Gå til innhold

Trampoline og naboforhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer rett og slett på hva man skal gjøre med omtrent konstant bråk fra klokka halv 8 på morgenen til 11 på kvelden. Greit, det er en overdrivelse, men det er så slitsomt å bli vekt så tidlig på en fridag, og å aldri få fred til å sitte og slappe av.

Naboungene hopper på trampolina så mye som mulig, og det har jeg i utgangspunktet ikke noe mot. Jeg vil at barna skal ha det gøy, men jeg mener det finnes grenser for støynivå. Ungene skriker, hyler, brøler og bråker dagen lang. De har så mye besøk at det omtrent alltid er noen på trampolina. Om ikke løper de rundt husene og lager leven.

Hvor mye må man egentlig finne seg i som nabo? Jeg bor i rekkehus med felles uteareal, der trampolina står. Hadde vi tatt den ned hadde det vel fremdeles vært mye bråk fra ungene, men da hadde de sikkert ikke fått besøk av alle de andre naboungene like ofte.

Har prøvd å si fra til ungene, men da blir de bare verre. Foreldrene er lik ungene, de roper og stresser rundt. Man hører lett hvor ungene har lært stemmebruken sin.

Anonym poster: 92e670ce0fe29baccd6b3a6bb6aa6956

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har min dypeste medfølelse. Vi har en lekeplass rett nedfor blokken, hvor det ofte er mye skriking, spesielt fra to av småjentene.

Om du vet hvem foreldrene er, så si ifra til dem. Forklar at det er slitsomt med alt bråket, og prøv å få i stand en avtale at trampolinebruk kun er lov mellom klokken sånn og slik, og at skrålingen må dempes noe. Ikke vær sint og kjeft, da går foreldrene bare i forsvarsposisjon og blånekter å gå med på noe som helst. Dessverre er veldig mange foreldre døve for ungebråk, og skjønner ikke hvor plagsomt det kan være for oss som ikke har barn selv og ikke er vant til sånn støy både ute og inne 24/7.

Anonym poster: 8e893917520bc8186f2f3ad2da3d0cad

• Liker 3
Skrevet

Du har min dypeste medfølelse. Vi har en lekeplass rett nedfor blokken, hvor det ofte er mye skriking, spesielt fra to av småjentene.

Om du vet hvem foreldrene er, så si ifra til dem. Forklar at det er slitsomt med alt bråket, og prøv å få i stand en avtale at trampolinebruk kun er lov mellom klokken sånn og slik, og at skrålingen må dempes noe. Ikke vær sint og kjeft, da går foreldrene bare i forsvarsposisjon og blånekter å gå med på noe som helst. Dessverre er veldig mange foreldre døve for ungebråk, og skjønner ikke hvor plagsomt det kan være for oss som ikke har barn selv og ikke er vant til sånn støy både ute og inne 24/7.

Takk for støtte! :)

Jeg har prøvd å si fra før, men uten å lykkes. Kan vel prøve å forklare nok en gang, siden det virkelig er skikkelig ille. De kommer nok uansett til å gå i forsvarsposisjon som du skriver, men det er verd et forsøk.

Grunnen til at disse foreldrene er døve for det er at de er minst like ille selv ;) Vi har flere rekkehus bortover gata her, og det er mange unger og trampoliner. Men de andre ungene har et mer moderat støynivå. De ler, _snakker_ i stedet for å rope hele tiden og har det artig. Jeg har absolutt ikke noe i mot den type støy. Tenkte bare å understreke det, for har lest flere steder at støy fra barn er en bagatell og at man er dum som føler seg plaget av det. Vel, da har dere ikke opplevd de små her! :)

Skrevet

Foreldre som anbringer trampoline i hager,terasser og andre plasser driter i naboene.

Barna er deres navle. Har du naboer tett på, så tenker du deg om før du kjøper faenskapet.

Trampoline tiltrekker seg andre unger også.

Ring kommunehelselegenog frembring synspunktet ditt. Be dem komme å måle støyen. Er grenser for hva folk skal finne seg i.

Min nye nabo,sier nabo,siden det er samme feltet. De har satt en slik stor en på terassen. Heldigvis er jeg skjermet for faenskapet,men stakkars naboer sier jeg.

Hva er det de tenker på?

kom ikke å si: når du bosetter deg her, så får du finne deg i støy fra unger.

Anonym poster: d3d057b40ba2d816d521b42d9e3ddbaa

Skrevet

-TS-

Jeg synes man må finne seg i støy fra unger, men jeg synes også det finnes grenser. Det er ikke så enkelt som å bare flytte om naboen bråker. Det var rolig her da jeg først flyttet hit, før disse bråkenaboene kom. Så det blir en utrolig tungvint løsning å si at man må finne seg i alt og flytte til et sted uten folk om man ikke liker det. Det er tross alt ikke snakk om å være musestille, men kutte ut den konstante hylinga.

Jeg tok opp problemet med foreldrene i dag, og de gikk i forsvarsposisjon med en gang og begynte å rope til meg. Som sagt, ikke rart at ungene er slik. Jeg prøvde å forklare rolig at ungene gjerne må leke, men at jeg synes de bråker unødvendig mye. Men det stemte visst ikke i følge foreldrene, så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Ungene har hoppa på trampolina hele tiden etter jeg kom hjem fra jobb, der de denger hverandre, brøler, hyler og griner. De har også diverse gjenstander på trampolina som de hiver over nettet, gjerne på bilen min. Er så lei :(

Skrevet

Klag tilstyret i borettslaget (om det er et BRL,da).

Vet ikke om det hjelper (sansynligvis ikke) og de kan helt sikkert ikke gjøre noe med det annet enn å sende advarsel. Men da har du hvertfall noen på "din side".

Skrevet

Det er ikke så lett å få gjort noe med dette. Vi hadde også nabobarn som hoppet mye på trampolinen sent og tidlig og med veeeldig mye støy! Vi snakket med naboen, men det hadde ingen hensikt.

Så ringte vi politiet og spurte om råd, de sa at det var ingenting vi kunne gjøre. De kunne ikke nekte barn å leke ute på dagtid.

Du får satse på at høsten kommer tidlig i år og at ungene derfor vil holde seg mere inne.

Anonym poster: 135c1cdbbd7f393c2516a8b23147eab5

Skrevet

Hva med å spille kjempehøy musikk når ungene bråker? for å plage tilbake.

• Liker 3
Skrevet

Ungene hadde nok brydd seg svært lite.

Skrevet

ikke foreldrene :D

• Liker 3
Gjest RompeRusk
Skrevet

Kanskje foreldrene ville brydd seg? ;)

Skrevet

Dette er i utganspunktet et fantastisk forslag, hadde det ikke vært for at vi bor i hver vår ende av rekkehuset. Så da blir de ikke så plaget av det.. Men kan kanskje sette opp en grill og hagemøbler utenfor vinduet deres og invitere de absolutt mest bråkete vennene jeg har.

Kanskje en barnslig måte å gjøre det på, men når de ikke forstår det på noe annet vis må jeg kanskje gjøre mot dem slik som de gjør mot meg?

Det er ikke borettslag, men vi har et slags styre som går sammen for å bestemme over parkering, strøing, brøyting og lignende. Tror ikke det er en sak for styret.

• Liker 2
Skrevet

Dette er i utganspunktet et fantastisk forslag, hadde det ikke vært for at vi bor i hver vår ende av rekkehuset. Så da blir de ikke så plaget av det.. Men kan kanskje sette opp en grill og hagemøbler utenfor vinduet deres og invitere de absolutt mest bråkete vennene jeg har.

Kanskje en barnslig måte å gjøre det på, men når de ikke forstår det på noe annet vis må jeg kanskje gjøre mot dem slik som de gjør mot meg?

Det er ikke borettslag, men vi har et slags styre som går sammen for å bestemme over parkering, strøing, brøyting og lignende. Tror ikke det er en sak for styret.

Do it! På dagtid.

Skrevet

Jeg hadde også gått for bråkete grillfest - helst på en tid da småbarnsforeldre helst vil ha det stille. Bare pass på å holde deg innenfor husordensreglene.

Anonym poster: 13931ae1cb1914ac95b0d79209885b8c

Skrevet

Eller en jeg tok for noen år siden....

Jeg har ett par kompiser som spiller i band. Type hard og tung metall. Ble så lei av naboen som ofte hadde nach med svensktoppar på full vreng kl 6 på morgenen så jeg tok igjen." Lånte "ut garasjen som øvingsplass, advarte andre omliggende naboer og lot gutta herje fritt ett par uker. Det ble slutt på høy musikk fra naboen å når jeg sa at om han kuttet ut nasch så ble det slutt på øving...;-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også gått for bråkete grillfest - helst på en tid da småbarnsforeldre helst vil ha det stille. Bare pass på å holde deg innenfor husordensreglene.

Anonym poster: 13931ae1cb1914ac95b0d79209885b8c

Pass på å invitere rølpekompisene dine, de som blir fulle før kl 2000.

Viktig at du holder deg innenfor husordensreglene, slik at de ikke har noe å ta deg på.

Skrevet

Kjip situasjon! Hadde også blitt gal om det var skriking hele dagen. Tror dessverre ikke du får gjort så mye med støynivået på dagtid, men reagerer på at ungene er ute til langt på kveld. Det høres ut som om dette er barn i barnehage- eller barneskolealder, burde de ikke være i seng så sent på kvelden?

Skrevet

Det høres slitsomt ut, og jeg syns absolutt det er en sak for styret!

Naboene mine vegg i vegg har trampoline, men jeg har aldri blitt forstyrret. Ungene kan hoppe i timer av gangen, men roping og skriking er det lite av.

Kanskje dere kan foreslå å dele fellesområdet på leilighetene? Eller å flytte trampoline til den enden hvor ungene bor? Det kan kanskje hjelpe litt.

:heks:

• 2 uker senere...
Skrevet

- TS -

Utearealet som er felles er såpass ulendt, slik at de eneste stedene det egner seg å ha trampoline er rundt leiligheten min. Hadde det vært mulig å flytte den hadde jeg gjort det med en gang :)

Bråkeungene var borte en uke etter at jeg skrev denne tråden, og da var det andre unger på trampolina veldig ofte. Og det plaget meg ikke i det hele tatt! De bare hadde det artig og hadde et normalt støynivå.

Nå er ungene tilbake, men heldigvis er det så dårlig vær at de holder seg inne. Har til og med hørt foreldrene rope til ungene at de må ha seg ut fordi de er så slitsomme å høre på inne......

Jeg er fristet til å stjele et par deler av trampolina i vinter når den er demontert, men ungene kan være like bråkete selv uten trampolina. Tror ikke man kan gjøre annet enn å håpe at de flytter eller blir fort voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...