Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden sykemeldt og får omskolering av NAV/AAP pga ganske alvorlig leddgikt. Målet mitt er å tilbake i full jobb, men slik som klimaet er i Norge for tiden så ser jeg ikke for meg at dette kan skje her. Så lenge det er godt og varmt fungerer jeg ganske greit, men når været skifter annenhver time og vinterene er bikkjekalde så er jeg veldig mye dårlig. Tidligere har vinteren vært et helvete, mens sommerstid har jeg fungert fint. Om ikke jeg blir bedre snart er uførepensjon eneste løsningen, noe jeg IKKE har lyst til. Jeg vil jobbe (helst i gamle jobben min som jeg stortrivdes i) og gjøre nytte for meg, men pr idag må jeg bare innse at det ikke er mulig. Derfor blir jeg nå omskolert.

Selvom jeg absolutt tror det er en bedre løsning så er det alikevel ikke en optimal løsning da jeg pr idag ikke vil kunne jobbe mere enn kansje 20% i den heller. Jeg vil jobbe, og jeg vil jobbe 100%. Som sagt, når været er mere stabilt så kan jeg det. Håper jeg.

Vet dere om det er mulig å flytte ut av landet og ta med seg utdannelsen/AAP? Nå tenker jeg ikke type thailand/spania men sydsverige eller danmark? Lenger skal jeg ikke vinterstid før jeg blir mye bedre... Så kunne jeg jo på den måten sjekket om klimaet vil gjøre meg bedre... Jeg har virkelig ikke lyst til å bli ufør når det kansje er noe som "enkelt" kan fikses...

Noen erfaringer?

Anonym poster: 28a421990838134c49c1c13800db595f

Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er i allefall ikke lov til å ta ferie i utlandet når man går på AAP, så jeg vil ikke tro det er greit. Men du får høre med NAV.

Skrevet

Man kan godt få lov til å reise på utenlandsferie selv om man går på AAP, men da må det ikke krasje med opplegg fra NAV og man må avtale spesielt med NAV at man får lov å reise.

Det ts snakker om er noe helt annet enn ferie, så det vet jeg ikke svaret på, men det må jo gå an å spørre saksbehandler om dette.

Men jeg lurer på: Hvis Sør-Svergie eller Danmark hadde vært bra nok klimamessig så må vel f.eks. Halden eller Kristiansand også være bra nok? Det er jo ikke så store klimaforskjeller mellom lengst sør i Norge og Danmark eller sør i Sverige?

Ut fra min tankegang ville det vært lettere å akseptere (med legeerklæring) at du trengte dramatisk klimaendring, som nettopp Spania eller Thailand, av helsemessige årsaker. Det er lettere å se at en sånn endring kunne ha stor betydning enn at Sverige/Danmark skulle bety så mye.

Anonym poster: de8e03dda7122dd060f88ccb98024e66

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg vil tro at det er lettere å event få innvilget DK eller sverige? At spania blir litt "langt"? Jeg vet ikke, jeg bare innbiller meg at det er lettere å tro at jeg "skal på ferie" da? Mulig jeg bare er dum som innbiller meg det :)

Jeg har vært en del på ferie i DK (et stykke sør) og merker forskjell tilogmed vinterstid. Helst skulle man vel reist så langt som frankrike/spania/italia, men er som sagt redd for at det bare vil bli sett på som at jeg vil på feire :/ Mulig jeg bare er dum som tenker sånn... Jeg bor allerede ganske langt sør i norge.

Tusen takk for svar igjen :)

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg vil tro at det er lettere å event få innvilget DK eller sverige? At spania blir litt "langt"? Jeg vet ikke, jeg bare innbiller meg at det er lettere å tro at jeg "skal på ferie" da? Mulig jeg bare er dum som innbiller meg det :)

Jeg har vært en del på ferie i DK (et stykke sør) og merker forskjell tilogmed vinterstid. Helst skulle man vel reist så langt som frankrike/spania/italia, men er som sagt redd for at det bare vil bli sett på som at jeg vil på feire :/ Mulig jeg bare er dum som tenker sånn... Jeg bor allerede ganske langt sør i norge.

Tusen takk for svar igjen :)

Tja, etter å ha lese innlegga dine så er det verkeleg ingen tvil om at du ynskjer å bli betre. Og ikkje er av dei som vil ta trygda med seg til ein plass til sol og billeg sprit!

Viss AAPen ikkje kan fås i utlandet, så kan det jo hende at du kan gå over på sjukepengar, dersom legen din meiner at du blir betre av å vere i varmare strok!

Lukke til!

:)

Anonym poster: 7c5323d8bcc577bef08e6773cbe07270

Skrevet

Jeg ville definitivt tenkt motsatt av deg. At Sverige/Danmark bare er en unnskyldning for å få flytte utenlands (klimaet er tross alt ikke SÅ mye bedre der, de kan ha tøffe vintere iblant de også), mens Spania eller lignende faktisk kan utgjøre en reell helsemessig forskjell og derfor kan være et ledd i å bli frisk.

Men jeg vet jo ikke hva NAV vil tenke om dette, det er bare mine tanker. Uansett er det neppe noen vits å gå til NAV før du har fått legen din med på laget. Med grundig dokumentasjon og en god legeerklæring som sier at du blir bedre i et mildere klima vil jeg tro du i hvertfall står sterkere enn om du bare forteller om dine personlige erfaringer.

Uansett vil jeg oppfordre deg til å stå på for å prøve å få det til. Det er stor sjanse for at du får beskjed om at dette ikke er mulig osv, men min erfaring er at det meste er mulig hvis man får fatt i de riktige folkene og framstiller ting på riktig måte.

Lykke til! :)

Anonym poster: de8e03dda7122dd060f88ccb98024e66

Skrevet

Har du mulighet til å ta omskoleringen som nettstudier burde vel sikkert det la seg ordne. Men er jo bare å spørre... ;) Lykke til!

Skrevet

TS her :) Tusen takk for svar alle sammen :)

Legen min mener det samme som meg, at jeg vil ha godt av varmere strøk :) Var han som mente at NAV kansje ville se på spania som ferie og billig sprit, men om noen av dere ikke er enig, så kansje der bare er oss :)

Jeg får ta en prat til med legen og event spørre NAV. Det verste jeg kan få er jo et nei :)

Tusen takk igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...