AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #1 Skrevet 14. august 2012 Jeg velger å være anonym jeg, paranoid som jeg er. Jeg bor i Oslo, i et boretslag. Foran blokka mi, har jeg sett en liten gutt (kanskje 12 år, som har fått seg en valp. Aner ikke hvilken rase, men den veier kanskje litt over 10 kilo. Det som irriterte meg grenseløst var at denne gutten ikke gikk ordentlig med hunden sin. Han bandt den fast i sparkesykkelen sin, og kjørte ned små bakker, og det var såvidt at bikkja bare ble slept på siden. En annen ting som irriterer er at ingen andre sier ifra.. spesielt hans foreldre! Men de er vel intetanene. Idag skjedde det igjen. Nakken til bikkja fikk harde rykk når han begynte å trille på sparkesykkelen sin. Feig som jeg er så lukket jeg forsiktig vinduet opp, og skrek til han med en veldig mørk og dyp stemme: "Kan du gå ordentlig tur med den bikkja si eller? Den får vondt i nakken!". Herregud, gutten bare frøs og så opp mot blokka der jeg bor. Jeg gjemte meg bak gardinene. Deretter knøyt av knuta fra sparkesykkelen og la seg ned i gresset og begynte å kos med hunden. Han har sittet der i nesten 20 minutter nå, og jeg har dritdårlig samvittighet, selvom jeg føler jeg har gjort en god gjerning mot hunden hans. Jeg vet... jeg vet at jeg burde sagt til han på en ordentlig måte at han ikke kan gjøre sånn.. men da tror jeg ikke effekten hadde blitt det samme. Og jeg vet at jeg burde stått opp for meg selv, og vist meg selv. Men orker ikke konsekvensene hvis foreldrene hans hadde reagert på måten jeg sa det, eller at jeg tok feil/sønnen min skader ikke bikkjer osv osv. Har dårlig samvittighet. Etter at jeg sa fra så forandra gutten helt personlighet. Håper jeg bare ikke ødela gleden hans med å ha hund. Jeg får late som ingenting og gi han oppmerksomhet ved en annen anledning tenker jeg. Satser på at det ikke skjer igjen ihvertfall, at hunden må slepes etter en sparkesykkel med gutten ser fremover og ikke på bikkja som sliter bak. Har litt blanda følelser her nå .. Anonym poster: fc2d2f2a9687d797ab6a48380907f0f7 4
Rainbow Skrevet 14. august 2012 #2 Skrevet 14. august 2012 Jeg er stolt av deg, jeg!! Da jeg begynte å lese innlegget var jeg redd han skulle begynne å behandle den verre, eller at du ikke sa ifra i det hele tatt. Jeg syns det var KJEMPEBRA gjort!!! Om du hadde stått der og sagt ifra rett til han hadde han kanskje ikke tatt deg seriøst, eller hevna seg på valpen fordi en jente snakka til ham. Nå hørtes du ut som en streng mann, og han tok deg på alvor. Syns overhodet ikke du skal ha dårlig samvittighet, og skjønner ikke helt hva du skal ha dårlig samvittighet for heller. Du gjorde en god gjerning, du hjalp en redd liten valp. En 12-åring er snart tenåring og tåler å bli snakka til, og nå begynner han kanskje å respektere at han har med et levende individ å gjøre, ikke en leke. Igjen, jeg er stolt av deg, syns du kan gå rak i ryggen og være stolt! Du hjalp en liten valp, og ungen oppførte seg slemt og fortjente å bli snakka til. Måten du gjorde det på gjorde at det hørtes for ham autoritært ut, og hadde ønsket effekt! Bra!! 8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #3 Skrevet 14. august 2012 Jeg synes det var bra gjort! <br /><br /> Anonym poster: b4381781d89e5291c8d1a2fb94304b01 4
Gjest Belle Gunnes Skrevet 14. august 2012 #4 Skrevet 14. august 2012 Så bra du sa i fra. Han vet nok ikke bedre og trenger å få høre hva som er riktig. Jeg hadde nok gått ut og vist gutten hvordan han heller burde gjøre det og forklart dette med nakken. Huff stakkars valp. Guttungen mener nok sikkert ikke noe vondt, men han skjønner nok heller ikke konsekvensene av hva han gjør. 1
Suzum Skrevet 17. august 2012 #5 Skrevet 17. august 2012 Bra du sa ifra! Du burde prøve å informere foreldrene i tillegg!
Stueloff Skrevet 17. august 2012 #6 Skrevet 17. august 2012 Flott gjort! Og det funket tydeligvis. Tror ikke det er poeng i å snakke med foreldrene hans nå, at han blir snakket til av dem også kan det kanskje føre til, som du sier, at det ødelegger gleden hans med å ha hund, han har nok lært leksa si, men hvis han gjør det igjen bør du kanskje ta en prat med ham og forklare hvorfor det skader hunden, eller snakke med foreldrene. Du gjorde det rette og kan være stolt av deg selv.
Gjest Skrevet 17. august 2012 #7 Skrevet 17. august 2012 Ødela gleden hans ved å ha hund? Jeg tror den gleden forsvinner den dagen han må avlive vennen sin ettersom pga rykking og draing i bånd har den fått så store og alvorlige nakkeskader at det er umulig å fikse det! Du er nå tusen ganger snillere enn meg, jeg hadde nok gått ut forklart guttungen hvoran et gjøres, gitt foreldre enn kjeftesmelle og sagt at skjer det en gang til ringer jeg ette mattilsynet! For ja, å dra en valp etter seg i halsbåndet vil jeg faktisk kategorisere som dyremishandling!
Gjest Lille-pus Skrevet 17. august 2012 #8 Skrevet 17. august 2012 Her ville nok Belle Gunnes og jeg reagert simultant. - så gutten med valp og sparkesykkel ville møtt to av oss. Signerer Belle.
Gjest Normalfordeling Skrevet 17. august 2012 #9 Skrevet 17. august 2012 Flott gjort. Jeg tenker at denne gutten trenger å få vite litt om hva en valp trenger og skal behandles. Det er jo tydelig at foreldrene ikke vet og bryr seg. Kanskje du kan nå inn til ham? Prat med ham og forklar og lær ham. Ikke vær sint eller anklagende. Dersom gutten får nok hjelp og veiledning så kanskje han og valpen får et godt liv sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå