Spent... Skrevet 16. august 2012 #1 Del Skrevet 16. august 2012 Hei, Vi har en bil fra 2007 (stasjonsvogn) som i det siste har oppført seg litt rart...! Hvis vi skal ut å kjøre så vil den være litt "vanskelig" de første 5-10 min av turen. Det den gjør er at turtallet går i null hvis man f.eks står i et kryss (rødt lys, stoppe og vente på andre biler o.l). Dette skjer når vi holder clutchen og bremsen inne og har den i 1.gir. Motoren "kveles" og vi må starte bilen på ny. Dette skjer som sagt kun de første 5-10 min. Bilen stopper ikke i fart, og oppfører seg bra ellers. Ingen lamper som lyser. EU godkjent i våres. Er det noen som har kjennskap til hvorfor dette kan/skjer? Skjønner vi må ha den på service, men håper ikke dette er en dyr utgift.. Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 16. august 2012 #2 Del Skrevet 16. august 2012 Sjekk den for kondens i bensinen og se om bensininntaket kanskje må justeres (det som på gamle ladaer het choke og satt på dashbordet ). Det kan hende den får litt for lite eller litt for mye bensin i starten og derfor kveles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 16. august 2012 #3 Del Skrevet 16. august 2012 (endret) Sjekk den for kondens i bensinen og se om bensininntaket kanskje må justeres (det som på gamle ladaer het choke og satt på dashbordet ). Det heter choke på alle gamle biler med forgassermotor, og den er der for å strupe lufttilførselen så du skal få start i kulda. Man får ikke kondens i denna varmen. Er heller ikke noe man får justert på innsprøytninga på så nye biler. Kom deg på merkeverksted å les ut feilkoder. Kan godt hende de har vært borti detta før på tilsvarende bil. Endret 16. august 2012 av Audiot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #4 Del Skrevet 16. august 2012 Hadde samme problemet med bilen. Det var tett eksospotte som var synderen. Anonym poster: afa66a172edcc02cbc78e2343dbdd0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #5 Del Skrevet 16. august 2012 Har vært bort i det samme. Her måtte systemet restartes fordi det dro inn falsk luft. Dette ble avlest på feilkodene. Anonym poster: 98d98b7dbabd0f810979b7cce3a1746a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spent... Skrevet 16. august 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 16. august 2012 Har vært bort i det samme. Her måtte systemet restartes fordi det dro inn falsk luft. Dette ble avlest på feilkodene. Anonym poster: 98d98b7dbabd0f810979b7cce3a1746a Ts her, Merket du noe forskjell på luften i bilen (air condition) o.l. når du hadde dette problemet? Vi har merket at luften lukter "møkk" når vi skrur på airconditionet. På en times biltur varer denne lukten kanskje 20-30 min.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 16. august 2012 #7 Del Skrevet 16. august 2012 Aircondition og lufttilførselen til motoren er 2 separate lukkede system som ikke påvirker hverandre. Om det lukter dritt av AC'en din trenger du en AC service, evt bytte av tørkefilter itilegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 17. august 2012 #8 Del Skrevet 17. august 2012 Det heter choke på alle gamle biler med forgassermotor, og den er der for å strupe lufttilførselen så du skal få start i kulda. Man får ikke kondens i denna varmen. Er heller ikke noe man får justert på innsprøytninga på så nye biler. Kom deg på merkeverksted å les ut feilkoder. Kan godt hende de har vært borti detta før på tilsvarende bil. Så ikke at den var ny - jeg har bare erfaring med gamle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 17. august 2012 #9 Del Skrevet 17. august 2012 Så ikke at den var ny - jeg har bare erfaring med gamle Gamle biler gikk faktisk an å fikse selv. Idag må alt på verksted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 17. august 2012 #10 Del Skrevet 17. august 2012 Har vært bort i det samme. Her måtte systemet restartes fordi det dro inn falsk luft. Dette ble avlest på feilkodene. Anonym poster: 98d98b7dbabd0f810979b7cce3a1746a Falsk luft? I motsetning til ekte luft? Unnskyld at jeg ler, men det visste jeg ikke fantes engang. Du trenger ikke forklare, jeg fikk meg bare en god latter, ikke av deg men av ordene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 17. august 2012 #11 Del Skrevet 17. august 2012 Falsk luft? I motsetning til ekte luft? Unnskyld at jeg ler, men det visste jeg ikke fantes engang. Du trenger ikke forklare, jeg fikk meg bare en god latter, ikke av deg men av ordene. Fikk lyst til å svare. Det heter "falskluft", ikke "falsk luft". Lufttilførselen og vacumsystemet til motoren skal være helt lukket uten lekasjer, er det utett fusker motoren og går dårlig, dette kalles falskluft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zanna Skrevet 17. august 2012 #12 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Min bil har også holdt på med det, men det jeg la merke til da var en ujevn lyd fra motoren. Det viste seg å være en defekt lambdasonde. Så vidt jeg forsto er det den som styrer bensininnsprøytningen til motoren. Men det kan sikkert også være fordelerlokket som begynner å bli slitt. Om det er en av disse tingene burde du ikke komme over 10.000 hvertfall.. Endret 17. august 2012 av zanna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå