Gå til innhold

MC - hvilket merke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurdere å ta mc-lappen, og kjøpe meg motorsykkel. Men er det noe jeg ikke har oversikt over, så er det hva slags sykkel jeg skal velge. Jeg antar at det kvalitetsmessig er like stor variasjon mellom forskjellige mc-merker som mellom bilmerker?

Så; hvilket merke anbefaler du, og hvorfor?

Anonym poster: 708b0cea35f681fa76aa3cc9e16538c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er du, hva slags kjøring skal du bedrive (cruise på tur, kjøre fort på bane, by, land), skal du ha med bagasje (jenter på tur har med følgebil, gutta putter visakort og tannbørste i lomma), hvor mye kan du betale i forsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøsj, motorsykkel velger man først utfra prisklasse, utseende og bruksområde, også tar man resten etterhvert :)

Jeg kjører HD og vil nok aldri bytte tilbake til noe japansk. Men Honda, Yamaha og Kawasaki er safe merker med en godt utbygget forhandlernett mht reservedeler etc her til lands. Triumph og noen italienske merker har jeg hørt en del negativt om.

Kjøper du deg HD har de et veldig godt sosialt nettverk der man fort kan komme til å skaffe seg nye venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meningen at jeg skulle foreslå HD, da!

Men hvis svaret er at fort-fort og RRR er greia var det liksom ikke noe poeng. Og HD koster jo 3-4 ganger så mye som alt annet. Ja, jeg har en selv. Og fikk mange nye venner med på kjøpet. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurdere å ta mc-lappen, og kjøpe meg motorsykkel. Men er det noe jeg ikke har oversikt over, så er det hva slags sykkel jeg skal velge. Jeg antar at det kvalitetsmessig er like stor variasjon mellom forskjellige mc-merker som mellom bilmerker?

Så; hvilket merke anbefaler du, og hvorfor?

Anonym poster: 708b0cea35f681fa76aa3cc9e16538c4

Du snakker kanskje om lett motorsykkel, og det viktigste da er at den har firetaktsmotor. Totakterene har en tendens til å skjære seg veldig lett (motoren går lett i stykker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MC har da aldri vært brukt i omtale av lett motorsykkel. Og å ta lett-lappen er dumt, for prisen blir omtrent den samme som for tung. Gjør det ordentlig med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Hvor gammel er du, hva slags kjøring skal du bedrive (cruise på tur, kjøre fort på bane, by, land), skal du ha med bagasje (jenter på tur har med følgebil, gutta putter visakort og tannbørste i lomma), hvor mye kan du betale i forsikring?

33 år

Kjøre til jobb, hytta, kosetur.

Må ha mulighet til å ha med noe bagasje. Må også ha mulighet til å ha med meg en person til.

Jeg ser for meg rundt 5000 i forsikring, eller er det urealistisk?

Og hvor mye penger skal du bruke? Og hvor lang er du?

Jeg har ikke egentlig noen fast makspris, men jeg har ikke lyst til å bruker mer enn 50 000,-

Jeg er 175cm.

Kjøper du deg HD har de et veldig godt sosialt nettverk der man fort kan komme til å skaffe seg nye venner.

Det tror jeg så absolutt på, men jeg kommer ikke til å kjøpe meg HD, da stilen/utseendet på den sykkelen ikke "passer" meg. Mannen derimkot..han kommer nok til å ende opp med HD :)

Du snakker kanskje om lett motorsykkel, og det viktigste da er at den har firetaktsmotor. Totakterene har en tendens til å skjære seg veldig lett (motoren går lett i stykker).

:riste: Jeg har ikke tenkt lett sykkel. Nå vet jeg ikke helt nøyaktig hvor den grensen går, men jeg ser for meg rundt 500-650cc, hvis det høres fornuftig ut..?

Anonym poster: 708b0cea35f681fa76aa3cc9e16538c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

33 år

Kjøre til jobb, hytta, kosetur.

Må ha mulighet til å ha med noe bagasje. Må også ha mulighet til å ha med meg en person til.

Jeg ser for meg rundt 5000 i forsikring, eller er det urealistisk?

Jeg har ikke egentlig noen fast makspris, men jeg har ikke lyst til å bruker mer enn 50 000,-

Jeg er 175cm.

Det tror jeg så absolutt på, men jeg kommer ikke til å kjøpe meg HD, da stilen/utseendet på den sykkelen ikke "passer" meg. Mannen derimkot..han kommer nok til å ende opp med HD :)

:riste: Jeg har ikke tenkt lett sykkel. Nå vet jeg ikke helt nøyaktig hvor den grensen går, men jeg ser for meg rundt 500-650cc, hvis det høres fornuftig ut..?

Anonym poster: 708b0cea35f681fa76aa3cc9e16538c4

Akkurat denne er vel litt dyr, men man kan prute mer på høsten.

Tror dere slik sykkel passer godt til slik bruk TS beskriver? Yamaha FZ 600? Eller bør det være litt mer oppreist sittestilling?

http://www.finn.no/finn/mc/used/viewimage?finnkode=36573320&reference=2012/8/vertical-6/14/0/365/733/20_995410229.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne er vel litt dyr, men man kan prute mer på høsten.

Tror dere slik sykkel passer godt til slik bruk TS beskriver? Yamaha FZ 600? Eller bør det være litt mer oppreist sittestilling?

http://www.finn.no/f...0_995410229.jpg

Det er en ting jeg ikke har nevnt, men ja, jeg ønsker relativt oppreist sittestilling. Men denne var jo ikke så verst med tanke på sittestilling denne, vel? Eller vet jeg ikke det før jeg har prøvesittet? For det kommer vel an på hvordan kroppen min er satt sammen også...?

Anonym poster: 708b0cea35f681fa76aa3cc9e16538c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Suzuki Bandit feks!

De er fine :jepp:

Og siden du nevner den her antar jeg da at det er en bra sykkel..?

Anonym poster: 708b0cea35f681fa76aa3cc9e16538c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp...Honda cb600 hornet er vel litt i samme gaten også. Morsomme, pålitelige, ikke for stor, ikke for små og greie sykler til både nybegynnere og viderekomne! Du kan jo se på Ducati Monster også...

Holdt på å ende opp med en av disse selv, men så falt jeg pladask for en ombygd HD. Og siden har det ikke vært noe vei tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man ser på driftssikkerhet er Honda generelt på topp, med andre japanske produsenter litt under. Italiensk har historisk vært nokså dårlig, men skal være blitt bedre de siste årene. Britisk er heller ikke spesielt bra. HD er generelt dårlig, og kjøpes hovedsaklig for imaget. En fornøyelig anektdote i den sammenhengen er at når japanske produsenter lager konkurrerende modeller til HD må de programmere inn feiltenning elektronisk for å få den samme lyden som HD gir naturlig.

Det er imidlertid veldig stor forskjell fra modell til modell. RR-sykler har gjerne ikke så veldig lang levetid, mens f.eks. Honda VFR og enkelte andre japanske touringorienterte sykler knapt kan bli oppbrukt med jevnlig vedlikehold og bytting av slitedeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg ikke har nevnt, men ja, jeg ønsker relativt oppreist sittestilling. Men denne var jo ikke så verst med tanke på sittestilling denne, vel? Eller vet jeg ikke det før jeg har prøvesittet? For det kommer vel an på hvordan kroppen min er satt sammen også...?

Hvis ikke du er ganske kort vil den ha en nesten helt oppreist sittestilling. Hvis du er kort bør du se etter en lav sykkel sånn at du rekker ned med beinene. Motorsykler er ganske tunge, så hvis du må stå på tå for å ha begge føttene i bakken når du står stille vil du sannsynligvis miste den i bakken noen ganger og kanskje ikke klare å reise den opp alene. Det er spesielt dumt hvis du f.eks. stopper i kø eller for rødt lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du er ganske kort vil den ha en nesten helt oppreist sittestilling. Hvis du er kort bør du se etter en lav sykkel sånn at du rekker ned med beinene. Motorsykler er ganske tunge, så hvis du må stå på tå for å ha begge føttene i bakken når du står stille vil du sannsynligvis miste den i bakken noen ganger og kanskje ikke klare å reise den opp alene. Det er spesielt dumt hvis du f.eks. stopper i kø eller for rødt lys.

Men hva er kort i MC-sammenheng, da? Jeg er som nevnt 175cm. Er det kort i denne sammenhengen?

Anonym poster: 708b0cea35f681fa76aa3cc9e16538c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har funnet en som jeg liker godt, men den har bare 34hk. Er det for lite selv på en MC?

Jeg har ingen planer om råkjøring, men jeg må jo ha mulighet til å kjøre fartsgrensen, og kjøre forbi, liksom ;-)

Anonym poster: 708b0cea35f681fa76aa3cc9e16538c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en som jeg liker godt, men den har bare 34hk. Er det for lite selv på en MC?

Jeg har ingen planer om råkjøring, men jeg må jo ha mulighet til å kjøre fartsgrensen, og kjøre forbi, liksom ;-)

Til å være MC er det ganske lite, men sammenliknet med bil får du vel omtrent samme akselerasjon, kanskje litt bedre. Toppfart vil ligge langt over fartsgrensene i Norge. I begynnelsen er det bare bra å ikke kunne akselerere så veldig, da blir du mindre fristet til å kjøre forbi på mer risikable steder. Med rundt 100 hester kommer man gjerne forbi en bil på under halvparten av avstanden en bil ville brukt, og da kan nybegynnere fort ta seg vann over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en som jeg liker godt, men den har bare 34hk. Er det for lite selv på en MC?

Jeg har ingen planer om råkjøring, men jeg må jo ha mulighet til å kjøre fartsgrensen, og kjøre forbi, liksom ;-)

Anonym poster: 708b0cea35f681fa76aa3cc9e16538c4

Hva slags sykkel er det??

Jeg har hatt sykkel med rundt 40 Hk. Helt greit så lenge jeg ikke hadde passasjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...