Gå til innhold

P-pille pause

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mamma har nærmest "beordret" p-pille pause for meg og søsteren min.

Har gått på p-pillen siden jeg var 17 og er nå 20.

Hun har hørt at bruk av p-pille i lang tid i strekk gjør sitt til at det blir vanskelig å få barn når vi eventuelt skal prøve på det.

Redselen for å ikke få barnebarn er visst stor!

Så da lurer jeg på....

Utgjør det noen forskjell å ta pause en måned?(for det er bare en måned eller så det er snakk om fra hennes side)

Og hvis jeg gjør det skal jeg da,feks hvis jeg slutter i morgen 18. feb, begynne på pillen igjen 18. mars? Håper det er noen som kan svare! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette er bare "overtro". Mange tror at det er bra med pause, men det finnes overhode ikke noen forskning som tyder på det. Ei heller noe som viser at langvarig bruk fører til problemer med å få barn etterpå.

Derimot har enkelte hatt problemer med å bli gravide etter bruk av p-sprøyte, og piller brukes faktisk da i enkelte tilfeller for å få kroppen i gang med normal syklus dersom en plages med å få barn.

Skrevet

P-piller er veldig trygge å ta og det er overhodet ikke behov for noen pause. (Og en måned er uansett altfor lite om det skulle ha noen innvirkning.) Forøvrig sies det at det faktisk er lettere å bli gravid etter å ha brukt p-piller i mange år fordi da er syklusen mer stabil. Jeg har selv gått på p-piller i snart 6 år og har aldri hatt bivirkninger eller hørt snakk om at det skulle være nødvendig med en pause.

Skrevet

Dette er bare TULL!

Jeg har selv gått på P-Piller i over 16 år med kun et lite opphold for ca. 13 år siden.

Har nå sluttet for å begynne prøvingen, og både min faste lege og min gynekolog har FORSIKRET meg om at min lange bruk av P-Piller ikke har noen innvirkning på fruktbarheten.

Begge har vært i "gamet" i maaaange år, så de burde vite hva de snakker om.

Spis pillene dine du, og la mamma passe sine egne saker ;-)

Skrevet
Dette er bare TULL!

Spis pillene dine du, og la mamma passe sine egne saker ;-)

Fornuftige ord.

Skrevet

Grunnen til det moren din sier kan være at i "gamle dager" (hehe) var hormoninnholdet i pp så høyt at det kunne være godt for kroppen å ta en pause.. Nå er hormoninnholdet så lavt at det ikke er behov for noen pause. dette er nesten direktesitat fra legen min!

Eneste han oxo sier er at man bør la mensen "slippe" til hver tredje mnd. (er av dem som hopper over til stadighet :ler: )

Skrevet

Eneste han oxo sier er at man bør la mensen "slippe" til hver tredje mnd. (er av dem som hopper over til stadighet :ler: )

Men blir det ikke veldig dyrt å "kaste bort" et helt brett hver mnd bare for å slippe mensen? Da varer jo pakken bare halve tiden, og mensen er da ikke ille.

Skrevet

Men blir det ikke veldig dyrt å "kaste bort" et helt brett hver mnd bare for å slippe mensen? Da varer jo pakken bare halve tiden, og mensen er da ikke ille.

Kaster ikke bort et helt brett hver mnd :o (går på monofasepiller) bare fortsetter på neste. og jeg greier meg fint uten mensen :kul:

Skrevet

Samme gjør jeg. Slipper PMS og alt er bare fryd og gammen.

Skrevet

Ok, da er det jo greit. Jeg bruker trefase-piller og for å hoppe over mensen bruker man de 7 siste tablettene fra et nytt brett i den egentlige pille-frie uken, og så må resten av det brettet bare kastes. Litt bortkastet egentlig, men jeg har ingenting i mot mensen uansett, plager meg ikke. :wink:

Skrevet

Dette er faktisk en myte - som også mange leger er med på å spre... Spør du en litt oppdatert gynekolog, vil han/hun si at det ikke er nødvendig. Så hopp over mensen med god samvittighet, du! :-)

Skrevet

Dette er faktisk en myte - som også mange leger er med på å spre... Spør du en litt oppdatert gynekolog, vil han/hun si at det ikke er nødvendig. Så hopp over mensen med god samvittighet, du! :-)

Å la mensen "slippe til" er ikke nødvendig for helsa sin del. Men en del kvinner får småblødninger dersom de går lang tid på p-piller (eller plaster eller p-ring) uten å få mensen. Løsningen for de som da likevel vil hoppe over mensen er å ha den sjeldnere, f.eks hver tredje måned, for å unngå disse småblødningene.

Skrevet

Hun har hørt at bruk av p-pille i lang tid i strekk gjør sitt til at det blir vanskelig å få barn når vi eventuelt skal prøve på det.

Dette er bare en myte, ja. Ble foret med samme "tullet" av en venninne, men hadde vett nok til å kontakte legen min før jeg i et akkutt anfall av panikk holdt på å ta en slik pause. :oops: Faktisk kan det være mer skadelig enn sunt å ta en slik pause, da det er større sjanse for at en del av de "farligste" bivirkningene (bl.a. blodpropp) oppstår det første året en går på pillen. Derfor skal man ikke slutte med mindre man har planer om å bli gravid eller gå over til en annen type prevensjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...