Silfen Skrevet 15. august 2012 #1 Skrevet 15. august 2012 Det er jo slik, ofte iallfall, at når det kommer nye verdensborgere til så prøver man å se hvem de ligner på. Nesen til mor, munnen til far og ørene til onkel Kåre. Men så vokser de til og av og til er barna som snytt ut av nesen på en av foreldrene. Flere ganger har jeg hørt at foreldre syns det er veldig artig at barna deres ligner på dem. Og det er jo helt greit det, om foreldrene ser noenlunde bra ut. Men hva når foreldrene ikke ser bra ut? Jeg har et barn som jeg selv syns er ganske pent. Peneste av mine, selv om alle er fine i mine øyne. Jeg selv, derimot, er ikke pen. Jeg får aldri komplimenter og jeg kan ikke huske sist en mann viste interesse. Men; folk sier hun ligner på meg. Ofte. Veldig ofte. Jeg forsøker bare le det vekk og sier neida, hun er jo så søt. Eller til folk jeg kjenner bedre, ærlig talt, se på meg og se på henne, hvem er den vakre her liksom!? Men de gir seg ikke, senest i dag ble jeg fortalt hvor like vi er. Det er sjeldent jeg blir lei meg av noenting, men av dette blir jeg det. Muligens kjempeteit, men jeg syns det er forferdelig at hun kanskje skal vokse opp som et bilde av meg. Jeg ser ingen likheter mellom oss, absolutt ingen. Jeg begriper ikke hvorfor folk sier stadig at vi er så like. Men de gjør altså det. Og jeg håper det bare er pisspreik, for datteren fortjener definitivt bedre!
Katniss Skrevet 15. august 2012 #2 Skrevet 15. august 2012 Det er bare en flokse folk bruker. (Tviler også på at du er så stygg som du innbiller deg) 5
Gjest Frk.Franzen Skrevet 15. august 2012 #3 Skrevet 15. august 2012 Jeg vil gjerne av barnet vårt skal ligne på oss. Ikke fordi at vi er så veldig pene eller vakre, men fordi det er vårt barn. Selv om barnet ligner på deg og har tydelige trekk fra deg har hun vel sine egne trekk også, og det er jo det som gjør barnet spesielt. 1
Gjest Magdalene Skrevet 15. august 2012 #4 Skrevet 15. august 2012 Kunne ikke brydd meg mindre om hun likner på noen av oss. Det er jo ikke akkurat som om det er noe tvil at hun er vårt barn uansett. 2
Gjest HunterLady Skrevet 15. august 2012 #5 Skrevet 15. august 2012 Finn fram barnebilder av deg selv når du var på hennes alder. Er dere like der, så blir hun mest sannsynlig ganske lik deg i eldre alder også (kommer også litt an på hvor stor/liten hun er nå). Husk også at folk flest er ganske dårlig til å se hvem barn ligner på. Mange sier til meg at min lille er som snytt ut av nesa på meg uten at de engang har sett hvordan pappaen ser ut. Samtidig kommer noen andre å sier "Er han der virkelig din? Ligner jo ikke på deg i det hele tatt, HAHAHA!".
Black Dahlia Skrevet 15. august 2012 #6 Skrevet 15. august 2012 Barnet ditt er et produkt av deg og barnets pappa, det er helt naturlig at barnet har likehetstrekk med dere begge. Og du burde jobbe med selvtilliten din, jeg er sikker på at du er flott som du er! 1
Silfen Skrevet 15. august 2012 Forfatter #7 Skrevet 15. august 2012 Det er ingenting i veien med meg. Jeg er bare ikke pen. Det er ikke selvtillit det går på, men fakta. Jeg har ikke bilder av meg i den alderen, men vi lignet ikke som baby og heller ikke på hennes alder såvidt jeg kan huske. Hadde det vært bare en og annen som sa at vi lignet, så hadde jeg ikke brydd meg mindre. Men absolutt alle sier det, Jeg får lyst til å fiskedaske hele gjengen.
Gjest Minde09 Skrevet 15. august 2012 #8 Skrevet 15. august 2012 Jeg ser den. Har også et barn som "alle" påstår ligner på meg. Jeg blir ikke så happy når folk påpeker likheten mellom mor og datter for jeg er ikke "ansiktspen" Jeg er dessverre ikke av de heldige som blir penere og penere med årene. Nå begynner hun å likne mer og mer på farsfolket og det gjør meg lettet og glad. Jeg synes hun har fått det beste fra faren sin og fra meg. Farens pene, store øyne og min munn og ansiktsform. Og hår.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #9 Skrevet 15. august 2012 Man kan vel ligne på hverandre selv om den ene er pen og den andre er stygg? Folk ser nok ofte likhet i barn-foreldre fordi de ser etter det (både bevisst og ubevisst). Anonym poster: 0b211c3e702086027e737e5b3ab89b56 2
Gjest Purple Haze Skrevet 15. august 2012 #10 Skrevet 15. august 2012 Min eldste er ganske lik meg, spesielt var han lik meg da han var liten. Yngste er en kloning av sin far, bortsett fra at han er mye høyere enn faren. Det er ikke viktig for meg at mine barn skal likne på verken meg eller faren.
Hedda-78 Skrevet 15. august 2012 #11 Skrevet 15. august 2012 Jeg vil gjerne at mine barn skal ligne sin far når de blir store. For han er så utrolig flott! 2
Wombat Skrevet 15. august 2012 #12 Skrevet 15. august 2012 Jeg tror det er "meningen" at man skal lete etter foreldrenes trekk i barnet, som et sært kompliment kanskje? Det er det første man gjør med nyfødte som har haka begravd langt ned på brystet og en underutviklet knott til nese; "neimen se, hun har din hake jo!" Har aldri vært flink til å se sånt, og da er det heller fordi barnet har arvet en virkelig særegenhet og da er det ofte best å holde kjeft... Kan hende du synes dine trekk er mindre flatterende, Silfen (jeg har aldri sett deg og kan ikke si noe på det), men hun har gener fra dere begge og kan hende hun er lik deg, men i en bedre versjon? Mer symmetriske trekk for eksempel?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #13 Skrevet 15. august 2012 Skjønner godt at det kan være plagsomt. Vi får ofte kommentarer på at vår datter er så lik på søskenbarnet sitt. ( det er bare to unger i slekta). Og jeg blir litt irritert hver gang, for jeg har alltid sett på søskenbarnet som et "mindre pent" barn. Jenta vår har nydelige trekk, og har alltid vært veldig søt i forhold til søskenbarnet sitt. Stygt å si det, men sånn er det bare.. Jeg tror "likheten" de ser bare er den kritthvite hårfargen. Anonym poster: 9cb002160377ed07fe1e3fd93c4b5527
Mafalda Skrevet 15. august 2012 #14 Skrevet 15. august 2012 Barna ligner mer på min mann enn på meg, og det tror jeg verden skal være glad for Så det er ikke slik at alle ønsker at barna ligner på seg selv. Når det er sagt, er jeg dårlig til å legge merke til at XX ligner på YY, og tillegger ikke slike ting noen særlig vekt. Så jeg flyr ikke rundt og kommenterer andres familielikheter, akkurat. Men jeg har sett at utseender kan komme i penere og styggere variasjoner over samme tema, så og si, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du synes det er så ille at folk kommenterer at din datter ligner på deg. Det betyr jo ikke at hun er prikklik, men hun kan ha flere like trekk bare i en penere versjon? 3
Horge Skrevet 15. august 2012 #15 Skrevet 15. august 2012 (endret) Ikke for å kuppe tråden, men like fullt en liten avsporing fra det som hittil har blitt diskutert: Hva med likhetstrekk i oppførsel, personlighet og egenskaper? Kan jo ikke nekte for at det til tider er artig å observere at barna ofte likner en selv på disse andre måtene. Her er det bare å erkjenne at husets datter på 6 år har en del trekk fra faren, hva gjelder alt fra preferanser i matveien til mer intellektuelle egenskaper som hukommelse og sans for tall og logikk. Uttrykket "å møte seg selv i døra" får plutselig en ny dimensjon når man ser seg selv i versjon 2.0. Endret 15. august 2012 av Horge 3
Mafalda Skrevet 15. august 2012 #16 Skrevet 15. august 2012 Ikke for å kuppe tråden, men like fullt en liten avsporing fra det som hittil har blitt diskutert: Hva med likhetstrekk i oppførsel, personlighet og egenskaper? Kan jo ikke nekte for at det til tider er artig å observere at barna ofte likner en selv på disse andre måtene. Artig- eller skummelt! Men jo, jeg er helt enig med deg. Ofte er egenskaper, fakter, preferanser osv enda mer avslørende for slektskapet enn hva utseendet er.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #17 Skrevet 15. august 2012 Man kan da ha trekk fra foreldrene uten at det påvirker helheten så veldig. Jeg har visst et par ansiktstrekk etter mamma, men jeg har også mye hun ikke har. Jeg har for eksempel en mer markert nese og mye større kinnbein, så det at jeg har mammas hake har ikke så mye å si for ansiktet. Familien, spesielt den gamle slekta jeg ser en gang hver 5. år, skal alltid dra frem en detalj som ligner på noen. Jeg har øynene til bestemor og håret til morfar, men du kunne aldri satt oss sammen i familie hvis du hadde sett bilder. Anonym poster: d700dc6fac0000c58c4669dc83ebc0d9
Celtic Heart Skrevet 16. august 2012 #18 Skrevet 16. august 2012 Det kan være andre ting enn utseende de påpeker. "Alle" sier at jeg er så lik moren min, men jeg er en tro kopi av pappa. Derimot så har mamma og jeg samme måte å snakke på, gjør de samme faktene og er ellers like i oppførsel. Det er nok det folk ser når de sier vi er like.
Suzy Skrevet 16. august 2012 #19 Skrevet 16. august 2012 Datteren min er veldig lik meg - utenpå - jeg skulle nok ønske hun var mer lik meg inni.
Silfen Skrevet 16. august 2012 Forfatter #20 Skrevet 16. august 2012 Jeg pleier å si at Mini er en alien siden hun er helt annerledes personlighet enn oss andre. Og det er ikke bare enkelte trekk folk peker på, men øyne, nese, munn og form. Til og med øyebryn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå