Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns folk skal elske hvem de vil. Ingen kan bestemme hvem man skal elske. Kjønn betyr ingenting. Liker du penis? Fint for deg. Liker du fitte? Ok, kult. :tommel:

:opplyser: Men så er det jo fra gammelt av "galt" og man kommer til helvete og det er en synd og Gud tillater det ikke og BLA BLA BLA :flekke:

Til dere fordømte homofober; nøyakting HVOR og hva SITERT står det i bibelen at det er galt? Jeg vil heller tro at om Gud skal være så god og snill og alt det dær at han vil det beste for sine "barn", at vi skal være lykkelig? Ikke sant? :yvonne:

Selv er jeg 100% hetero, og Kristen eller ikke, støtter jeg og mange flere flotte folk homofili like mye som heterofili. Og bare at det er nevnt, så syns jeg det er helt greit å være transseksuell også. Er man født i feil kropp og trives bedre som det andre kjønn? Ja, bytt da! Whavever makes you happy! :laugh:

Noen enige? Noen uenige? Og HVORFOR?

:takke:

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig.

Dersom dette er et emne som interesserer finnes det en rekke litteratur og studier på hvorfor menn og kvinner har negative holdninger til homofile og lesbiske. :)

• Liker 1
Skrevet

Har lurt på det samme selv. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan noen kan plages av noe som ikke angår dem. Hva har det å si om noen er sammen med samme kjønn eller gifter seg? Det forstår ikke jeg.

Om helvete finnes så tror jeg heller det er onde folk som har gjort andre vondt som kommer dit. Man kommer ikke dit kun på grunn av en legning. Tror faktisk det er mye mer sansynlig at de som vil straffe de homofile eller andre som ikke har gjort noe galt heller kommer helvete.

Anonym poster: 43d65fe3d825723fa9f625921ecc87f2

• Liker 4
Skrevet

Har lurt på det samme selv. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan noen kan plages av noe som ikke angår dem. Hva har det å si om noen er sammen med samme kjønn eller gifter seg? Det forstår ikke jeg.

Om helvete finnes så tror jeg heller det er onde folk som har gjort andre vondt som kommer dit. Man kommer ikke dit kun på grunn av en legning. Tror faktisk det er mye mer sansynlig at de som vil straffe de homofile eller andre som ikke har gjort noe galt heller kommer helvete.

Anonym poster: 43d65fe3d825723fa9f625921ecc87f2

Helt enig.

Skrevet

jeg tenker alltid på King Lear: "the policeman who lashes the whore has a hot need to use her for the very offense for which he plies the lash.”

Gjest Snoken-
Skrevet

Rart at folk blir sure på homofile, de er ikke akkurat ute etter dama de heller lol.gif

• Liker 2
Skrevet

Fantastiske Ellen DeGeneres om selvmordstallene som øker pga mobbing:

Skrevet

Rart at folk blir sure på homofile, de er ikke akkurat ute etter dama de heller lol.gif

Viss de er lesbiske så kanskje...;)

Skrevet

Jeg tror religion har en stod del av skylden. I Bibelen blir homofili sammenlignet med mord og menneskehandel. Det står at de "fortjener å dø" - Gud kommanderer faktisk at de skal straffes med dødsstraff, og det står at de ikke har adgang til Himmelen. Dette er utrolig nedverdigende utsagn fra boken enkelte mennesker tolker som Guds ord - den ultimate kilden til godhet og visdom.

Noen relevante vers:

vi vet at loven er god når vi bruker den rett, og forstår at loven ikke er bestemt for den rettferdige, men for lovbrytere og ulydige, ugudelige og syndere, spottere og gudsfornektere, og for dem som slår sin far og mor, for mordere, dem som driver hor, menn som ligger med menn, dem som driver med menneskehandel, løgnere og dem som sverger falskt, og alt annet som strider mot den sunne lære.

1. Timoteus 1:8

Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn eller som lar seg ligge med, verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike.

1. Korinterbrev 6:9

Når en mann ligger med en annen mann slik en ligger med en kvinne, har begge gjort noe avskyelig. De skal dø. Deres eget blod kommer over dem.

Tredje mosebok 20:13

Denne boken har vært øverste moralske autoritet i århundrer, det er ikke rart at de grusomme og primitive holdningene fortsatt henger igjen i kulturen vår (dog ikke like sterkt her som i mer religiøse land).

Anonym poster: b31484606f66d4577cb38d54dbfe8ea3

Skrevet

Folk må gjerne få elske hvem de vil, det plager meg ikke nevneverdig. Men jeg må også få lov til å mene at homofili er naturstridig og ekkelt. Jeg synes faktisk at seksuelt samkvem mellom to av samme kjønn ER kvalmt å tenke på. Det er ikke naturlig. Å normalisere dette for mye blir galt, mener jeg.

Det er mange som står frem som homofile i dag. Og noe av grunnen skyldes vår tids seksuelle frigjøring, og ikke det at det finnes så mange homofile. Jeg tror nemlig ikke at alle som påstår de er homofile egentlig er det. Det har bare blitt så innmari trendy å fremstå som kul og å strekke de seksuelle grensene lengst mulig.

Anonym poster: 872266f4c9ebc06f44283157a1db5377

• Liker 2
Skrevet

men om gud skal være så god og elskende hvorfor hater han "barna sine" så inderlig om man forelskerseg og utfører seksuelle handlinger med samme kjønn? hvorfor er det så ulikt seksuelle handlinger med motsatt kjønn??

Gjest Katten.
Skrevet

men om gud skal være så god og elskende hvorfor hater han "barna sine" så inderlig om man forelskerseg og utfører seksuelle handlinger med samme kjønn? hvorfor er det så ulikt seksuelle handlinger med motsatt kjønn??

Vel, mtp at bibelen ikke akkurat er logisk, så trenger da heller ikke gud være logisk.

• Liker 1
Skrevet

Folk må gjerne få elske hvem de vil, det plager meg ikke nevneverdig. Men jeg må også få lov til å mene at homofili er naturstridig og ekkelt. Jeg synes faktisk at seksuelt samkvem mellom to av samme kjønn ER kvalmt å tenke på. Det er ikke naturlig. Å normalisere dette for mye blir galt, mener jeg.

Problemer oppstår først når man lager en hel bok, og putter det inn i fraser som AB nevner i innlegg 10, og pålegger folk å leve slik som det står i boka, fordi det... står der.

For ordens skyld syns jeg også det er litt ekkelt å tenke på, men jeg har også en viss anelse om hvor holdningen min stammer fra. Naturstridig er homofili dog ikke, og å tenke på det som naturstridig, stammer nok mer fra katolikkens ide om "naturlig lov", dvs hva som er det naturlige formålet med noe, enn hva som faktisk foregår uti naturen. Siden formålet med sex er forplantning, er det ikke bare homofil som er galt, i følge naturlig lov, men også prevansjonsmidler, og onanering. osv

• Liker 3
Skrevet

Det er mange som står frem som homofile i dag. Og noe av grunnen skyldes vår tids seksuelle frigjøring, og ikke det at det finnes så mange homofile. Jeg tror nemlig ikke at alle som påstår de er homofile egentlig er det. Det har bare blitt så innmari trendy å fremstå som kul og å strekke de seksuelle grensene lengst mulig.

hvorfor er det ekkelt? og hvorfor i all verden er det unaturlig??

Skrevet

Vel, mtp at bibelen ikke akkurat er logisk, så trenger da heller ikke gud være logisk.

Premiss: Alt vi har blitt fortalt kan være løgn.

Utfordring til deg: Definer logisk.

Skrevet

Utfordring til deg: Definer logisk.

Kankje "ulogisk" var en referanse til de xxx antall selvmotsigelsene Bibelen inneholder, ikke bare med seg selv, men med virkeligheten (vitenskapen og historen), vår fornuft og vår medfødte moral (som Gud påstår å ha gitt oss, for så å forsøke å oppheve den og erstatte den med noe annet).

Forøvring: Ikke ork å henge dere opp i personen som sier at homofili er ekkelt fordi det er unaturlig. Denne personen har overhodet ingen greie på hva h*n snakker om, da:

#1: Homofili ikke er unaturlig.

#2: Det at noe er unaturlig ikke betyr at det er "ekkelt" (tenk på de tusen tingene du gjør i løpet av en dag som ikke er naturlig, som for eksempel å sitte og lese denne teksten på en dataskjerm).

Skrevet

Så slutt å tenk på det da..

• Liker 3
Skrevet

Kankje "ulogisk" var en referanse til de xxx antall selvmotsigelsene Bibelen inneholder, ikke bare med seg selv, men med virkeligheten (vitenskapen og historen), vår fornuft og vår medfødte moral (som Gud påstår å ha gitt oss, for så å forsøke å oppheve den og erstatte den med noe annet).

Forøvring: Ikke ork å henge dere opp i personen som sier at homofili er ekkelt fordi det er unaturlig. Denne personen har overhodet ingen greie på hva h*n snakker om, da:

#1: Homofili ikke er unaturlig.

#2: Det at noe er unaturlig ikke betyr at det er "ekkelt" (tenk på de tusen tingene du gjør i løpet av en dag som ikke er naturlig, som for eksempel å sitte og lese denne teksten på en dataskjerm).

Spørsmålet var ikke hva han/hun synes er ulogisk, men hva "logikk" faktisk er, uavhengig av det han har lært av andre. Det blir uansett helt off topic, så det kan få ligge.

On topic: Er det virkelig noen som tror at det bare er religiøse som kan være homofobe? Jeg tror ikke religion har noe som helst å si, uten at jeg kan dokumentere det. Men det er vel ingen som kan dokumentere det motsatte heller.

Skrevet

Er det virkelig noen som tror at det bare er religiøse som kan være homofobe?

Det tror jeg ikke at det er noen som tror. Men jeg tror religion har, i stor grad, vært med å skape de homofobe holdningene i samfunnet vårt. Siden kristendommen kom til Norge har homofili vært forbundet med skam, utelukkende fordi Bibelen uttrykker det som en synd som fortjener å straffes med døden (det er ganske alvorlig, med andre ord). Det er først de siste tiårene, når religion har mistet sin makt, at det har blitt akseptert å være åpen homofil. Det finnes ingen fornuftige grunner for å være imot homofili, med mindre man er religiøs (eller bor i Afrika hvor AIDS er utbredt og det er mangel på prevansjon e.l.). De holdningene religion har skapt henger igjen lenge i kulturen, religiøse holdninger kan gå i arv uten at individene selv er religiøse.

Nå sier jeg ikke at homofobi nødvendigvis utelukkende er kulturelt, det kan hende vi har medfødte instinkter som gjør at vi føler avsky for homofil atferd (det er jo en veldig sløsing av ressurser). Men å se hvordan holdningene har endret seg etter hvert som religion har mistet sin innflytelse, det er et overbevisende argument for at religion har (hatt) noe å si.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...