Gå til innhold

Spm om fordeling av samvær når foreldre ikke bor på samme sted.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er reglene når far og mor bor så langt unna at 50/50 fordeling er uaktuelt?

Vi bor i nord Norge, han er fra østlandet. Hvordan er sjansene for at jeg vil få omsorgs retten over barnet vårt? Hun er 2 år om det har noe å si, og jeg er mora.

Noen som kan hjelpe?

Er det en evig lang prosess eller går det relativt kjapt å få gjort unna denne avtalen?

<br /><br /> Anonym poster: 3fa60a1faa3ad5c5ccb4be094d0d3f60

Videoannonse
Annonse
Gjest janne89
Skrevet

Hva slags fordeling har dere nå? og har dere noe på papirer?

Skrevet

Om far vil ha 50/50 må han fortsette å bo i nærheten av deg (antar at dere begge har bodd sammen på ditt hjemsted). Flytter han hjem til østlandet "aksepterer" han redusert samvær, i beste fall annehver helg evt en uke av gangen innimellom. Iallefall er det slik jeg hører andre har det når mor og far bor på hver sin kant av landet. (Evt kan far kreve full omsorg og ta henne med østover men det kan jeg aldri tro at retten vil gå med på med mindre du er helt ansvarsløs som mor).

Så hva vil far? Fortsette å bo i nord eller flytte?

Gjest Arvid78
Skrevet

Om far vil ha 50/50 må han fortsette å bo i nærheten av deg (antar at dere begge har bodd sammen på ditt hjemsted). Flytter han hjem til østlandet "aksepterer" han redusert samvær, i beste fall annehver helg evt en uke av gangen innimellom. Iallefall er det slik jeg hører andre har det når mor og far bor på hver sin kant av landet. (Evt kan far kreve full omsorg og ta henne med østover men det kan jeg aldri tro at retten vil gå med på med mindre du er helt ansvarsløs som mor).

Så hva vil far? Fortsette å bo i nord eller flytte?

Hva hadde sjedd om Mor flyttet fra Østlandet til Nord Norge med barnet, hva rettigheter hadde Far hatt da?

Skrevet

Vi har nettop flyttet til min hjemplass, vi har bodd på østlandet fra ca da barnet vårt ble født.

Vi har ingen ordning nå, fordi vi fortsatt er "sammen". Men det vil endre seg i nærmeste fremtid da vi flytter fra hverandre. Så sjansen for at han flytter hjem isteden for å være her hvor han ikke har så mange venner her enda, er stor.

Kan jeg risikere at han kan ta med seg ungen, fordi vi har bodd her så lite? (1mnd). Er det noen tids grense på det?

Jeg er så redd for at han skal ta ungen vår med seg og reise.

<br /><br /> Anonym poster: 948bf8c918275e49bb0907b09697bec6

Skrevet

Dere valgte sammen at barnet skulle bo i nord-norge. Da bør far fortsette å bo der for barnets skyld. Hvis han flytter sørover så velger han det for seg selv. Jeg har ikke noe konkret, annet enn ut ifra klagingen til menn så får du hovrdomsorgen og faren får samvær. Synes det høres slitsomt ut for en 2-åring å reise hele landet annenhver helg.. kan du ikke spørre pappaen pent om han ikke kan bli boende på samme sted som dere iallefall til barnet blir gammelt nok til å tåle reisinga bedre, og ha ofte samvær mens han bor der? For barnets skyld.

Gjest Vena Cava
Skrevet

Hva hadde sjedd om Mor flyttet fra Østlandet til Nord Norge med barnet, hva rettigheter hadde Far hatt da?

Det lurer jeg også på... Er det alltid mor som har førsterett på ungen?

Skrevet

Jeg trodde man ikke kan flytte barnet langt uten den andre foreldrens aksept. Og her har faren godkjent flyttingen.

Skrevet

Jeg trodde man ikke kan flytte barnet langt uten den andre foreldrens aksept. Og her har faren godkjent flyttingen.

Svaret er jo forsåvidt gitt her etter min mening. Far valgte selv å flytte nordover og må ta konsekvensen av det nå. Det hadde vert det samme om situasjonen var omvendt.

Skrevet

Ok så om det hadde vært omvendt, at vi hadde bodd på østlandet og jeg hadde ønsket å flytte til mitt hjemsted, så hadde er ikke gått i orden uten godkjennelse fra far? Jeg hadde blitt stuck på et sted uten venner, pga han....?

Skummelt... <br /><br /> Anonym poster: 948bf8c918275e49bb0907b09697bec6

Skrevet

Ok så om det hadde vært omvendt, at vi hadde bodd på østlandet og jeg hadde ønsket å flytte til mitt hjemsted, så hadde er ikke gått i orden uten godkjennelse fra far? Jeg hadde blitt stuck på et sted uten venner, pga han....?

Om far setter seg på bakbeina, ja. Dog vet jeg ikke hvordan retten vil dømme men i teorien så vil du kunne måtte velge mellom å bli der eller flytte hjem uten barnet.

Skrevet

Om far setter seg på bakbeina, ja. Dog vet jeg ikke hvordan retten vil dømme men i teorien så vil du kunne måtte velge mellom å bli der eller flytte hjem uten barnet.

Å herregud. Glad vi flyttet nordover nettop da...!

<br /><br /> Anonym poster: 948bf8c918275e49bb0907b09697bec6

Skrevet

Jeg tror det er slik. Hvis du velger å få et barn som bor med deg og mannen i Fredrikstad, så er det del av pakken mellom dere. Da kan ikke du plutselig bestemme at du og ungen skal flytte til Alta. Isåfall ville far sannsynligvis avstått fra å få barn med deg og heller valgt en annen kvinne. Ser ikke at dette er skummelt, snarere betryggende og forutsigbart. Som man reder, så ligger man, bokstavelig talt!

Gjest Arvid78
Skrevet

Så hvordan tenker du på din ekspartners situasjon ettersom du mener om det var deg det gjaldt så hadde det vært skummelt å bli stuck en plass uten venner?

Gjest Arvid78
Skrevet

Svaret er jo forsåvidt gitt her etter min mening. Far valgte selv å flytte nordover og må ta konsekvensen av det nå. Det hadde vert det samme om situasjonen var omvendt.

Tror du virkelig det, innerst inne? Om Far 'hadde satt seg på bakbena' som du forklarer det

Skrevet

Selvfølgelig. Hvis ikke så kunne jo en av foreldrene bare tatt med seg ungen og flytta langt av gårde uten at den andre hadde noe å si, og omtrent aldri hadde fått sett barnet sitt. Med mindre det er vold eller annen misbruk inne i bildet så kan vel ikke det akkurat sies å være det beste for barnet heller? Å flytte ut av kommunen/noen få mil syns jeg kan være greit i noen tilfeller, men å flytte så langt at det umuliggjør vanlig samvær syns jeg er egoistisk.

Skrevet

Tror du virkelig det, innerst inne? Om Far 'hadde satt seg på bakbena' som du forklarer det

Hvorfor siterer du meg to ganger? Loven gjelder for alle og far kan ta saken til retten om mor flytter uten samtykke det har jeg poengtert i et annet innlegg.

Skrevet (endret)

Selvfølgelig er det sånn, har ingenting å si om det er mor eller far. Hvis far (eller mor, hvis mor er samværsforelder) ikke signerer flyttemeldingen når mor vil flytte ut av felles bolig, og mor flytter allikevel (med barnet) så er det det samme som å overgi hovedomsorgen til far.

Endret av Britt Banditt
Gjest Arvid78
Skrevet

Hvorfor siterer du meg to ganger?

Jeg siterte deg ikke to ganger med vilje, må være en glitch i KG

Skrevet

Om dere fremdeles bor sammen, er det ikke verre enn at dere må bli enige. Det er mange fallgruver her, så vær forsiktig.

Dere må bestille time til obligatorisk mekling på familievernkontoret, gjør det så fort som mulig, det er ofte ventetid. Familievernkontoret hjelper dere med samværsavtale, de vil neppe anbefale dere 50/50 uansett hvordan dere bor, fordi barnet er så lite.

Den forelderen som har folkeregistrert adresse på samme folkeregistrerte adresse som barnet, er den som har hovedomsorgen. Derfor må du ikke flytte noe sted uten at han har signert på flyttemelding for barnet også, dersom det er sånn at du og barnet skal flytte. Dersom han melder flytting til et annet sted, og barnet bor igjen hos deg, har du hovedomsorgen.

Det er usannsynlig at han, dersom dere ender opp i retten, får tildelt hoveomsorgen dersom han er åpen om at han vil flytte.

Dersom han faktisk flytter, uten barnet, plikter du å legge til rette for samvær. Barnet deres er for lite til å fly alene, derfor må du og far dele på utgiftene for barnets flybilett og ledsagers (deg eller far, som regel) flybilett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...