Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en person med for eksempel norsk som morsmål:

Kan man sidestille engelsk, fransk og tysk grunnfag når det gjelder språklig nivå? Litt vanskelig å forklare hva jeg mener, men er en person som har tysk eller fransk grunnfag like "flink" i faget som en med engelsk grunnfag er?

Jeg trenger noe å "måle" en persons kunnskapsnivå språklig på. Vitnemål på tysk og fransk grunnfag med greie resultater. Jeg selv har engelsk grunnfag, men er så svak i fransk (og kan overhodet ikke tysk) at jeg ikke kan måle vedkommendes nivå opp mot mitt eget (altså min engelsk mot deres tysk/fransk).

Hele "grunnfagsbegrepet" er kanskje utdatert, men jeg mener at akkurat disse fagene fremdeles tilbys som grunnfag ved UIO.

Anonym poster: b871308fb13b5c0de3da39ef9e8e1724

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok årsstudium i fransk ved UiO i samfunnsvitenskapgraden min. Fikk B på alle eksamener. Jeg var ikke i nærheten av å være god i fransk. Jeg klarte såvidt å lese en bok når jeg brukte god tid. Jeg øvde dog godt på prøveemnene, og karret meg gjennom muntlig ved å svare svært konkret og ikke surre. Pensum på årsstudiumnivået på UiO og UiB er ikke så stort, så hvis man er en generelt god student, som jeg var, kan man fint klare å få B på årsstudium uten å være spesielt god. Jeg tok både språkkurs og studium i etterkant i Frankrike, og er allikevel ikke i nærheten av å være så god som jeg er i engelsk.

Det avhenger dog av personen selv. De som tar engelsk årsstudium kan jo mer engelsk enn det fagene tilsier. De fleste på studiet mitt kunne dog 'bare' det vi ble spurt om å kunne.

Anonym poster: ed0bcb2ae884b187782bddc93742c206

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...