Gå til innhold

Frakoblet eller frakoplet, kople eller koble?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir ikke klok, ser Koble like mange ganger som jeg ser Kople. I msn står det "frakoblet", på KG står det "frakoplet".

I avisa står det "koblet", i boka står det "koplet".

Hva er rett? Hva sier dere?

Jeg trodde det var med B jeg, rart å si det med P..

Anonym poster: fe3cd0077dbf067f597388b8b211033e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Høymann

KG er svenske ...

EDIT: Har aldri sett "frakoplet" før nå, men engang må vel være den første for alt.

Endret av Høymann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man kan skrive både "frakoblet" og "frakoplet".. Altså, den ene er ikke mer riktig enn den andre. :)

Men selv skriver jeg frakoblet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bokmål kan du skrive både koble og kople, på nynorsk bare kople.

Anonym poster: d5b16febbed9d839bce309d88f1828b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det samme jeg også. Koplet ser så rart ut, men er visst lov å skrive det på begge måtene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge ordboken kan man også skrive taksi. Det betyr ikke at jeg velger å se ut som en tulling når jeg skriver.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Jeg tror jeg bytter litt på, jeg sier koplet og skriver det nok mest også. Sier og skriver liknet også og ikke lignet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål: Kople eller koble og frakoplet eller frakoblet.

Nynorsk: Kople og fråkopla.

Ifølge ordboken kan man også skrive taksi. Det betyr ikke at jeg velger å se ut som en tulling når jeg skriver.

Hvilken ordbok bruker du? Ifølge Bokmål/Nynorskordboka er Taxi og Drosje lovlige skrivemåter på bokmål, mens Drosje er lovlig på nynorsk. Nettordboken er "gitt ut" av Språkrådet. (http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=&bokmaal=+&ordbok=bokmaal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Bokmål: Kople eller koble og frakoplet eller frakoblet.

Nynorsk: Kople og fråkopla.

Hvilken ordbok bruker du? Ifølge Bokmål/Nynorskordboka er Taxi og Drosje lovlige skrivemåter på bokmål, mens Drosje er lovlig på nynorsk. Nettordboken er "gitt ut" av Språkrådet. (http://www.nob-ordbo...&ordbok=bokmaal)

Det står taxi i nynorskordboken, også. Hvordan kom vi forresten over på skrivemåter for taxi/taksi/drosje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Blir ikke klok, ser Koble like mange ganger som jeg ser Kople. I msn står det "frakoblet", på KG står det "frakoplet".

I avisa står det "koblet", i boka står det "koplet".

Hva er rett? Hva sier dere?

Jeg trodde det var med B jeg, rart å si det med P..

Anonym poster: fe3cd0077dbf067f597388b8b211033e

Begge måter er riktige. Selv sier og skriver jeg "koble", "frakoblet", "tilkoblet", "avkobling".

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står taxi i nynorskordboken, også. Hvordan kom vi forresten over på skrivemåter for taxi/taksi/drosje?

Silfen skrev: Ifølge ordboken kan man også skrive taksi. Det betyr ikke at jeg velger å se ut som en tulling når jeg skriver.

Og du har forresten helt rett angående det med taxi på nynorsk. Men søker man etter drosje kommer bare drosje opp. Søker man etter taxi kommer både taxi og drosje opp. Søkte bare etter drosje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her, takk for svar, ble klokere :)

Anonym poster: 7f9393ebe10bf2e5b67ef31455b47391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fikk nå litt dårlig samvittighet for at jeg i fire år har rettet journalene til alle legene på jobb som dikterer 'fingerkopling'. Jeg søkte på ordet sammensatt for lenge siden og fikk bare opp fingerkobling, men jeg burde kanskje vært lur nok til å sjekke ordet 'kopling' i ordboken! Oh well, jeg synes det høres mer logisk ut at de kobler to fingre sammen enn at de kopler dem sammen. Kople høres mer elektrisk ut, og litt skummelt for fingre.

Anonym poster: 8d628efe7d67a5535e2e14a2db12ba70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...