Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som er student og som har fått boliglån (uten noe særlig egenkapital, tenker ikke på startlån)? Er student selv, har litt i egenkapital og lurer fælt på om det er noen sjanse for om jeg får boliglån slik som det er i boligmarkedet idag.

Anonym poster: 4933f627f50fdabb8905dabf9bfe8de0

Videoannonse
Annonse
Gjest Fairydust
Skrevet

Siden banken må vite at du kan betjene boliglånet ditt, må du i de aller fleste tilfeller ha fast inntekt for å få boliglån.

Skrevet

TS her, jeg har en deltidsjobb, får utbetalt rundt 4000kr i mnd. I tillegg til det så har jeg tatt opp studielån (vet at studielån ikke blir regnet som inntekt). Hvilke krav er det banken stiller dersom du vil ha avdragsfri de første årene du betjener lånet?

Skrevet

Ja, jeg har fått lån som student, og hadde ikke mye i egenkapital. Jeg har derimot mine foreldre som kausjonister, og hadde aldri fått det hvis ikke. Det skal nevnes at jeg har deltidsjobb ved siden av studiene som gir meg utbetalt langt mer enn 4000 i mnd., og som forutsetning for å få lån må man klare en rentestigning på rundt åtte prosent (tror jeg det var), og du har vel ikke så mye å gå på med så liten inntekt. Noe lån får du helt sikkert, men ikke spesielt mye. Hos meg vet jeg at de tok utgangspunkt i lønn ved siden av studier, studielån og hvor sannsynlig det er at jeg får jobb rett etter endte studier, hvor lenge det er til jeg er ferdig, og eventuell startlønn når jeg begynner i jobb.

Jeg fikk overraskende stort lån mtp. at jeg er student og ikke ferdig før i 2015, så det skader jo ikke å høre hva banken sier. Men du er jo nødt til å betjene lånet også.

Skrevet

Bankene opererer vanligvis med en grense på hvor mye lån man kan få i forhold til inntekt. Denne grensen er 2,5-3 ganger inntekt. Så dvs. hvis du tjener 70 000,- i året på deltidsjobben din (den må også være fast for at du skal få sjanse til å få noe lån) så kan du få inntil 210 000,- i lån. Det sier seg selv at du ikke kommer noen vei med 210 000,- i lån (dette skal også inkludere evt. fellesgjeld, så det er ikke noen vits i å se på leiligheter med lavt innskudd og høy fellesgjeld). "Inntekten" din fra lånekassen regnes vanligvis ikke med, for det er tross alt en del lån der, og det skal betales tilbake.

I tillegg må du ha 15% egenkapital av kjøpesummen (+omkostninger), eller en kausjonist som kan stille som sikkerhet for disse 15% (men da blir renta også høyere på denne delen av lånet).

Eneste sjansen til at du kan få kjøpt noe eget:

For eksempel mor/far som medlåntager, hvis han/hun tjener godt og ikke har noe særlig lån fra før. Evt får du gjøre som de fleste andre: Vente til du er i fast jobb/har samboer med fast jobb.

Mange vil sikkert si at "Det koster jo mye mer å leie enn å eie! Jeg kaster jo bare pengene mine ut av vinduet ved å leie!", men husk på at det er en god del ekstra kostnader ved å eie en leilighet/hus enn det er ved å leie. For eksempel forsikringer, vedlikehold, kommunale avgifter etc etc.

Med en inntekt (som også består av lån) på omtrent 10-11 000,- per måned så tror jeg det kan bli svært vanskelig å betjene et lån. Nå vet jeg ikke hvor du ønsker å kjøpe, men BARE lånekostnadene på et lån på f.eks. 1 500 000,- vil ligge på ca 7 000,- (med lavest mulig rente, og lengst mulig nedbetalingstid). I tillegg må du for å kunne få lån også vise til at du vil kunne tåle et rentehopp til ca 8% eller noe sånt, og da har du allerede brukt opp inntekten din.. I tillegg til dette kommer jo evt. husleie (hvis det er borettslag), kommunale avgifter, strøm, forsikringer, vedlikehold, internett, tv, og selvføgelig ting som transportkostnader, mat, klær etc etc.

Skrevet

Takk for utfyllende svar!

Glemte å legge til at jeg har EK på 300 000 (hvorav noe er oppspart studielån). Tenkte at det var litt greit å forberede seg litt før en konsultasjon hos en finansrådgiver, vil ikke virke helt noob:)

Skrevet

Musaleem: får jeg spørre når du fikk lånet?

Skrevet

Musaleem: får jeg spørre når du fikk lånet?

Jeg har nettopp fått lån, og jeg hadde mye mindre enn deg i egenkapital, men så har jeg til gjengjeld relativt godt inntekt, og er sikker på at jeg ikke hadde fått lån hvis ikke (til tross for kausjonister og nesten sikret jobb etter fullførte studier). Du kan fylle ut lånesøknad på nettet, det gjorde jeg. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...