Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner på skolen igjen i morgen og dette er siste året på videregående... har slitt hele skolegangen fordi jeg ikke har funnet en ordentlig studieteknikk som passer for meg. Derfor lurer jeg på om du har noen tips til en hjelpesløs 3.klassing? :-)

Har prøvd veldig mye; lese og notere/skrive stikkord, lese og fortelle etterpå hva jeg nettopp leste om, lese overskriftene i det kapittelet jeg skal lese og fundere på hva kapittelet kan handle om, lese høyt for meg selv, tankekart osv. Dette har aldri fungert! Blir så frustrert!

Sliter også med å følge med i timene - det er ikke det at jeg bråker eller prater med andre, jeg sitter bare og stirrer på læreren som om jeg skulle ha fulgt med. Jeg tenker ikke på noe spesielt heller, bare sitter der og blir helt borte i min egen verden... også veldig frustrerende!

Håper det er noen her ute som kan hjelpe meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter noen år på universitetet, hvor man må lære veldig mye på veldig kort tid, har jeg funnet ut at følgende fungerer for meg:

• Gjøre oppgaver i massevis. Dvs. svare på spørsmålene i slutten av kapitlene i lærebøkene i lesefag og gjøre flest mulig oppgaver i regnefag.
  • På vgs gjorde jeg følgende før prøver:
    - leste gjennom kapitlene som var pensum før prøven
    - skrev fyldige stikkord på datamaskin
    - leste gjennom stikkordene mine grundig
    - skrev stikkord av stikkordene
    - "testet" meg selv ved å gå gjennom stikkordene og prøve å forklare meg selv hva det går ut på. Sjekker de fyldige stikkordene for å finne ut om jeg hadde rett
  • Når lærern snakker, har jeg funnet ut at jeg ikke klarer å følge med med mindre jeg tar notater. Dvs. skrive ned alt lærern skriver på tavla i tillegg til å skrive ned stikkord fra det lærern sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...