AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #1 Skrevet 14. august 2012 Jeg er på leiting etter buljong som har minst mulig salt. Noen som har tips? Gjerne grønnsaksbuljong Anonym poster: e84a8107981f76ce80aaa3fb4b2795cb
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #2 Skrevet 15. august 2012 Lag det selv. De gangene jeg ikke gidder å lage selv pleier jeg å bruke Jacobs utvalgte reduserte kraft. Vet ikke saltinnhold i disse men de er gode. Anonym poster: a9ae6c469b9b4e92eeb60965bfbc095a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #4 Skrevet 15. august 2012 Hva er poenget med et slikt innlegg, Drue? Du er ikke på Snikksnakk nå. Anonym poster: 6bedd987111a7e98eb29d373574f26b8
Gjest Drue Skrevet 15. august 2012 #5 Skrevet 15. august 2012 (endret) Poenget er: Buljongterninger er nesten bare salt og smaksforsterker (MSG). Fjern saltet, og du har igjen MSG, som du får kjøpt på asiatiske butikker. Moralen er egentlig "Ikke bruk buljongterninger". Kok kraft selv, eller bruk umami-erstatninger som tørka steinsopp, parmesan o.l. Endret 15. august 2012 av Drue
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #6 Skrevet 15. august 2012 Vi vet hva MSG er vi andre også, ser du. Og jeg også koker kraften min selv, men jeg føler da ikke noe behov for å være kjepphøy og lage tøys ut av et ærlig og helt greit spørsmål om buljong av den grunn. Og dessuten er påstanden din (hvis det var en påstand du prøvde deg på) en smule unyansert - men det er kanskje under din verdighet å finlese innholdsdeklarasjoner på buljongterningpakker? TS: Ta en tur i en velassortert helsekost - der finner du økologiske buljongalternativer med både lite salt, gjærfritt, uten MSG osv. Les nøye på baksiden hva det enkelte produktet inneholder. Feks har Helios noen varianter som bare inneholder grønnsaker og maltodekstrin. Du kan også som andre har nevnt kjøpe ferdigkokt kraft fra Jacobs (oksekraft, lammekraft, fiskekraft, kyllingkraft). Disse er også svært lite saltholdige, og inneholder heller ingen andre tilsetingsstoffer. Anonym poster: 6bedd987111a7e98eb29d373574f26b8 3
Gjest Drue Skrevet 15. august 2012 #7 Skrevet 15. august 2012 (endret) Vi vet hva MSG er vi andre også, ser du. Og jeg også koker kraften min selv, men jeg føler da ikke noe behov for å være kjepphøy og lage tøys ut av et ærlig og helt greit spørsmål om buljong av den grunn. Og dessuten er påstanden din (hvis det var en påstand du prøvde deg på) en smule unyansert - men det er kanskje under din verdighet å finlese innholdsdeklarasjoner på buljongterningpakker? TS: Ta en tur i en velassortert helsekost - der finner du økologiske buljongalternativer med både lite salt, gjærfritt, uten MSG osv. Les nøye på baksiden hva det enkelte produktet inneholder. Feks har Helios noen varianter som bare inneholder grønnsaker og maltodekstrin. Du kan også som andre har nevnt kjøpe ferdigkokt kraft fra Jacobs (oksekraft, lammekraft, fiskekraft, kyllingkraft). Disse er også svært lite saltholdige, og inneholder heller ingen andre tilsetingsstoffer. Anonym poster: 6bedd987111a7e98eb29d373574f26b8 Jeg har naturligvis ikke lest alle buljongterningdeklarasjoner, men jeg veit at også veldig mange økologiske typer inneholder skjulte smaksforsterkere som gjærekstrakt og hydrolisert protein; eller ting som maltodekstrin, som du nevner (sukker uten søtsmak). Jeg har med andre ord til gode å smake et tørka buljongprodukt som tilfredstiller meg både med tanke på smak og innhold. Det nærmeste jeg kommer er som sagt krafta fra tørka steinsopp, noe som smaker fantastisk. Eneste ulempen er selvfølgelig at det er ganske dyrt. Endret 15. august 2012 av Drue
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå