Gå til innhold

NAVjungelen om underholdningsbidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mye frem og tilbake valgte jeg å spørre om noen av dere kan gi meg ett svar.

Etter 6 år som skilsmissebarn har jeg funnet frem til at skal jeg overleve som student trenger jeg det ekstra som da skal utbetales av foredre (mitt tilfelle, den ene forelderen).

Man kan lese om de utallige innleggene hvor foreldre legger ut om barnet mitt vil ta penger fra meg, krever penger selv om ditt selv om datt. Eller ''Barna er bortskjemte og tror de får alt på sølvfat''.

Dette er ikke det jeg tenker eller slik jeg vil ha det. Mine foreldre har nå vært skilt i 6, nesten syv år. det første året var fryd og gammen, jeg fikk det som jeg ville, bodde 40/60, og var pappas lille gulljente. Dette endret seg etter en viss tid hvor mor bestemte for å flytte og jeg måtte følge med. For å gjøre en lang historie kort; jeg fulgte etter, stakk av, ble utslitt av det ene og det andre, og har per dags dato INGEN kontakt med far, noe jeg heller ikke har hatt på 5 år.

Noen vil sikker kalle meg egoistisk men jeg mener jeg har rett på underholdningdsbidrag nå når jeg fyller 18 av far. Et beløp som tilsvarer nesten 5000kr i mnd. Men etter å ha lest meg frem i NAV jungelen har jeg funnet ut at man må betale 1600 kr for at NAV skal gjøre uttrekning og innkreving osv.osv. Og NAV er ikke akkuratt den far komme til å betale til. Så jeg har valgt og selv skrive et privat brev til han ang. dette, men så var det det da; hvordan skriver man et slikt brev? og evt. hvor stor er da sjangsen for å få det man har rett på? Så derfor håper jeg det er noen her som har efaring med dette eller kan forklare det litt enklere for meg?

For å unngå noen diskusjon om at noen kanskje mener at dette er dumt av meg osv. Far har ALDRI, jeg mener ALDRI betalt et eneste bidrag. For verken meg eller min bror og søster som også da var under 18. Det var bare en hendelse der han fikk bortimot 20 000 igjen på skatten og dette ble da delt på mor og søster. Men siden den gang har han passet på å betalt akkuratt, ikke for lite, ikke for mye for at det ikke skal skje igjen. Firmaet han eier står ikke på han, heller ikke hus, bobil eller bil står på han.

Selv bor jeg 5 timer unna mor, betaler 3000 i husleige, betaler egne utgifter, slikt som mat, klær, telefonrekning, strøm, busskort o.l. Dette betales med et lusent borteboer stipend på 3600kr, barnebidrag på 1400kr og lønn fra en deltidsjobb fra alt mellom 1500kr til 4000kr i mnd.

Håper noen har et skikkelig svar som er forståelig

Anonym poster: 6cf8ba5c89b6468415d78c18d99428b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver jo at du mottar 1400 i barnebidrag... er det fra far?

Er tøft å være borteboer student dessverre

Skrevet

Så slik jeg forstår har ikke far noen inntekt? Jobber bare svart? Er kanskje personlig konkurs siden ingenting står på han?

Da kommer du heller ikke til å få et rødt øre fra han, om han ikke har inntekt på papiret så kan heller ikke NAV få han til å betale noe.

Har selv erfaring med en mann som høres ut som din far, og han har heller aldri "kunnet" betale barnebidrag fordi han bare jobbet svart.

De 1400 du mottar er vel kanskje fra NAV? Minstebidrag eller hva det heter som NAV utbetaler hvis far av forskjellige grunner ikke kan betale bidrag.

Skrevet

Om du allerede får bidrag fra NAV så får du ikke noe mer.

Skrevet (endret)

De 1400kr er fra staten, som vil si det jeg/mor har krav på siden jeg er u 18, som vil si at fra Sept. av vil disse slutte å komme.. Som sagt står ikke firmaen han eiger på han selv, men er et datterfirma som står på hovedfirma, resten står på hans nye kone fordi det skal se ut som at han ikke tjener noe som helst, noe er vel også svart.. Er derfor jeg spørr om det kan være lurt å be om en privat avtale mellom meg og han, uten å dra inn staten? Og om hvordan jeg evt. skal skrive dette ned på papiret? Om hvor mye og hvorofr jeg har rett på dette beløpet?

Endret av hhh02
Skrevet

Er du student eller går du på videregående? Det er nemlig viktig.

Her fikk tenåringen null kroner fra far ved fylte 18 år da far bevisst unnlot å ha inntekt fra jobb. Da får tenåringen nemlig null.

Anonym poster: 72c7fc13e7d02e7125de50dec00f6599

Skrevet

Jeg bare lurer å hvorfor du tror han vil begynne å gi deg penger nå? Om han ikke har inntekt "på papiret" så kan han fortsette å blånekte og det er ingenting noen kan gjøre med det.

Det er ikke mer lønnsomt eller enklere å ha privat avtale. Det du evt får av han avhenger av hans inntekt og hvor mange andre barn han evt forsørger. Har han stilt seg sånn at han har minimal skattbar inntekt så er det ingenting for deg å hente.

Lov meg å bruke energien din på viktigere ting i livet enn ett år til med bidrag og evetuell bitterhet over det du ikke får. Du har klart deg så langt...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...