Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2002 #1 Skrevet 29. mai 2002 Jeg og samboeren min ønsker å gifte oss, men vi ønsker ikke å arrangere bryllup eller lage noe oppstyr om det. Helst vil vi at ingen skal vite om det på forhånd, men det går kanskje ikke ettersom man vel er nødt til å ha to bekjente som skal skrive under på forlovererklæringen? Vi kommer til å gå for en borgerlig vielse der bare vi to er tilstede (hvis det går an). Jeg kommer nok ikke til å ha noen prangende brudekjole, men jeg vil gjerne være pyntet på en egnet måte. Er det noen som har noen tips?
Mrs. B Skrevet 29. mai 2002 #2 Skrevet 29. mai 2002 Hva med å reise til utlandet sammen med bare forloverne og gjøre det der?! 12
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2002 #3 Skrevet 29. mai 2002 Vi har vurdert å dra til utlandet og gifte oss om noen år. Vil ikke ha noe bryllup vi! Er det noen som vet hva som kreves for å få dette til? F.eks om man trenger forlovere og sånt (som må være til stede)? Har møtt utrolig lite forståelse hos bekjente. Vi må da gifte oss i kirken og invitere familie og venner... Men vi vil ikke. Er det noen her inne som har erfaring? Mener ikke å ta over denne tråden, men det kan jo hende at vi er ute etter nesten det samme!? Moria
kiwi Skrevet 29. mai 2002 #4 Skrevet 29. mai 2002 Vi gifter oss i all hemmelighet i utlandet. Bare forloverne våre (og dere da! ) vet om det. Sånn sett får vi bryllup, bryllupsreise og ferie i ett! Perfekt for oss! Siden skal vi feire med familie og venner, men det trenger man jo ikke gjøre, hvis man ikke vil. Vi tar ikke med oss forloverne på reisen. Ambassaden stiller med stand-in. Hvis dere vil gjøre det i utlandet, må dere ta kontakt med den ambassaden dere kunne tenke dere å gifte dere i for å booke tid(sjekk med UD for eksempel) - men husk at det kan være lang kø ved de mest populære ambassadene. Deretter gjelder vanlig fremgangsmåte som når man skal gifte seg borgerlig: forlovererklæringer fra forloverne og utfylling av erklæringer for brudeparet. Dette behandles av sorenskriveren i deres distrikt. Disse papirene skal sendes i kopi til ambassaden i god tid før vielsen, og originalene skal medbringes til vielsen. Send meg gjerne en personlig medling hvis noen lurer på noe mer... 1212[ Dette Innlegg er endret av: kiwi den 2002-05-29 14:43 ]
*nora* Skrevet 29. mai 2002 #5 Skrevet 29. mai 2002 Sånn vil vi ha det også! Orker ikke noe oppstyr rundt dette at vi skal gifte oss. Jeg lurer også på hvordan det er (i Norge); Må man ha forloverne med, eller kan sorenskriverkontoret ordne med vitner? Må forloverne egentlig være noen man kjenner godt, eller kan man plukke noen fra gata?
Fakse Skrevet 29. mai 2002 #6 Skrevet 29. mai 2002 Mine foreldre giftet seg med bare meg og min søster til stede for maaaange år siden. Vet ikke engang om de hadde forlovere...men de var i alle fall ikke med. Vitner var det visst heller ikke så farlig med. Det beste er vel å sjekke med byfogden, så får dere et helt sikkert svar...12
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #7 Skrevet 30. mai 2002 Forloverne skal vel skrive under på at dere ikke er gift fra før e.l. så de bør vel kjenne dere litt kanskje? vet ikke hvor nøyen de er på sånt jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #8 Skrevet 30. mai 2002 Forloverne må skrive under på en erklæring om at de som skal gifte seg ikke er i slekt og om de evt har vært gift før. Denne leveres inn på forhånd. Så vidt jeg vet trenger ikke forloverne være med under selve vielsen. B.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #9 Skrevet 30. mai 2002 "Vitner Det skal være to vitner til stede under seremonien. Dette er vanligvis forloverne, men det kan også være to andre myndige personer. Det er vanlig at vitnene står bak brudeparet under seremonien." Fra Oslo Byfogdembedes nettsider.
USA-brud Skrevet 30. mai 2002 #10 Skrevet 30. mai 2002 Reis til Las Vegas. Der kan dere ha Elvis til og vitne...
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2002 #11 Skrevet 1. juni 2002 Hva slags antrekk kan jeg bruke til et slikt enkelt bryllup, hvis vi gifter oss borgerlig i Norge med bare oss to tilstede?
miss Skrevet 2. juni 2002 #12 Skrevet 2. juni 2002 Vi skal gifte oss på sorenskriver kontoret med forlovere til stede.Det er hemmelig bare oss 4 som vet om det.Jeg skal ha en enkel brude kjole,det er en drøm som jeg kommer til å gjennomføre selv om vi ikke skal ha bryllups fest etterpå. Vi skal be inn til bursdags fest samme dag som vi har giftet oss,og førts da får fammilien se det om de kommer så ber vi venner.Bestille mat og kose oss med venner og familie. Håper det blir vellykket!
Ambrosia Skrevet 2. juni 2002 #13 Skrevet 2. juni 2002 Hei!! Jeg og min samboer reiser til Mallorca til lørdag for å gifte oss i den norske sjømannskirka der nede.Vi har ikke med oss forlovere og kommer ikke til å ha bryllupsfest senere. Men vi kommer til å be forlovere med følge med på en bedre middag.En spør gjerne en en venninne eller søster/bror til å være forlover.Og de må skrive under et papir som blir sendt til kirka.Kirka der nede ordner med vitne, så vi trenger ikke å ha noen med oss.Mange skjømannskirker orner også med fotograf,brudebukett og evt.frisør. Vi ønsket også å gjøre det i det stille.Vi er midten av 30 årene og har 2 felles barn i sammen, så vi fant ut at vi heller ville bruke penger på oss selv.Samtidig får vi også bryllupsferie. Gjett om jeg gleder meg til å komme ned til sol og varme..... og komme hjem som FRU..........12
Gjest Anonymous Skrevet 7. juni 2002 #14 Skrevet 7. juni 2002 Dette høres ut som noe for meg og min kjære:) Vi har vært sammen i 10 år, og har snakket så vidt om giftemål..."det er vel på tide nå.." Dvs at ingen av oss har fridd på en skikkelig og romantisk måte Ikke misforstå meg...vi er veldig glade i hverandre Men det passer liksom ikke oss å ha et stort bryllup Derfor lurer jeg litt på dette med å gifte seg i ambasader og sjømannskirker...hvor mye koster dette? Finns det noe slikt på Lanzarote f.eks? Jeg har en helt enkel hvit sommerkjole som er nydelig...kan jo fikse den litt opp til en brudekjole. Sukk...*drømmer meg bort* Men hva kan han ha på seg tro? Dress eller smoking blir vel for "stivt" i syden? Klem fra meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå