Kråkemor Skrevet 17. februar 2004 #1 Del Skrevet 17. februar 2004 Heisann! Etter mange år som student på hybel har jeg fått meg jobb med tilhørende bolig. Boligen er et gammelt, verneverdig trehus, men jeg har fått relativt frie hender når det gjelder oppussing innvendig. har mange idéer som jeg må tenke litt over, men har også noen problemer... Innvendig i hoveddetagen er det panelvegger. I stuen er veggene kalkbeiset (?) Ihvertfall er det et gjennomsiktig lag med hvit farge utenpå panelet. Dette hadde vært fint om det ikke hadde vært malt utenom panelovner da det ble gjort, og nå er de store panelovnene byttet ut med mindre ovner. Resultatet blir at rundt ovnene i stua er det et stort felt med mørkere panel, så en kant med penselstrøk som er avsluttet på litt forskjellige steder og der hvitfargen er mer mettet enn ellers på veggene. Dette er svært lite pent og det er veldig tydelig og vanskelig å gjemme bort. da må vi evt kjøpe nye, større panelovner og det er jo litt unødvendig. Jeg får lov til å beise veggene, men sånn som jeg forsto det så var det ikke ønskelig at de skulle males. Og da blir det vel vanskelig å få et pent resultat? Jeg er ingen interiør-guru, har stort sett nøyd meg med nye gardiner i blant, men dette vil jeg gjøre ordentlig. dette huset skal bli et hjem, ikke bare et sted jeg bor en stund. Litt av det samme problemet gjelder gang og soverom. Panelveggene har i utgangspunktet et litt rødlig skjær, og for å dempe dette(?) er det en gang blit beiset et strøk med grått, noe som gjør at veggene nå har et gammelt og slitent preg. Jeg får beise, men ikke male helt dekkende farger, og da trenger jeg tips og inspirasjon. Har sett litt på forskjellige lasurteknikker og tror det kunne blitt veldig fint, men det er vel egentlig ikke "lov". Men jeg tror poenget var at treet skulle skinne igjennom, og det gjør det vel med lasur? Eller er jeg helt på jordet nå? Som helt fersk i arbeidslivet og på flyttefot sier det seg selv at økonomien også er en begrensende faktor. Særlig når jeg ikke vet hvor lenge jeg skal bli boende der. Håper at det ihvertfall blir noen år, men da må jeg først se om jeg trives i jobben. Håper noen har lyst til å komme med tips eler idéer til meg, jeg trenger det sårt! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 17. februar 2004 #2 Del Skrevet 17. februar 2004 Angående hvitklakede vegger i stuen: De har sikkert brukt "panelhvitt" eller lignende (gir kalket utseende med trestruktur intakt). Det du kan forsøke er å male de mørke stedene med panelhvitt også male hele veggen med panelhvitt etterpå for å jevne ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå