Gjest caramelli Skrevet 14. august 2012 #1 Skrevet 14. august 2012 Kjøpte møbler på IKEA på lørdag. På mandag hadde IKEA endret prisen på møblene til en lavere fastpris, ikke salg. Jeg kontaktet IKEA og spurte om jeg kunne ta med kvitteringen og få tilbake mellomlegget. IKEA hevdet at jeg ikke fikk tilbake mellomlegget. Jeg kunne derimot få en tilgodelapp på beløpet jeg hadde betalt, men da måtte jeg fysisk ta med møblene tilbake til varehuset for deretter å kjøpe de samme varene på nytt med tilgodelappen. På denne måten fikk jeg kjøpt varene til den nye prisen og jeg kunne handle noe for det overskytende beløpet. Noe så tungvint... Har dere vært borti lignende?
Chelmon Skrevet 14. august 2012 #2 Skrevet 14. august 2012 Synes de var greie jeg, de kunne jo bare sagt nei. 11
Gjest Wei Wei Skrevet 14. august 2012 #3 Skrevet 14. august 2012 De skylder deg ingen ting. Det er ikke deres feil at de endret priser og du merket det. Så, deres tilbud er en gave i seg selv, selv om det er tungvint. 6
Horge Skrevet 14. august 2012 #4 Skrevet 14. august 2012 Det er få butikker som rekker IKEA til anklene når det gjelder retur, så jeg kan heller ikke si jeg synes du har noe som helst å klage på. En variant du kan bruke i dette tilfellet, og som sparer deg for å drasse alt du har kjøpt tilbake til butikken, er heller å kjøpe de varene som har blitt satt ned i pris på nytt. Betal i kassa, og trill alt rett bort til returskranken. Der leverer du alt inn, men selvfølgelig sammen med den gamle kvitteringen. Ettersom varene da ligger i original eske, så kommer du sågar til å kunne få kontanter i retur, slik at du slipper tilgodelapp. 1
Missandei Skrevet 14. august 2012 #5 Skrevet 14. august 2012 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal ha tilbake penger? Butikker endrer da priser rett som det er, uten at det har noe å si for hva du betalte i forrige uke. 5
Gjest caramelli Skrevet 14. august 2012 #6 Skrevet 14. august 2012 Synes de var greie jeg, de kunne jo bare sagt nei. Det var litt surt, men du har nok rett. Tror ikke jeg gidder å drasse med meg noe som helst for en tilgodelapp.
Gjest caramelli Skrevet 14. august 2012 #7 Skrevet 14. august 2012 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal ha tilbake penger? Butikker endrer da priser rett som det er, uten at det har noe å si for hva du betalte i forrige uke. Hvis en butikk har åpent kjøp får man pengene i retur, noe som visst ikke gjelder hos Ikea.
Gjest caramelli Skrevet 14. august 2012 #8 Skrevet 14. august 2012 Det er få butikker som rekker IKEA til anklene når det gjelder retur, så jeg kan heller ikke si jeg synes du har noe som helst å klage på. En variant du kan bruke i dette tilfellet, og som sparer deg for å drasse alt du har kjøpt tilbake til butikken, er heller å kjøpe de varene som har blitt satt ned i pris på nytt. Betal i kassa, og trill alt rett bort til returskranken. Der leverer du alt inn, men selvfølgelig sammen med den gamle kvitteringen. Ettersom varene da ligger i original eske, så kommer du sågar til å kunne få kontanter i retur, slik at du slipper tilgodelapp. Varene er ikke tatt ut av emballasjen. Man får imidlertid ikke pengene i retur hvis man returnerer varene, kun tilgodelapp.
Gjest Doh Skrevet 14. august 2012 #9 Skrevet 14. august 2012 (endret) Hvis en butikk har åpent kjøp får man pengene i retur, noe som visst ikke gjelder hos Ikea. Om du leverer inn møblet kan du velge mellom å få pengene tilbake eller tilgodelapp (pusser opp så har gjort det flere ganger) Edit: eller så fikk vi bare det da de hadde slått inn for mange varer. Pleier uansett å skulle kjøpe noe nytt der så vi velger alltid tilgodelapp. Du kan alltids kjøpe servietter, telys ol for det overskytende beløpet da Endret 14. august 2012 av Doh
Horge Skrevet 14. august 2012 #10 Skrevet 14. august 2012 Varene er ikke tatt ut av emballasjen. Ehh... leste du det jeg skrev? Trikset er å dra tomhendt til butikken, laste opp de nedsatte varene på en tralle, betale, og så returnere de nykjøpte varene - men vise frem den gamle kvitteringen (hvor prisene er høyere). =) Man får imidlertid ikke pengene i retur hvis man returnerer varene, kun tilgodelapp. All egen erfaring, og jeg har vært mye på IKEA, tilsier at man får kontanter tilbake når man leverer uåpnede varer - i hvert fall hvis man ber om å få det i cash.
Gjest caramelli Skrevet 14. august 2012 #11 Skrevet 14. august 2012 Ehh... leste du det jeg skrev? Trikset er å dra tomhendt til butikken, laste opp de nedsatte varene på en tralle, betale, og så returnere de nykjøpte varene - men vise frem den gamle kvitteringen (hvor prisene er høyere). =) All egen erfaring, og jeg har vært mye på IKEA, tilsier at man får kontanter tilbake når man leverer uåpnede varer - i hvert fall hvis man ber om å få det i cash. Aha. Lurt! Jeg har ikke vært tilbake på IKEA men fikk opplyst av kundeservice på tlf at man ikke fikk penger i retur. Etter å ha tenkt litt tror jeg imidlertid jeg bare biter i det sure eplet, så får jeg huske til neste gang at jeg ikke skal handle der dagen før det kommer ut en ny katalog.
Gjest Wei Wei Skrevet 15. august 2012 #12 Skrevet 15. august 2012 (endret) Det er få butikker som rekker IKEA til anklene når det gjelder retur, så jeg kan heller ikke si jeg synes du har noe som helst å klage på. En variant du kan bruke i dette tilfellet, og som sparer deg for å drasse alt du har kjøpt tilbake til butikken, er heller å kjøpe de varene som har blitt satt ned i pris på nytt. Betal i kassa, og trill alt rett bort til returskranken. Der leverer du alt inn, men selvfølgelig sammen med den gamle kvitteringen. Ettersom varene da ligger i original eske, så kommer du sågar til å kunne få kontanter i retur, slik at du slipper tilgodelapp. Den planen er god, men ikke helt. La oss si man kjøpte en seng for 2500 kr og varen var satt ned til 2000 kr. Hvis han kjører sengen til Ikea og leverer den, så får han 2500 kr som tilgode lapp. Han går til kassen og bruker lappen for å betale for en ny identisk seng, så får han 500 kr tilbake som tilgodelapp. I følge din plan, så drar man tom til Ikea, kjøper en ny seng til 2000 kr, leverer den med den gamle kviteringen og får 2500 kr i tilgodelapp. Hva skal man gjøre med de pengene? Man kan ikke bruke en del av dem på ny seng, for sengen står jo hjemme. Man har handler to ganger og har kjøpt seg en "gavekort" på 2500 kr! Endret 15. august 2012 av Wei Wei
Horge Skrevet 15. august 2012 #13 Skrevet 15. august 2012 Den planen er god, men ikke helt. Og vi gjentar nok en gang: Når du returnerer en hyllevare i uåpnet forpakning, så kan man som regel velge å motta kontanter i stedet for tilgodelapp. Og om du i "verste fall" skulle få en tilgodelapp, så kan da den umulig være vanskelig å få omsatt. Hvis du står i kasseområdet med en tilgodelapp pålydende kr 2500, og tilbyr den for kr 2400, så vil jeg anta du får solgt den ganske raskt... Jeg har et rekkehus som nesten utelukkende er møblert hos IKEA (føler noen ganger at jeg bor i en IKEA-katalog), så jeg også vært mye i returavdelingen. Jeg har aldri opplevd at jeg ikke får kontanter tilbake når jeg har med kvittering og uåpnet vare. Merk forresten at du i ditt eksempel bruker madrass, og da skal du vite at IKEA har spesielle regler for madrasser. Aner ikke hva de bestemte reglene er, men jeg har gått forbi soveavdelingen nok ganger til at jeg klart kan se for meg skiltet som forteller at det er egne returregler akkurat for madrasser. Det er også egne regler for retur av spesialbestilte varer, f.eks. en kjøkkenbenkplate som er laget på egendefinerte mål.
Glitnir Skrevet 16. august 2012 #14 Skrevet 16. august 2012 Støtter Horge på denne - gode tips og helt riktige opplysninger. IKEA har full bytte- og returrett på ubrukte varer i originalemballasje. Bytte er altså enten få en ny vare eller tilgodelapp, retur er pengene tilbake. Det står også på IKEAs hjemmesider, og jeg har selv testet at det stemmer en rekke ganger.
Titti72 Skrevet 16. august 2012 #15 Skrevet 16. august 2012 Jeg har returnert masse på IKEA, (2 oppussingsprosjekter), og jeg får igjen kontanter når jeg viser kvittering, og uten (det går også!) kvittering får jeg tilgodekort på beløpet. Emballasjen har ikke hatt noe å si ifht. utbetaling, kun kvitteringen.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #16 Skrevet 16. august 2012 syntes ikea var greie og at du virker bortsjemt. hadde det vært min butikk ville du fått blankt nei. Det er ikke dems feil at du kjøpte møblene på en lørdag, og tro meg, det er en grunn til at prisene settes ned på en mandag og ikke på en fredag Anonym poster: 7676340e9ac5e9dbff845ae888f8d0aa 1
Guybrush Skrevet 16. august 2012 #17 Skrevet 16. august 2012 Jeg fikk faktisk ikke tilgodelapp på IKEA, jeg måtte få kontantutbetaling da det var rutinene. Jeg ble ganske overasket
mac84 Skrevet 16. august 2012 #18 Skrevet 16. august 2012 Kjøpte møbler på IKEA på lørdag. På mandag hadde IKEA endret prisen på møblene til en lavere fastpris, ikke salg. Jeg kontaktet IKEA og spurte om jeg kunne ta med kvitteringen og få tilbake mellomlegget. IKEA hevdet at jeg ikke fikk tilbake mellomlegget. Jeg kunne derimot få en tilgodelapp på beløpet jeg hadde betalt, men da måtte jeg fysisk ta med møblene tilbake til varehuset for deretter å kjøpe de samme varene på nytt med tilgodelappen. På denne måten fikk jeg kjøpt varene til den nye prisen og jeg kunne handle noe for det overskytende beløpet. Noe så tungvint... Har dere vært borti lignende? Hvorfor skulle du få tilbake mellomlegget? Tenk hvis alle butikker skulle refundere mellomlegget på alle varer de gir en ny fastpris. Ser du virkelig ikke hvor håpløs tankegangen din er her? Selvfølgelig vil du da måtte returnere varene, få tilgodelapp, og så eventuelt kjøpe de samme varene på nytt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå