AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #1 Skrevet 15. august 2012 Jeg har et forbruksslån hos Bank Norwegian på kr 200 000 som løper over 15 år med en høy effektiv rente på 21%. Terminbeløp på kr 3500. Det er ikke aktuelt å bruke 15 år på å betale ned dette og jeg ønsker å få betalt det ned så raskt, effektivt og smart som overhodet mulig. For å gjøre dette er jeg villig til å jobbe veldig mye i en periode og spare mye penger, slik at jeg i det minste kan halvere det på kort sikt. Noen forslag til hvordan jeg bør gå frem for å gjøre dette mest mulig effektivt? Er det mulig å få refinansiert dette en plass med lavere rente hvor jeg kun betaler rente for en periode slik at jeg kan få legge opp penger til å betale ned selve lånet? Bør jeg ta kontakt med flere banker inkludert min lokale bank for å få det beste tilbudet? Det er sannsynligvis et problem at dette er et usikret lån. Forøvrig så har jeg ingen betalingsanmerkninger og begynner i full jobb igjen første september med en netto inntekt på kr 20 000 per måned. Har mulighet til å jobbe overtid, så jeg skal fint få inn en netto på kr 30 000. Kanskje mer også. Jeg tok opp lånet som arbeidsledig og gikk ikke gjennom min lokale bank etter dårlige erfaringer fra min tidligere kundebehandler. Det var sannsynligvis lite gjennomtenkt og planen var å betale tilbake lånet i sin helhet alt neste år, men ting gikk ikke som planlagt. Vennligst ikke kom med noen moralisering om hvor tåpelig det er med forbruksslån for det er jeg fullt klar over. Ekstremt takknemlig for gode råd for hvordan jeg best kan angripe situasjonen. Anonym poster: d71b4e6c6b9b2fa2416716e9109a6406
Gjest Wei Wei Skrevet 15. august 2012 #2 Skrevet 15. august 2012 Men hvorfor vil du refinansiere med avdragsfrighet? Hvorfor spare hele summen før du betaler tilbake? Rentene fortsetter jo å løpe, så jeg vill prøve å tjene mest mulig, bruke minst mulig og betale tilbake på lånet. Bare husk å ha en buffer.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #3 Skrevet 15. august 2012 Du kan betale inn ekstra når som helst, og det er det mest lønnsomme du kan gjøre med så høy rente. Hvis du kan refinansiere til lavere rente bør du selvsagt det, men avdragsfrihet vil bare gjøre det større. Anonym poster: 0ee7adba865bffdd181d69008c8e03de
Horge Skrevet 15. august 2012 #4 Skrevet 15. august 2012 Er det mulig å få refinansiert dette en plass med lavere rente hvor jeg kun betaler rente for en periode slik at jeg kan få legge opp penger til å betale ned selve lånet? Bør jeg ta kontakt med flere banker inkludert min lokale bank for å få det beste tilbudet? Det er sannsynligvis et problem at dette er et usikret lån. Det avgjørende spørsmålet med tanke på refinansiering, er om du har mulighet til å stille noe sikkerhet bak lånet. Eier du f.eks. egen bolig som ikke allerede er belånt til pipa, eller kan du ta opp et lån med sikkerhet i foreldres bolig? 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #5 Skrevet 16. august 2012 Men hvorfor vil du refinansiere med avdragsfrighet? Hvorfor spare hele summen før du betaler tilbake? Rentene fortsetter jo å løpe, så jeg vil prøve å tjene mest mulig, bruke minst mulig og betale tilbake på lånet. Bare husk å ha en buffer. Du kan betale inn ekstra når som helst, og det er det mest lønnsomme du kan gjøre med så høy rente. Hvis du kan refinansiere til lavere rente bør du selvsagt det, men avdragsfrihet vil bare gjøre det større. Anonym poster: 0ee7adba865bffdd181d69008c8e03de Dere har nok helt rett og slik det er nå så er nesten hele trekket renter, så det er veldig demotiverende. Jeg burde så absolutt fått refinansiert det til lavere rente om mulig. Planen var egentlig studier i år, men jeg droppet det fordi jeg føler at det blir vanskelig når jeg skal betjene dette lånet. Håper å finne ut av det til neste sommer slik at jeg har råd til å studere da. Det avgjørende spørsmålet med tanke på refinansiering, er om du har mulighet til å stille noe sikkerhet bak lånet. Eier du f.eks. egen bolig som ikke allerede er belånt til pipa, eller kan du ta opp et lån med sikkerhet i foreldres bolig? Det er det som er så synd at jeg ikke har noe annet enn gjeld å vise til i en alder av 30 år. Ingen bolig. Ingenting. Foreldrene mine er nok ikke et alternativ desverre. Jeg er ikke så mye kontakt med de og de hadde nok blitt sinte om de hørte om dette lånet. Men takk for gode forslag. Det beste hadde nok vært om jeg fant en grovt betalt jobb, men det er vel enklere sagt enn gjort og jobben jeg nå skal begynne i er vel ikke egentlig dårlig betalt heller. Anonym poster: d71b4e6c6b9b2fa2416716e9109a6406 Anonym poster: d71b4e6c6b9b2fa2416716e9109a6406
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå