Gå til innhold

ukepenger til 15 åring - hvor mye er "passe"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen kom hjem fra et besøk hos sin tante, som synes han får alt for lite ukepenger (jepp, tante, ikke gutten - han har i hvertfall ikke klaget tidligere)

Han får 100kr/uke, dette skal gå til boller og brus - lørdagsgodteri kjøper vi til ham, og om han skal f.eks på kino eller fotballkamp så betaler vi det. Det samme med eventuelle bussbilletter. Mobiltelefon, klær, hårprodukter, turer til frisøren osv, alt som han trenger ellers, det kommer i tillegg.

For ukepengene er det et krav at han skal hjelpe til med å ta ut av/sette inn i oppvaskmaskinen ved behov, og at rommet hans skal være ryddig før det er helg.

Jeg tenker at dersom han skal få mer, så bør "arbeidsmengden" økes noe, og jeg tror også at f.eks kinobilletter/godteri på kino må inngå. Men jeg vet jo ikke hva som er vanlig rundtomkring, så derfor spør jeg dere :) hva får andre tenåringer, hva inngår i ukepengene (altså, hva må de da dekke av egne penger), og hvor mye må de hjelpe til hjemme?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fairydust
Skrevet

Ikke hør på tanta. 400 kr i måneden er nok til "boller og brus".

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg fikk 200 kr. Jeg fikk det som "alle de andre i klassen" fikk. Hør rundt med noen foreldre fra klassen hans :)

Skrevet

hehe det hender han kjøper en grandiosa og spiser den før trening også, fordi han hadde lyst på - så det er ikke bare boller og brus...

Gjest Fairydust
Skrevet

hehe det hender han kjøper en grandiosa og spiser den før trening også, fordi han hadde lyst på - så det er ikke bare boller og brus...

Jeg syns fortsatt at det er nok. Siden han har muligheten å spørre etter mer penger når han trenger det, og siden han ikke har klaget på beløpet tidligere. Men nå snakker jeg ut i fra egne erfaringer fra jeg bodde hjemme. Jeg har ikke barn, så jeg vet ikke hva som er normalt nå om dagen.

• Liker 1
Skrevet

jeg er 17 og får 400 kr måneden og det skal sies at jeg gjør en god del hjemme også!

Skrevet

Jeg synes 100 kr er nok.

• Liker 2
Skrevet

Hør med sønnen din om hva han synes :babyjente:

Skrevet

Jeg får 1000 kr i mnd, og dette er hva jeg gjør:

Lager middag og handler inn mat hver mandag, vasker hele huset annenhver torsdag + badet hver uke, bretter absolutt alt av klær som vaskes i huset, holder rommet ryddig, passer lillesøster så og si hver uke + annenhver helg fordi foreldrene mine er mye borte, hjelper til generelt i huset og gjør klart mat, kaker, vasking osv. om vi får gjester. 1000 kr høres kanskje mye ut (jeg er 18), men jeg jobber faktisk omtrent 20 timer + barnepass, så synes det er passe...

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjøper forresten alt selv av drikke, ekstra snacks utenom det vi deler hjemme, kino o.l, turer, klær, sko og det som er... Betaler ikke mobilregningen selv, men den er uansett latterlig lav.

Skrevet

Jeg syns det er mer enn nok. Mye mer enn det jeg fikk! Når dere betaler alt av klær, kino, bussbilletter, mobiltelefon og så videre (noe som så og si er alt han bruker penger på), er 400 mer enn nok til boller og brus. Kanskje han ikke nevnte for tanten at dere betaler alt annet?

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor han får penger å bruke kun på type boller og brus?!

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror nok ikke han nevnte hva ukepengene dekker til tanten, nei..

Og når jeg kaller det boller og brus, så er det for at han skal slippe å spørre om penger til boller og en boks sjokomelk når de går innom butikken på vei hjem fra skolen. Eller om det er noe spesielt han vil ha på lørdagen, så kjøper han det. Eller om de bestemmer seg for å spise kebab i byen en lørdag, så skal pengene holde til det.

Jeg er åpen for å øke beløpet, men da må vi også se på hva han skal betale selv.. Han klarte visst å si til sin tante at han måtte spare ukepengene om han skulle på kino, men det stemmer ikke..

Skrevet

Jeg tror jeg aldri fikk mer enn 75 kr (riktignok 10 år siden) og da hadde jeg noe å gjøre hver dag (dekke på til middag, ta ut av oppvaskmaskinen, støvsuge stua osv) i tillegg til å holde rommer ok. Begynte å jobbe da jeg var 15,5 år for å tjene mer penger. Synes 100 kr for det sønnen din gjør er akkurat passe :)

Skrevet

Guttungen kom hjem fra et besøk hos sin tante, som synes han får alt for lite ukepenger (jepp, tante, ikke gutten - han har i hvertfall ikke klaget tidligere)

Han får 100kr/uke, dette skal gå til boller og brus - lørdagsgodteri kjøper vi til ham, og om han skal f.eks på kino eller fotballkamp så betaler vi det. Det samme med eventuelle bussbilletter. Mobiltelefon, klær, hårprodukter, turer til frisøren osv, alt som han trenger ellers, det kommer i tillegg.

For ukepengene er det et krav at han skal hjelpe til med å ta ut av/sette inn i oppvaskmaskinen ved behov, og at rommet hans skal være ryddig før det er helg.

Jeg tenker at dersom han skal få mer, så bør "arbeidsmengden" økes noe, og jeg tror også at f.eks kinobilletter/godteri på kino må inngå. Men jeg vet jo ikke hva som er vanlig rundtomkring, så derfor spør jeg dere :) hva får andre tenåringer, hva inngår i ukepengene (altså, hva må de da dekke av egne penger), og hvor mye må de hjelpe til hjemme?

Vi har samme sum og opplegg her hos oss. Noen ganger betales til og med kinobilletter av de lommepengene, det avhenger litt av hvor mye kino det har vært, om det har vært mye annet osv. Jeg har tenkt at jeg er villig til å øke summen, men da må vi også vurdere hva pengene skal dekke og hva som skal gjøres. Enn så lenge syntes jeg det funker greit slik vi har det.

Skrevet

Jeg har 1000kr i måneden, og det skal dekke det meste av klær utenom sko, mat jeg kjøper med venner ala grillmat eller "boller og brus", bensin til båten og hva jeg eller måtte bruke de til. For å få de hjelper jeg til når det er noe som skal gjøres med hus eller hage, kaster boss, maler, litt ymse. Hjelper også til med å rydde eller lage middag hvis det trengs. Pengene jeg ikke bruker sparer jeg så jeg er fornøyd med en slik ordning :) Er 16 år.

Anonym poster: b7bb319164cdda23e43438591a1a53e3

Skrevet (endret)

0 kr er passe. Det han skulle hatt, er kontroll over sin egen økonomi. Dvs litt penger i banken, som han kan disponere fritt. Vil han ha noe, kan du bare si "du har penger, du velger selv hvordan du vil prioritere å bruke (eller ev. ikke bruke) dem". Søler ham de bort, har han lært det den harde veien, men ikke verre enn at det fortsatt er relativt små summer det er snakk om. Om han bare får penger til ditt for en datt, hvordan skal han da lære seg å håndtere sin egen økonomi?

Jeg fikk aldri ukepenger eller tilsvarende, men så fikk jeg da kontrollen over mine egne dåpspenger o.l. og led overhodet ingen nød. Noen vil si det er i overkant å fortelle en 5-åring at "om du vil ha den lego-brannstasjonen, så kan du få den, men du må bruke av dine egne penger". Men synes det var en god måte å gjøre det på, sett i ettertid. Eneste er at det kan ha ført til at jeg vegrer meg mer for å sløse penger enn hva strengt tatt er nødvendig.

Han kan selvsagt få penger mot arbeid i hjemmet. I så fall bør det være konkret. Så og så mye for å holde rommet ryddig, så og så mye for hver oppvask osv, ellers mister han respekt for systemet og vil ha "ukepengene sine" selv om han har sluntret unna litt.

Endret av Leifern
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er sytten, men verken jeg eller søstra mi på femten får noen spesielle ukepenger. Det er krevd av oss at vi jobber en del gratis for oss inne siden vi får betalt for hva vi gjør ute (som femtenåring fikk jeg nitti kroner timen der).

Vi får kinobilletter dekket om vi tar med oss småsøsken og lar dem velge film, busspenger får vi også dekket, samt klær vi trenger og mat hjemme. Jeg får også dekket linser og frisørturer. Mobil, mat utenfor hjemmet, klær som vi ikke nødvendigvis trenger, kosmetikk osv. dekker vi selv. Men jeg har to jobber da og søsteren min har en.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får 1000 kr i mnd, og dette er hva jeg gjør:

Lager middag og handler inn mat hver mandag, vasker hele huset annenhver torsdag + badet hver uke, bretter absolutt alt av klær som vaskes i huset, holder rommet ryddig, passer lillesøster så og si hver uke + annenhver helg fordi foreldrene mine er mye borte, hjelper til generelt i huset og gjør klart mat, kaker, vasking osv. om vi får gjester. 1000 kr høres kanskje mye ut (jeg er 18), men jeg jobber faktisk omtrent 20 timer + barnepass, så synes det er passe...

Hoho du fortjener hver eneste krone. Da jeg var 18 fikk jeg 1000 kr for ingenting

• Liker 4
Skrevet

Det er veldig vanskelig å si hva som er "riktig" beløp ettersom det er veldig forskjellig hva som skal dekkes.

Det eneste jeg kan si er at jeg tror de fleste vil klage uansett hva de får.

Jeg har et barn hjemme som nå er 15. Jeg mener h*n får altfor mye. Likevel klages det på at det ikke er nok penger.

Det som dekkes er trening, busskort, mobiltelefon, klær + annet "tilfeldig" forbruk. Men h*n får likevel litt ekstra for å gå på div arrangementer eller om det må kjøpes et par sko eller tilsvarende. Totalt sett utgjør dette ca 3-4000,- pr mnd.

Jeg mener selv dette bør dekke utgiftene veldig bra, men h*n mener det bare såvidt holder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...