Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente som generelt har hatt det ganske vanskelig gjennom alle mine 18 leveår. Tunge depresjoner og håpløshet har tatt mye plass, mens livsgleden har ebbet ut. I slike situasjoner trenger man støtte fra familie og venner. Vel, dette er også noe jeg ikke har fått. Jeg har blitt nødt til å takle komplekse problemer helt alene, og har slitt.... Å våkne opp, og på et nanosekund etter at øyelokkene er oppe blir jeg servert et problem. Blir vel som å grue seg til noe hver eneste dag :(

Jeg skal ta for meg et av mine aller største problemer, nemlig min skolesituasjon. Den får meg virkelig til å gråte. Jeg har alltid vært ganske flink på skolen. Det er i perioder det eneste som har fått livet mitt til å gå rundt. Jeg har fått litt selvtillit, av de positive sanksjonene jeg har fått gjennom skolen. Selv om jeg har blitt mobbet og sett ned på av medelever, så har jeg i alle fall funnet trøst i det å føle meg flink på skolen.

Vel. Etter tre år på ungdomsskolen der jeg sleit mye sosialt, fant jeg ut at det kanskje var greit å komme seg vekk litt. Naiv og dum som jeg var, søkte jeg meg til en privatskole i en annen kommune. Dette er noe av det dummeste jeg har gjort. Jeg mistrives helt forferdelig. Jeg var lærevillig og motivert, mens mine medelever søkte seg til skolen fordi de ikke kom inn på noe annet. Jeg kom i tillegg i en klasse der 75% var av innvandrerbakgrunnn. Skolen har også et dårlig rykte. Jeg får så utrolig vondt inne i meg når jeg ser/hører at folk sier at det er en drittdårlig skole. Og det er det jo... Men da innser jeg hvilket fatalt valg jeg har gjort. Jeg vil være sammen med likesinnede personer. Russetid kan jeg også glemme....

Denne situasjonen har selvfølgelig gjort meg veldig deprimert. Jeg har forresten prøvd alt som står av mine makter til å bytte til en offentlig skole. Jeg prøvde da jeg skulle begynne i vg2. Da hadde jeg 5.3 i snitt, og hadde virkelig jobbet for å komme meg vekk. Jeg har prøvd å bytte skole ved terminskifte uten og lykkes. Absolutt alle vennene mine som jeg kjenner har hatt dårligere karakterer enn meg, og har byttet skole. Men jeg? Neida..

Nå begynner jeg i vg3, og har igjen havnet på ventelistene. Det er fullt som vanlig. I år har jeg gått ned mye i snitt, fordi jeg ikke klarer å konsentrere meg lenger. Så i år endte jeg opp med 4.9 + mye fravær. Før har jeg hatt nærmere 3 dager på det meste. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre, og er så utrolig lei meg hver eneste dag. Jeg har ingenting å leve for lenger. Jeg har også begynt å kutte meg, og har fått en rekke suicidale tanker.

Gikk derfor til legen og fikk lege-erklæring slik at jeg stod sterkere i søkingen. Allikevel hjalp ikke dette noe som helst. Slik det ser ut nå, må jeg fortsette her i vg3 også..

Så er det slik at alle får et tilbud. Jeg har fått et tilbud på en linje på vg2. Dette er realfagslinjen, og siden jeg har gått studiespeialisering med samfunnsfag, må jeg dermed gå et år om igjen på skolen. Jeg har faktisk fått karakterene 6 i biologi og naturfag, men det å gå et år om igjen fordi jeg mistrives på skolen, er jo helt sykt. Jeg må altså begynne i vg2 på nytt, slik at jeg havner et år bak. Er det verdt det?

Huff :( , dette er virkelig helt tragisk. Kanskje jeg bare skal droppe ut av skolen i stedet? Jeg orker ikke mer, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg orker ikke å gå på en skole med folk som skulker og overlater alt skolearbeidet til meg, med innvandrerungdom som roper og bråker, kaster kebab rundt om. Jeg har ingen ekte venner jeg kan støtte meg til. Når jeg sier hvilken skole jeg går på, ser folk rart på meg, ned på meg. !!!!! Slitsomt er det å stå opp grytidlig hver dag, for å gå på en skole langt unna der en ikke trives..

Er det noen her som har vært i en lignende situasjon som meg selv? Vær så snill å gi meg noen råd. Har du droppet ut av skolen, byttet linje pga mistrivsel før? Eller, har du vært i en langvarig periode der du har mistrivdes? Det er nesten så jeg vurderer å sulte meg selv, slik at jeg blir innlagt og får utvidet rett til vgs. Dermed kan jeg kanskje begynne på en annen skole. HUFF.

Anonym poster: 10433a98b36210080e1d9dabb94ea2c1

Videoannonse
Annonse
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg byttet skole jeg p.ga mistrivsel, gikk VK2 om igjen på den nye skolen og ble ferdig ett år etter planen men vil heller trives å få gode karakterer enn å bli fortest mulig ferdig.

Skrevet

Tråden er ryddet for reklame

Sophie-Ann, mod

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg ville ha gjort hva som helst for å få fullført videregående. Det er kjipt å gå et år på nytt, men det er viktig å få fullført videregående. Jeg hatet hele videregående, hver eneste dag av det, men kom meg gjennom og er utrolig glad for det i dag.

Skrevet

Jeg ville ha gjort hva som helst for å få fullført videregående. Det er kjipt å gå et år på nytt, men det er viktig å få fullført videregående. Jeg hatet hele videregående, hver eneste dag av det, men kom meg gjennom og er utrolig glad for det i dag.

Takk for svar :) Var det spesielle faktorer som spilte inn for din ''mistrivsel'' på videregående? Så bra at du kom deg gjennom helskinnet :) Det drømmer jeg også om å gjøre...

Skrevet

Jeg byttet skole jeg p.ga mistrivsel, gikk VK2 om igjen på den nye skolen og ble ferdig ett år etter planen men vil heller trives å få gode karakterer enn å bli fortest mulig ferdig.

Det er jeg veldig enig i! Nå er det slik at jeg etter et par telefoner med inntakskontoret har fått vite at det ikke er mulig å bytte fra samfunnsfag til realfag :( Hvis jeg gjør det, får jeg altså sekundærvitnemål. Da blir poengrensene høyere. Og da snakker vi om fra 5.0 til 5.5... Eller.. Det er i hvert falll en generell tendens

Skrevet

Kan du ikke bare fullføre der du går, da? Du har jo allerede kommet gjennom to år der, og det er kun ett igjen. Evt. så kan du ta fagene som er avsluttende i 3. klasse som privatist. Da må du lese fagene selv, men om du er generelt skoleflink, og klarer å finne igjen motivasjonen, så burde det gå greit.

Skrevet

Du har 3 reelle valg:

-fullføre der du er

-begynne på vg2 - hva gjør det om du blir forsinket, et år er jo ingenting!

-ta siste år som privatist

Er det så farlig om du får sekundært vitnemål? Du vil jo til gjengjeld få realfagspoeng, og kanskje få bedre karakterer enn i år, så for alt du vet kommer du bedre ut av dette. Og trenger du i det hele tatt primærvitnemål? Skal du studere noe med veldig høyt snitt med en gang?

Du åpner faktisk for mange flere muligheter med 5 i snitt med realfag, enn 5,5 uten...

Uansett hva-IKKE slutt, det blir du å angre på! Du må jo selv se hvor ulogisk det er å vurdere å slutte fordi du kan få et sekundært vitnemål??? Uten vgs gjør du deg enda mer avhengig av andre, og får det hvertfall ikke bedre.

Gjest Daenerys
Skrevet

Takk for svar :) Var det spesielle faktorer som spilte inn for din ''mistrivsel'' på videregående? Så bra at du kom deg gjennom helskinnet :) Det drømmer jeg også om å gjøre...

Det var nok en litt tung tid for meg, hadde (ubehandlede) depresjoner og bare mislikte hele greia. Ikke noe mobbing eller lignende, bare generelt hat mot å måtte stå opp så tidlig, være der lenge osv. Har skyhøyt fravær fra videregående, men i morgen starter jeg på mastergraden min. Så man kan hvis man vil. Helt ærlig er det bare å holde ut, dagen jeg gikk ut videregående var en av mine lykkeligste :) Du klarer det hvis du bestemmer deg for det, det lover jeg!

Skrevet

Jeg tok 2.året som privatist, fordi jeg mistrivdes helt ekstremt på skolen jeg gikk på. Til høsten begynner jeg på 3., og blir ferdig samtidig som alle mine jevnaldrende. Gikk mye bedre enn jeg hadde trodd. Det blir mye å kunne, men hvis du er strukturert går det bra. Når det er sagt, begynte å jeg å lese 1 mnd. før jeg hadde eksamenene mine. Haha. Likevel fikk jeg gode karakterer.

Anonym poster: aef06063eabede90a8af740a1ee16627

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...