Gå til innhold

Hva bør vi betale i husleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg har flyttet inn i kjellerleiligheten til hans foreldre. Vi er ferdige med studiene og har flyttet inn i kjellerleiligheten mens vi sparer opp egenkapital og ser etter egen bolig. Tenker å bo her i 6-12 mnd. Svigers sier de ikke vil ha leie, men vi ønsker å betale for oss, de skal i alle fall ikke gå i minus for at vi får bo her (strøm/varmtvann/ved/slitasje).

Det er snakk om en kjellerleilighet på ca 65 kvm, der ca 15 kvm er bod/oppbevaringsrom. Det er middels standard, og bad og kjøkken er slitt. Det er allerede komfyr der, men vi har alt annet av hvitevarer, brunevarer og møbler. Om vinteren tenker vi å ha elektrisk oppvarming opp til 15-18 grader, for deretter å fyre med ved (de stiller med ved) opp til behagelig temperatur. Begge to er bevisst på strømforbruk og er forsiktige med bruk av varmtvann. Vi kjøper, lager og spiser for oss, og tar ikke av deres mat.

Leiligheten ville ikke blitt utleid hvis ikke vi var her, så det er ikke snakk om tapte leieinntekter. Hvor mye bør vi foreslå at vi skal betale? Hva tenker dere?

Anonym poster: 51f25c80d1ef07a20dfee1de0167e508

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er leien for lignende leiligheter i samme område da?

Kan jo legge seg noe under dette (siden de likevel ikke egentlig vil ha husleie).

Se også hvor mye dere bruker på annet pr mnd og hvor mye dere har tenkt til å spare til egenkapital og hvor mye som da evnt blir til overs.

Skrevet

Hva er leien for lignende leiligheter i samme område da?

Kan jo legge seg noe under dette (siden de likevel ikke egentlig vil ha husleie).

Se også hvor mye dere bruker på annet pr mnd og hvor mye dere har tenkt til å spare til egenkapital og hvor mye som da evnt blir til overs.

Det er ingen andre leiligheter til leie i dette området, men jeg vil tippe leien hadde ligget på 6000-6500. Målet er å leve billig og enkelt, og spare alt vi kan til egen bolig. Ønsker derfor så lave boutgifter som mulig, men samtidig dekke det det faktisk koster å ha oss boende her (+ litt til).

Hva tror dere de reelle boutgiftene ligger på?

Skrevet

Har typen din søsken? Tenker på om han får fordeler de ndre ikke har fått eller vil få. Det er først da det er poeng i å betale leie for et slikt opphold som du beskriver.

Andre elementer e jobbsituasjon, fremtidige boutsikter o.l. Samme gjelder hans foreldre sin økonomi. Er forskjell på om de vasser i penger eller om de går i fillete klær fordi deres lille sønn ikke skal lide noen nød. For å spissformulere litt. Samt hvorvidt de hadde leid ut tl andre for betydelig beløp.

Personlig kan jeg se for meg situasjoner der jeg kunne blitt fornærmet på egne barn både for å få leie og for å ikke få leie. Så alle parametere må på plass for å komme med en korrekt synsing.

• Liker 1
Skrevet

Hva tror dere de reelle boutgiftene ligger på?

Tja, betale for strømmen da.

Vet ikke hvor mye det vil komme på i den leiligheten, men en tusing i måneden burde dekke det, og siden dere vil ha tilgang på ved så er det jo greit å runde litt opp.

Også får man tenke eventuell slitasje.

Så kanskje 1500,- til sammen pr mnd

Så kan dere heller hjelpe litt der hvor det trengs som ekstra takk for billig boutgifter

Skrevet

det er jo også spørs hvor mye dere har i inntekt men om dere har over 500 000 kroner i året så ville jeg gitt mellom 5-4000kr i mnd.

Anonym poster: 125d6468792d7aef3cf069b09ebffba8

Skrevet

Jeg synes 2000,-

1000 pr pers for strøm, vann, slitasje, og ved synes jeg er et greit utgangspunkt.

Skrevet

Er leiligheten godt isolert? Klimaet der dere bor har også en del å si, bor dere langt mot nord eller i innlandet vil utgiftene til oppvarming bli ganske store sammenlignet med en bolig langs kysten sør i Norge.

Jeg ville nok tenkt strøm/fyring for 1500,- pr. mnd, og deretter doblet det. Dere kan jo foreslå det, og så kan de heller si at de vil ha mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...