Gjest Gjest Skrevet 15. august 2012 #1 Skrevet 15. august 2012 Er det rimelig å betale eldre søsken (13 og 14 år) for å passe yngre søsken (4 og 6 år)? Hvor mye i såfall? Timespris? helgepris? F.eks en time eller to midt på dagen nå i skoleferien, hva bør de få for det? Jeg er egentlig motstander av å betale for at søsken skal passe søsken, men har innsett at de eldste ikke lar seg be uten å lokkes/fristes med penger, de må ha betaling for å stille opp, ellers blir det masse krangling og bråk. Hvordan gjør dere andre det?
Mafalda Skrevet 15. august 2012 #2 Skrevet 15. august 2012 Vil de ikke passe uten å ha betaling for det? Det synes jeg faktisk er drøyt. Greit at jeg nok ville betalt litt hvis en 17-18-åring passer yngre søsken en hel helg eller slikt, men at ungdomsskoleelever ser etter sine søsken noen timer her og der inngår som den daglige driften hjemme hos oss i alle fall. De har aldri spurt om å få betalt heller, så sånn sett har vi sluppet unna problemstillingen. Håper ikke jeg virker belærende, for det er virkelig ikke meningen, men ser ikke 13- og 14-åringen din alle de tjenestene, servicen og hjelpen de får fra dere? Synes de ikke det er rimelig at de må bidra litt, de også? 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #3 Skrevet 15. august 2012 Det må da finnes andre oppgaver enn å passe småsøsken ungdommen kan bidra med. Hvis eldre søsken har lyst ser jeg ikke noe problem at de passer, men vil de ikke så må jo det være greit også, det er jo ikke de som har valgt å få barn. Jeg valgte faktisk å flytte hjemmefra nettopp på grunn av diskusjon om barnepass da jeg var 16. Det var IKKE min oppgave. Anonym poster: 323c6a4db6243090abc4442e0b430952 1
Gjest chiki Skrevet 15. august 2012 #4 Skrevet 15. august 2012 Syns ikke de skal få betalt for ett par timer nå og da. Men om det f.eks. er hver dag i en uke mens foreldrene jobber synes jeg de bør få litt. Eller om de sitter barnevakt en lørdagskveld, men egentlig ikke har lyst
Ulrikke Skrevet 15. august 2012 #5 Skrevet 15. august 2012 Det kommer helt an på om de er hjemme allikevel, eller om de blir forhindret i å legge egne planer. Altså, er de allikevel hjemme og gjør lekser mens de yngste sover, ville jeg ikke betalt dem mens jeg var en time på trening f.eks.... Men hvis det er snakk om en lørdagskveld og de kanskje ville hatt lyst til å spørre noen venner om de skulle gå på kino eller noe annet, synes jeg det er mye mer en "jobb" og ville nok betalt dem, ja.... Har hatt samme greia her, med 10 år mellom eldste og yngste. Jeg er bare mor til den yngste, de tre eldre er mine stebarn. Vi har praktisert det som jeg skisserer over her, jeg har ikke betalt for at de er hjemme mens den yngste har sett på tv eller sover, mens jeg f.eks. henter en av de andre på trening eller handler eller noe, men dersom vi har "booket" eldstemann som barnevakt en lørdagskveld fordi vi skal på kino eller show eller noe, så får han betalt. Ingen her har protestert på dette... Jeg er litt delt og uenig med meg selv ang det at storesøsken skal passe småsøsken og at man skal ta det som en selvfølge. Jeg synes ikke man skal ta det som en selvfølge, for det er tross alt ikke de som har bedt om å få søsken - men samtidig er det noe med å bidra i fellesskapet.... Løsningen vi kom fram til, har ihvertfall ikke ført til sure miner fra noen kant!
Mafalda Skrevet 15. august 2012 #6 Skrevet 15. august 2012 Jeg er litt delt og uenig med meg selv ang det at storesøsken skal passe småsøsken og at man skal ta det som en selvfølge. Jeg synes ikke man skal ta det som en selvfølge, for det er tross alt ikke de som har bedt om å få søsken - men samtidig er det noe med å bidra i fellesskapet.... Løsningen vi kom fram til, har ihvertfall ikke ført til sure miner fra noen kant! Synes din løsning høres veldig rimelig ut, ved at "hverdagspassing" er en fellesoppgave, men at "booket" barnevakt er en betalt jobb. Spesielt når barnepasserne begynner å bli store, og kanskje har flere egne planer, og får mer ansvar når de passer. Det må da finnes andre oppgaver enn å passe småsøsken ungdommen kan bidra med. Hvis eldre søsken har lyst ser jeg ikke noe problem at de passer, men vil de ikke så må jo det være greit også, det er jo ikke de som har valgt å få barn. Jeg valgte faktisk å flytte hjemmefra nettopp på grunn av diskusjon om barnepass da jeg var 16. Det var IKKE min oppgave. Storesøsken er ikke reserveforeldre, og skal heller ikke utnyttes som det. Så langt er jeg enig. Men jeg har ikke dårlig samvittighet for en flekk når jeg ber fjortisen passe lillebror fordi jeg skal på et møte som angår hennes skoletur-innsamling, for eksempel. Nå kan jeg bare snakke ut fra vår egen situasjon, men her består familielivet en god del av at man er nødt til å trå til der det trengs, og det gjelder alle sammen til forskjellige tider. Situasjonen blir en helt annen dersom det er ett av barna som blir pålagt oppgaver som går ut over hva som er rimelig, uansett hva disse oppgavene måtte være. Det jeg reagerer mest på hos TS, er at det tydeligvis er helt uaktuelt å få dem til å bidra med noe ganske lite, hvis man ikke lokker med betaling differensiert i timepris eller helgepris, ellers blir det bare bråk... det synes jeg vitner om liten vilje til å være hjelpsom, rett og slett. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå