AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #1 Skrevet 16. august 2012 Vi har kjøpt en leilighet hvor det gjennom mange år har blitt røyket inne. I stua er taket som antakelig en gang var hvitt, mørk grått. Det er et betongtak. Har lest litt rundt, og det står at nikotin som er igjen i taket etter vask vil trenge gjennom malingen og gjøre taket gult. Er dette uavhengig av hva slags tak man har? Bør vi gå over taket med en eller annen slags grunning? Anonym poster: c66d716aecf15bb8618bfe92d3224428
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #2 Skrevet 16. august 2012 Mal med Isolasjonsmaling! For eksempel Beckers Isolerfärg Scotte. Vårt tak var helt gult av nikotin etter 20 års med røyking inne av forrige eier, og isolasjonsmalingen fungerte faktisk både med tanke på lukt og farge. Den koster litt mer enn vanlig maling så vidt jeg husker, men du kommer ikke til å angre! Hadde nok malt 2 strøk på veggene med enten isolasjonsmaling evt sperregrunning (den fra Gjøco er veldig god) og ett strøk vanlig veggmaling. Røyklukta sitter i veggene også, uansett hvor mye man vasker. Æsj.. Hos oss var det faktisk så ille at vi måtte fjerne gulvet også pga røyklukt! Lykke til :) Anonym poster: 7c65937f5f8318d86dd87f3151444de3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #3 Skrevet 16. august 2012 Bruk grunning fra Jotun; Jotun kvits- og sperregrunning. Den er laget spesielt for slikt: http://www.jotun.no/www/no/20020051.nsf/viewunid/32BE1E6ED5626922C1257074003A67C5/$file/Grunning.pdf Anonym poster: b250de109224beb42379a66bb50cb54e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #4 Skrevet 16. august 2012 Da skal jeg ta det opp i heimen. Ser at vi antakelig burde ha gjort noe lignende på kjøkkenet, men jeg tror ikke vi gidder fordi det kommer opp kjøkkenskap der det gjelder. Det lukter ikke spesielt mye i leiligheten, veggene har vi dekket med gipsplater, vil tro de "tar" en del av lukta som måtte sitte i veggene. Sikkert et dumt spørsmål, men trenger vi å bruke kvist- og sperregrunning når vi har betongtak? Eller er bare det det som finnes kanskje? Dersom det er prisforskjeller (og produktet fortsatt eksisterer), ville det jo vært veldig greit å gå for Jotun sperring for grunning/isolering? http://www.jotun.no/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/CF303F4A22F6BAABC1256FF70022DE2E/$file/JOTUN%20GRUNNING%20FOR%20SPERRING%20ISOLERING.pdf Anonym poster: c66d716aecf15bb8618bfe92d3224428
Tina_O Skrevet 16. august 2012 #5 Skrevet 16. august 2012 Vi har akkurat totalrenovert en leilighet som var skikkelig innrøkt. Taket var akkurat som du beskriver. Betong og det som en gang var hvitt var nå brunt. Begynn med å vaske med sterk salmiakkbalnding (Fikk råd om kraftvask i malebutikken, men det var vanskelig å få fjernet etterpå, så det anbefaler jeg ikke). Du må skifte vann maaange ganger, og dette er hardt arbeid! Gå over med rent vann til slutt slik at all salmiakk fjernes. Da bør det meste av nikotin, tjære og lukt være fjernet og nå er taket klart for maling. Nå kan du bruke vanlig takmaling. Vi hørte også om isolermaling, men det var uansett anbefalt med kraftig vask, og isolermaling vil ikke isolere skikkelig uansett, fikk vi fortalt. Taket vårt er nå så bra som nytt!
Gjest Gjest_Calavi Skrevet 16. august 2012 #6 Skrevet 16. august 2012 Vask med husvask eller salmiakkvann. Om du bruker salmiakk er det veldig viktig at der skyller godt med rent vann etterpå. Ellers kan malingen reagere med salmiakken og du får en lukt som kan ligne litt på katteurin.. Ikke godt. Gå så på med 2 strøk sperregrunning og to strøk med takmaling etterpå. Blir så bra atte :-)
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #7 Skrevet 17. august 2012 Prøvde ut sperregrunning på kjøkkenet i går, og det gjorde susen! De stedene som har vært vanskelige er nå kritthvite. Ett strøk til med maling nå, så får det være. På enkelte flekker har vi nå sju strøk, er sikker på at taket er en cm lavere enn da vi begynte. Basert på dette har jeg landet på vask+sperregrunning+maling på stue og gang. Om jeg kjøper 2 spann sperregrunning og 2 spann maling koster mindre enn hvis jeg skulle kjøpt 4-6 spann maling før jeg innser at vi faktisk trenger sperregrunning likevel...! TS. Anonym poster: c66d716aecf15bb8618bfe92d3224428
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå