeg meg alltid unna den. Pleier å få selgere på Ebay og Etsy å merke prisen til under 200 kroner, eller eventuelt som en gave, og har aldri opplevd problemer med det. Hvis det er dyrere produkter fra amerikanske nettsider som ikke sender til Norge, får jeg det tilsendt til venner i USA og så får jeg dem til å sende videre til meg som en gave - og da markerer de ALLTID prisen under 1000 kroner, for av erfaring våkner de til liv bare de ser at du er ti kroner over 200 eller 1000.

• Liker 2
Skrevet

Ja, 200-grensen er latterlig lav, men det er nå en gang slik det er. Har virkelig ikke lyst til å gjøre meg selv til tyv for så ubetydelige beløp.

• Liker 2
Skrevet

Kjøpte noe på eBay til en verdi av 6500,- NOK, og ba ikke selger merke av gift eller skrive ned verdien på pakken. Jeg følte det ble for dumt om jeg ble "tatt" så forberedte meg på å betale en del mer, men pakken ble visst ikke sjekket, så slapp unna den gitt. :biggrin:

Skrevet

Ja, 200-grensen er latterlig lav, men det er nå en gang slik det er. Har virkelig ikke lyst til å gjøre meg selv til tyv for så ubetydelige beløp.

Gjøre deg selv til tyv? Hvem mener du at du stjeler fra da? La meg tippe: Du "stjeler" ved at du da lar Staten gå glipp av noen toll-avgifter?

Jeg føler heller at det er Staten/den delen av den norske befolkningen som stemte nei til EU som stjeler fra meg ved å hindre meg og andre oppegående nordmenn å være fullverdige likestilte Europeere/EU-borgere. Vi er medlem i EØS, "EU light", men ikke i EU. Det er så flaut at jeg ikke har ord, for hvilke andre Europeisk land er ikke medlem av EU? Jo, med unntak av Island (som snart blir medlem), Sveits og Monaco er det KUN Europas fattige land og østblokk-land og land med lav status og utdanningsnivå som ikke er medlem...

Jeg har bodd mange år i andre Europeiske land og hver gang jeg poster noe derfra til Norge og dermed må be om tollskjema på postkontoret - så måper 80% av de post-ansatte og sier "What!? Isn't Norway a member of the EU?!??" Så flaut at jeg ikke har ord...

(Toll til/fra USA , Asia og Australia derrimot, det syns jeg er helt ok å betale for det er tross alt ikke vår verdensdel....)

Anonym poster: 8d1856316c912ecc2f2971b3b90da60a

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke akkurat om jeg er en tyv bare fordi staten ikke får inntekter på noe jeg har kjøpt over nett. Det er ikke akkurat skattbedrag jeg driver med.

• Liker 1
Skrevet

Gjøre deg selv til tyv? Hvem mener du at du stjeler fra da? La meg tippe: Du "stjeler" ved at du da lar Staten gå glipp av noen toll-avgifter?

Jeg føler heller at det er Staten/den delen av den norske befolkningen som stemte nei til EU som stjeler fra meg ved å hindre meg og andre oppegående nordmenn å være fullverdige likestilte Europeere/EU-borgere. Vi er medlem i EØS, "EU light", men ikke i EU. Det er så flaut at jeg ikke har ord, for hvilke andre Europeisk land er ikke medlem av EU? Jo, med unntak av Island (som snart blir medlem), Sveits og Monaco er det KUN Europas fattige land og østblokk-land og land med lav status og utdanningsnivå som ikke er medlem...

Jeg har bodd mange år i andre Europeiske land og hver gang jeg poster noe derfra til Norge og dermed må be om tollskjema på postkontoret - så måper 80% av de post-ansatte og sier "What!? Isn't Norway a member of the EU?!??" Så flaut at jeg ikke har ord...

(Toll til/fra USA , Asia og Australia derrimot, det syns jeg er helt ok å betale for det er tross alt ikke vår verdensdel....)

Du skal følge greit lite med på nyheter hvis du fortsatt mener at det er en selvfølge at Norge burde være med i EU.

• Liker 13
Skrevet

Jeg kunne forsåvidt godt ha sagt kriminell/lovbryter/tulling i stedet for "tyv". Poenget mitt er at jeg synes det er fjollete å bryte lover for sånne småtterier. Står det virkelig så dårlig til med deg at du ikke kan betale mva? Kanskje du bør revurdere nettshopping i sin helhet?

Skrevet

Det står du fritt til å ikke gjøre - jeg velger derimot å fortsette, uten å føle at jeg er en stor lovbryter. Mange produkter er ikke mulig å få tak i i Norge, og flere tusen i mva og toll (ja, det må man betale hvis produktet er såpass dyrt) - ville i hvert fall gjort at det hadde stått dårlig til med tiden.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kunne forsåvidt godt ha sagt kriminell/lovbryter/tulling i stedet for "tyv". Poenget mitt er at jeg synes det er fjollete å bryte lover for sånne småtterier. Står det virkelig så dårlig til med deg at du ikke kan betale mva? Kanskje du bør revurdere nettshopping i sin helhet?

Jeg kan forsikre deg at jeg er en kriminell/tyv/lovbryter og tulling med meget god samvittighet. Det er litt av en fjollete lov som setter beløpsgrensen på 200 kr. Om pakken sklir gjennom tollen er det 600 kroner spart, for meg er iallefall det en pen liten sum.

Kjøpte noe på eBay til en verdi av 6500,- NOK, og ba ikke selger merke av gift eller skrive ned verdien på pakken. Jeg følte det ble for dumt om jeg ble "tatt" så forberedte meg på å betale en del mer, men pakken ble visst ikke sjekket, så slapp unna den gitt. :biggrin:

Håper virkelig jeg er like heldig! :)

Skrevet

Diskuter den økonomiske tilstanden i EU/Eurolandene med de post-ansatte neste gang. Hellas er på randen av konkurs, Spania vakler. Ryker Spania, kan det se mørkt ut for resten av EU.

I denne sammenhengen er tollgrense på 200kr virkelig bare en bagatell.

• Liker 5
Skrevet

Om man bor på østlandet og handler mye på nett fra EU så kan man sjekke mulighetene for å leie en postboks i Charlottenberg eller en av de andre grensebyene på Svensk side. Og så henter man sakene og harryhandler litt i samme slengen.

Ellers bør man være forsiktig med å be om feilmerking av pakker, det kan i værste fall sees på som dokumentforfalskning. Komme jo an på om man handler med et firma eller en privatperson. Jeg har kjøpt en del blomsterfrø fra amatører i utlandet, og da er det ofte veldig greit å be de sette verdien under 200 NOK. Som en av mine bekjente sa, "tollere har uansett ikke begrep om hva kryssningene mine egentlig er verdt".

Skrevet

Hvorfor gjøre seg til kjeltring for små penger. Når foøk lurer unna penger til staten må staten til slutt øke skatter og avgifter for å dekke sine utgifter. Jeg vet at 25% på 2400 ikke er mye, faktisk bare kr 600, men hvis 4,5 milloner nordmenn lurer unna kr 600 i året hver seg på ulike ting, enten det er moms på kjøp fra utlandet, svart arbeid el. så blir det kr sånn ca 2.700.000.000 eller 2,7 milliarder kroner.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor gjøre seg til kjeltring for små penger. Når foøk lurer unna penger til staten må staten til slutt øke skatter og avgifter for å dekke sine utgifter. Jeg vet at 25% på 2400 ikke er mye, faktisk bare kr 600, men hvis 4,5 milloner nordmenn lurer unna kr 600 i året hver seg på ulike ting, enten det er moms på kjøp fra utlandet, svart arbeid el. så blir det kr sånn ca 2.700.000.000 eller 2,7 milliarder kroner.

Nå er det vel heller slik at det er vi som blir lurt av staten. Grensen på 200 kr skulle vært nærmere 1000 kr idag, men de har beholdt 200 kr fordi det er enkelt for folk å huske.. Jeg støtter det å sno seg unna tollen så lenge varen ikke er verd mer enn 1000 kr.

Anonym poster: 15a9bce3e5e8bbb06f22455ae1ba1017

• Liker 5
Skrevet

Men hvorfor skal du kunne kjøpe ting momsfritt i utlandet når du hadde mått betale moms om du hadde kjøpt varen i Norge?

Det som hadde vært bedre er om de hadde fjernet fortollingsgebyret.<br /><br /> Anonym poster: bacbdfb10548ea7bacc3ff0a24ac9397

• Liker 3
Skrevet

Jøss, da har du virkelig hatt griseflaks! Jeg handler mye på nett (5-10 kjøp pr måned) og har gjort det i sikkert ti år, og har ennå tilgode å oppleve at de ikke beregner toll og mva dersom det overstiger 200 kr.

Anonym poster: 76791289f9e5a1ce99de0b29a7dc2cba

Skrevet

Men hvorfor skal du kunne kjøpe ting momsfritt i utlandet når du hadde mått betale moms om du hadde kjøpt varen i Norge?

Det som hadde vært bedre er om de hadde fjernet fortollingsgebyret.<br /><br /> Anonym poster: bacbdfb10548ea7bacc3ff0a24ac9397

Man betaler for det meste moms til det landet man handler fra. Så får folk finne ut selv om de vil støtte Norge eller andre land.

Anonym poster: 15a9bce3e5e8bbb06f22455ae1ba1017

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplever som regel, de få gangene jeg kjøper over 200kr, at verdien blir skrevet ned/sendt som gave uten at jeg sier noe. Det blir vel sender som får problemer, ikke mottaker, dersom informasjonen er forfalsket og det blir oppdaget.

Skrevet

Jøss, da har du virkelig hatt griseflaks! Jeg handler mye på nett (5-10 kjøp pr måned) og har gjort det i sikkert ti år, og har ennå tilgode å oppleve at de ikke beregner toll og mva dersom det overstiger 200 kr.

Anonym poster: 76791289f9e5a1ce99de0b29a7dc2cba

Tja, jeg handler en god del på nett, jeg også, men har bare betalt toll to ganger. En pakke fra Samsøe i DK og en pakke fra Strawberrynet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...