silversong Skrevet 14. august 2012 #1 Skrevet 14. august 2012 Jeg har de siste par årene spist en del tunfisk i olje. Nå har jeg begynt å lure på hvor sunt det egentlig er? Det er jo solsikkeolje som blir brukt, og den oljen blir det advart mot fra enkelt hold. Det er jo også hermetikk, har lest endel negativt om det i det siste. Tunfisk i seg selv er jo sunt, men ikke så lett å få tak i tror jeg, og sikker veldig dyr. Eller? Noen som vet noe om hermetisk turnfisk?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #2 Skrevet 14. august 2012 Som du sikkert vet, øker kaloriinnholdet, sammenlignet med tunfisk i vann. Dog har ikke dette noe med sunnhetsgraden å gjøre. Personlig trodde jeg solsikkeoljen var sunn, men om den ikke er det ville jeg ikke ha spist det. Anonym poster: 54ab0b08f874d768ee4c6cfc9dfe0dd6 1
Suzy Skrevet 14. august 2012 #3 Skrevet 14. august 2012 Bekymrer oljen deg så finnes det tunfisk i vann eller i gele.
silversong Skrevet 14. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 14. august 2012 Vet det finnes tunfisk i vann og i gele, men liker ingen av de. Den i olje er god, men solsikkeolje skal man holde seg unna etter det jeg har forstått.
Suzy Skrevet 14. august 2012 #5 Skrevet 14. august 2012 Solsikkeolje har 65% flerumettet (sunt) fett og er ansett som veldig bra, såvidt meg bekjent, men du kan jo høre med en ernæringsekspert?
Nektarin Skrevet 14. august 2012 #6 Skrevet 14. august 2012 Vet det finnes tunfisk i vann og i gele, men liker ingen av de. Den i olje er god, men solsikkeolje skal man holde seg unna etter det jeg har forstått. Er du sikker på at du ikke blander med palmeolje? Jeg har aldri hørt noe negativt om solsikkeolje, men du må gjerne opplyse meg
Gjest Belle Gunnes Skrevet 14. august 2012 #7 Skrevet 14. august 2012 For deg så er det kanskje ikke så farlig, men for hele verden, så er det litt værre: http://www.wwf.no/dette_jobber_med/hav_og_kyst/baerekraftige_fiskerier/sjomatguiden_2012/red/?31488/Tunfisk-blfinnet-og-gulfinnet Tunfiskindustrien tar knekken på "halve verden" om ingen ting gjøres snart. 1
Supraspinatus Skrevet 14. august 2012 #8 Skrevet 14. august 2012 Solsikkeolje har 65% flerumettet (sunt) fett og er ansett som veldig bra, såvidt meg bekjent, men du kan jo høre med en ernæringsekspert? Er du sikker på at du ikke blander med palmeolje? Jeg har aldri hørt noe negativt om solsikkeolje, men du må gjerne opplyse meg Det er ingen palmeolje i. Palmeolje er mettet og stabilt, derfor også fast ved romtemperatur. Solsikkeolje har et høyt innhold av flerumettede fettsyrer av typen omega6. Det er en fettsyre som er essensiell, den må tilføres via kost. Vi får dog i oss mye av den fra alle mulige kilder. Det som avgjør hvor mye som er sunt eller usunt for deg er forholdet mellom omega3 og omega6 i kosten din. 1
Gjest *Maja* Skrevet 14. august 2012 #9 Skrevet 14. august 2012 Bruker solsikkeolje i all matlaging. Knallbra fett! Men som alt annet; med måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå