sukker Skrevet 15. august 2012 #1 Skrevet 15. august 2012 jeg straks over i pp14. Skal til legen i dag og få henvisning til gu. Er det noe jeg bør si/spørre legen om?
sukker Skrevet 15. august 2012 Forfatter #2 Skrevet 15. august 2012 Hmm. Jeg skriver fra mobil.. Og plutselig lagret den :-\ Overskrift: Er det noe fastlege kan gjøre eller må man til gyn? Tekst: Jeg går snart inn i 14 pp og skal til legen og få henvisning til gyn. Er det noe lege kan forsøke, eller må man til gyn? Jeg har for et par mnd siden tatt noen hormonprøver i forbindelse med at jeg spotter en del, disse var fine. Jeg temper, så jeg vet jeg har regelmesaige eggløsninger.
Athene Skrevet 15. august 2012 #3 Skrevet 15. august 2012 Det første dere bør gjøre, før du går til gyn, er å ringe mannens fastlege og be om henvisning til sædprøve. Når du har regelmessige sykluser, og påvist eggløsning gjennom temping, er det sannsynlighetsovervekt for at årsaken ligger hos han. Fastleger kan lite om ufrivillig barnløshet, så sannsynligvis er det eneste de kan gjøre å henvise videre. Innimellom har de ultralydapparat, men det er veldig uvanlig at de kan bruke dette til noe fornuftig i forbindelse med fertilitetsproblemer. Når man tar blodprøve ifm spotting er det normalt progesteron i lutealfasen man ser på. Er det fertilitetsproblemer det er snakk om bør man se på 10-15 ulike verdier, enkelte av disse bør måles flere ganger på ulike tidspunkt i syklusen. Dette ordner gyn, så du behøver ikke ta det opp med fastlegen. Blodprøver er det også greit å være tidlig ute med. Selv om du har tatt det en gang er det andre verdier man måler når problemstillingen er litt annen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå