Breakeven Skrevet 15. august 2012 #1 Skrevet 15. august 2012 Jeg har et jobbintervju på fredag for et stooort selskap. Verdt å nevne at det ikke er i Norge, så intervjuet blir på engelsk. Jeg har allerede vært igjennom ca 3 telefonintervjuer+online tester. Har nå fått en forberedelsesmail, der det står at jeg skal ha en presentasjon på 5 min foran 2 av intervjuerne. Jeg er ikke noen fan av å holde presentasjoner, og blir veldig nervøs. Noen tips til å virke mer selvsikker, og snakke på en engasjerende måte? Jeg gruer meg virkelig, for jeg vil virkelig ha denne jobben, men er redd presentasjonen kan ødelegge alt for meg. Jeg er også redd for å si noe dumt, og at presentasjonen ikke skal være bra nok. Uææ, jeg friker rett og slett ut. Alt av tips mottas med stor takk. Det står at intervjuet kommer til å vare ca 2 timer, med først presentasjonen, så selve intervjuet, deretter en skriftlig test.
Gjest norah Skrevet 15. august 2012 #2 Skrevet 15. august 2012 Jeg har holdt mye presentasjoner(både den typen du skal på og større/mindre ting) av både faglig og mindre faglig innhold. De mindre viktige eller uformelle øver jeg meg ikke på, men de viktige - hvor man vet det er en sjanse for å bli råstresset pga stort/vanskelig publikum og vanskelig stoff øver jeg meg flere ganger. Jeg bruker samme type forberedelse som jeg brukte med opptredener ifht musikk, nemlig å øve på selve fremførelsen flere ganger(snakke høyt til seg selv)- høre etter hvor man sier noe "rart", skrive ned stikkord underveis om man vil legge inn andre ord/uttrykk - og markerer om jeg sier/gjør noe feil flere ganger. Jeg skriver eksempelvis på sliden at "ikke si blabla - men heller blabla" og så øver jeg det inn til det sitter. Om jeg må ha plass til spørsmål fra gruppe/sal så legger jeg det med i programmet, og jeg øver meg med stoppeklokke for å sjekke at jeg ikke overskrider tiden hver gang. Jeg forbereder absolutt alt, helt fra man kommer inn i rommet og ønsker velkommen(hva man vil si), og til avslutningen(hvordan skal man avrunde). Øv deg på kroppspråket, naturlig stemmeleie, å se ut mot publikum, at du markerer de viktige ordene og snakker sent og tydelig. Og igjen; kjempeviktig å ikke se rett ned i arket og gjemme seg bak talerstol/bord etc. På den måten øver du inn akkurat som om du skulle øve inn en konkret sang e.l - og unngår alt utenomsnakket og nervøse kommentarer/utstråling. En annen essensielt ting er å ha med seg et glass vann, og aldri holde i papir(det blafrer når man blir nervøs). Legg arket på en perm e.l. Når du bare har 5 minutt gjelder det å holde seg til veldig få punkter. De skal sikkert teste om du klarer si det mest essensielle uten å "rase gjennom i full fart". Men det er litt lettere å gi konkrete tips om du forteller hva de har bedt deg forberede 1
Breakeven Skrevet 15. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 15. august 2012 Tusen takk for gode tips norah:) Jeg kan velge mellom to scenarioer. Det ene er hvordan jeg ville forbedre produktet deres, fra mitt ståsted og min personlige erfaring med deres produkt. Det andre scenarioet er hvordan jeg ville forbedret kundeservicen deres, dette også fra min personlige erfaring. 5 min er jo ikke lenge, så det vanskelige her blir og få med relevante ting, og ikke bable som du sier. Hva om de også ser etter en skikkelig kreativ presentasjon? Jeg vil egentlig bare komme meg igjennom presentasjonen, uten å drite meg ut.
Gjest norah Skrevet 15. august 2012 #4 Skrevet 15. august 2012 Nå skal ikke jeg gi råd om det ene eller det andre, for du kjenner selskapet godt. Jeg aner jo ingenting om profilen deres Men på et generelt grunnlag vil jeg si at 5 min er en "leketest" for å sjekke hvordan du løser en sånn oppgave. Et stort nei er å bable kjapt ivei uten å komme noen plass, og at du overskrider tiden. Men hva vet du mest om; produktet deres, eller kundeservicen? Jeg ville lest litt på karrieresidene deres; der nevner de ofte hvilke kvaliteter de ser etter i kandidater. Om de kun snakker om "innovative løsninger", er det "analytiske evner", er det "peopleskills" - er det "selgerevner" - hva er greia? Vet du her og nå om måter å forbedre produktet på? De vil jo sikkert høre at du klarer vurdere markedssegmentet for produktet(kanskje tilogmed potensielle stor ny gruppe hvis det er mulighet) samtidig som du klarer vise at du skjønner hva produktet er, og at du skal selge det. Og det klarer du åpenbart siden du er kommet så langt. Er jo også stor forskjell om det er snakk om kosmetikk(ikke såååååå opptatt av kvalitet som de er av rent salg) og en ny type hjertestarter(kjipt om man bommer på kvalitet liksom) :gjeiper:
Breakeven Skrevet 15. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 15. august 2012 Jeg tror også at de vil se hvordan jeg tenker, og hvordan jeg løser en oppgave. Akkurat nå er jeg helt blank. Argh, irriterende. Jeg føler at jeg må være så sykt innovativ, og komme med noe bra her. Jeg har jo brukt produktet deres, men ikke aktivt. Og angående kundeservicen deres, så har jeg aldri vært i kontakt med dem angående dette. Så det beste scenarioet er kanskje det der jeg må finne på noe som kan forbedre produktet deres, jeg vet bare ikke hva ennå. Er ikke lett dette, hehe. Også får jeg jo spørsmål fra presentasjonen min etterpå.
Gjest norah Skrevet 15. august 2012 #6 Skrevet 15. august 2012 http://www.mckinsey.com/careers/apply/interview_tips/case_interview_tips Jeg synes den linken der gir en grei oversikt over hvordan man løser case greit. Her tar de jo utgangspunkt i endel punkter som ikke er relevant for deg(du har fått caset på forhånd og har bare 5 min) - men viktigste punkter på "typiske feil" er: Force-fitting familiar business frameworks to every case question, whether they are relevant or not, or misapplying a relevant business framework that you do not really understand, rather than simply using common sense. Failing to synthesize a point of view. Even if you don’t have time to talk through all the key issues, be sure to synthesize a point of view based on where you ended up. Om du skal snakke om caset senere må du jo forberede det skikkelig godt, og så bare ta en kjapp presentasjon av hovedpoengene dine. Eksempelvis lage en oversikt som viser i trinn hva du har tenkt. Det er sikkert lov å spørre dem om du kan bringe med minnepinne med presentasjon, eller om de stiller med andre ting til disposisjon. Greit å vite hva du kan/ikke kan bruke i presentasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå