Gå til innhold

Venne katt til å gå i sele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt kattesele til katten min for å kunne venne han til å være ute(akkurat flytta fra leilighet til rekkehus så har ikke hatt han ute før). Men han hater den! Neida, det var ikke noen overraskelse. I går hadde han den på seg bittelitt. Full streik ble det, og det er jo helt greit. I dag tok jeg den på,virket som om det gikk litt bedre. Men plutselig hopper han på meg og klorer meg i låret. Så ut som om han prøvde å fange en flue egentlig, han virra rundt med hodet som han gjør om han jakter fluer. Han klora meg kun med en klo, men jeg begynte faktisk å blø litt... Rett etterpå begynte han å bite i selen og satt fast kjeven så da løsna jeg den jo med en gang.

Gir han masse masse godteri for å få han til og skjønne at sele = noe positivt. Men det funker jo tydeligvis ikke. Noen som har noen bedre forslag? Må jo uansett venne han til å ha på halsbånd når han skal begynne å være ute, og det er dette han reagerer mest på. Den under magen går egentlig helt bra. Trenger desperat råd. Han er forresten to år og kastrert.

Hilsen trist katteeier som også har dårlig samvittighet for at pusen blir redd/mistrives

Videoannonse
Annonse
Gjest SebraPiken
Skrevet

Har prøvd det samme, og endte opp blodig på hender, bryst, lår og i ansiktet, så nå er jeg spent på om noen har fått det til! ;)

Skrevet

Hvis katten ikke er tilvent sele fra den er liten tror jeg det kan ta sin tid å få det til. Du må nok regne med å bruke mye tid på å venne katten til sele :) Har du prøvd å sette på sele inne og bare la katten gå rundt med den inne? Kanskje finne på ting for å distrahere katten fra at den har sele på. Gi masse godis, godsnakk og vær skittålmodig. Forhåpentligvis klarer du å få katten til å godta å gå i sele etterhvert.

En vill ide: hva med å spraye eller smøre inn selen med catnip/kattemynte? Enten blir katten helt bananas, eller så kommer den til å elske selen.

Anonym poster: 5647c59f216021cc12e8b303bf7128f9

Skrevet

Litt "godt" å vite at det ikke bare er jeg som har dette problemet SebraPiken :)

Anonym: Var akkurat dette jeg gjorde, satte den på inne og kasta godteri rundt sånn at han skulle bevege seg litt og kjenne hvordan det var å ha den på. Pluss at sådan skulle forbinde den med noe positivt. Får prøve litt videre...

Visste jeg burde begynt med sele da han var liten, men mannen mente det var teit (skal slutte å høre på han :) )

Skrevet

Hvorfor skal du ha ham i sele når han skal ut?

Når jeg begynte å ha den forrige katten min ute tok jeg henne bare med meg ut i hagen og satt der når hun var ute. Hun beveget seg uansett ikke så langt unna meg liksom...

Halsbåndet var lite populært her også de første gangene, men jeg lot henne gå med det inne en liten stund av gangen, fortsatte sånn, litt mer hver dag til hun ble vant til det...

Skrevet

Da jeg begynte med sele på katten vår, fikk jeg en veeeeeeeldig tung katt som bare *flomp* ned på gulvet og ble liggende som et veislakt. :fnise:

Hun liker den ikke når jeg har på selebåndet, men bare selen i seg selv er sånn passe ok å ha på seg nå.

Vi bruker den for det meste når hun skal flyttes rundt i reiseburet og til vetrinæren og sånt noe og så heller vanlig elastisk halsbånd når hun bare går ut.

Det tar litt tid før de venner seg til både halsbånd og sele, men som regel aksepterer de dem etter noen uker om du bare er gjennomført med dem.

Skrevet

Lubbe: Han er litt engstelig når det gjelder ukjente mennesker (ble født av en villkatt) og så er det åpent under verandaen til naboen. Vil helst ikke ha han inn under der :)

Minya: Da får jeg bite tenna sammen og sette på selen litt hver dag. Håper han venner seg til det ganske fort. Eventuelt må jeg kjøpe verneutstyr :)

Gjest SebraPiken
Skrevet

Husker vi hadde ei lita puse når jeg var lita, som vi skulle prøve å venne på slik sele, siden vi bodde midt i sentrum og ikke ville hun skulle bli påkjørt osv...

Da vi tok på henne selen ble hun heeelt vill! tok en 360 bortover gulvet, hoppet opp på kjøleskapet, løp opp etter veggen, turna i sofaen osv, helt gal, stakkars! :fnise:

Pusa vår nå er ikke så ekstremt vill, hun vil heller klore oss opp og er rimelig misfornøyd! Legger seg helt flat på gulvet og deretter ruller seg til hun nesten får dradd av seg selen, og biter og gnager på den, så jeg vet ikke lenger om jeg skal prøve mer, hun vil jo ikke se på ytterdøra en gang til vanlig, så.... :rolleyes:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Haha dette er så kjent. De legger seg enten ned for å "dø" eller så åler de seg rundt og vrenger kroppen i alle retninger. Men man bare må fortsette. Ikke gi seg. Til slutt gir de seg. Godbiter på gulvet er lurt. Eller en favorittleke, så de skjønner at det er mulig å bevege seg med sele på.

Når de godtar sele og skjønner koblingen med utetid og sele, så går det veldig greit. Gikk mye med min katt i bånd. Hun likte helt klart å gå med sele på fremmede steder, for da hadde hun full koll på hvor jeg var.

Skrevet

Nå har vi vært ute en tre kvarters tid. Gikk egentlig veldig greit når jeg tok på et bånd til sånn at det ble dobbelt så langt. Men så ble han livredd for tre jenter som gikk forbi (som sagt redd for fremmede) og løp inn. Da bråkte jo de båndene veldig så da ble det litt panikk her. Lar han være litt i fred nå så kanskje går vi ut en tur til etterpå. Var forresten ute i to omganger og andre gangen var det mye lettere å sette på selen, tror han forsto at det betydde at han fikk komme ut igjen (sto i vinduet og sutra og ville ut).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...