Gå til innhold

22 juli rapporten kritiserer politiet, ikke Stoltenberg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva faen er det dere tror som foregår bak i kulissene egentlig? Det er knapt nok noe som tåler dagens lys.

Det var jo som vi alle vet Stoltenberg selv som satte ned 22/7 kommisjonen. Det er innlysende at hele rapporten er et bestillingsverk fra hans side og at det er gitt ettertrykkelig beskjed om hva som skal med og ikke, og hva som skal legges ekstra mye vekt på slik at "the man himself" går fri atter en gang. Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest en god del av rapporten, hvorfor antok du at jeg ikke har gjort det? Det er hovedsaklig Stoltenberg sin feil for alt som gikk galt den dagen. Det var ikke jeg eller du som ansetter kamerater i så mange viktige lederstillinger i landet. Mæland gjorde det rette ved å trekke seg. Han tok ansvar. Stoltenberg klarte ikke å gjøre det samme. Han bare prater og prater, så skjer det ingen forbedring. Utrolig at han ikke har nok verdighet å trekke seg fra stillingen sin. Det er skremmende at han fortsetter for noen måneder til. Jeg håper ingen terrorangrep skjer i mellomtiden for Norge er langt fra forberedt å håndtere det.

I Grosny, jeg vet fra sikker kilde at det er vanlig å ansette jurister helt på toppen av hierarkiet i politiet. Mæland var et unntak.

Det står ingen ting i 22 juli kommisjonens rapport om at det som skjedde var Stoltenbergs feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er det dere tror som foregår bak i kulissene egentlig? Det er knapt nok noe som tåler dagens lys.

Det var jo som vi alle vet Stoltenberg selv som satte ned 22/7 kommisjonen. Det er innlysende at hele rapporten er et bestillingsverk fra hans side og at det er gitt ettertrykkelig beskjed om hva som skal med og ikke, og hva som skal legges ekstra mye vekt på slik at "the man himself" går fri atter en gang. Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det vel?

Komnisjonen har behandlet det som skjedde 22 juli i fjor. Den har stort sett skrevet om tabbene som politiet begikk og analysert dem. Stoltenberg er kanpt nevnt fordi Stoltenberg ikke hadde noe med det som skjedde 22 juli å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på at det er jurister som skal være politidirektører, men jeg ser at Wikipedia -cv´en til Mæland ikke ikke er noen innertier.

Wikipedia:"

Karriere

Mæland har medisinsk embedseksamen fra 1986. I 2000 ble han godkjent som spesialist i psykiatri. Han har blant annet vært seksjonsoverlege ved Klinikk for psykiatri ved Aker sykehus, fengselslege ved Ullersmo landsfengsel og divisjonsdirektør for Psykiatrisk divisjon ved Ullevål universitetssykehus. Fra 2009 til 2011 var Mæland klinikksjef ved Klinikk for psykisk helse og avhengighet ved Oslo universitetssykehus. Han ble utnevnt til politidirektør i 2011, som den første ikke-jurist til å ha en høy stilling i politiet (der alle stillinger over politiinspektørnivå tradisjonelt har vært forbeholdt jurister). Han trakk seg fra stillingen som politidirektør 16. august 2012.

Politisk virke

Mæland var statssekretær for justisministrene Grete Faremo, Anne Holt og Gerd-Liv Valla i perioden 1994–1997. Fra 2000 til 2001 var han igjen statssekretær under Hanne Harlem. Han har også vært politisk rådgiver for utenriksminister Thorvald Stoltenberg og for olje- og energiminister Arne Øien. I 2007 støttet han offentlig Ingunn Yssen i Valla-saken og bekreftet at han gikk av som statssekretær på grunn av Vallas lederstil.[3]

Mæland var leder for AUF i Oslo 1979–1982, og sentralstyremedlem i AUF fra 1983 til 1989. Fra 2005 til 2007 var han leder for Oslo Arbeidersamfunn. Han har også sittet i Gjenopptakelseskommisjonen.

Medlemsjuks i AUF

Han satt i Oslo bystyre fra 1983 til 1986. I mars 1998 innrømmet Mæland i retten at han i sin tid som leder i Oslo AUF hadde søkt Oslo kommune om støtte til kurs som ikke ble avholdt i den hensikt å få mer kommunal støtte.[4]

"

Jeg tolker det slik som at Mæland sin beste kvalifikasjon er lojalitet til Grete og Jens, og det er isåfall veldig feil utgangspunkt. Lojalitet er jo det vesentlige, men mot hvem? Han har også vist sterk lojalitet mot politifolk som ikke hadde suksess i forbindelse med Utøya, og unlatt å henge ut disse. Han har vist lojalitet mot politiets ansatte.

Lojalitet mot sjef og ansatte er viktig, men jeg tror det har gått på bekostning av lojalitet til brukerne, kundene, det Norske folk, og dedtte mener jeg er en alvorlig bom, og den bommen som feller han.

(Rent bortsett fra at Grete ser ut som hun har dumpet han for å redde skinnet sitt).

Jeg krever ingen jurist som toppsjef i politiet, det burde holde at han/hun har sterke jurister på laget. Jeg tror man også bør se etter ledere som har prestert. Hva med en brannsjef, som faktisk har klart å lede ett hurtig utrykningskorps? Disse brannsjefene er neppe jurister, men kanskje heller sivilingeniører, og det med ledelse har de lært hvor? Men de har klart det. De representerer trolig en annen mentalitet.

Hva har egentlig ledere lært om ledelse? Oftest har de fet fagutdannelse, men mager ledelsesutdannelse.

Jurist , ingeniør og psykiater er jo ikke lederutdannelser, men de havner i ledende stillinger og lærer mens de arbeider.

Hva er kravet til en leder i det offentlige? Er kravet egentlig å holde kjeft?

Mælands viktigste kvalifikasjon var at han hadde hatt andre offentlige lederverv. Det er slik man besetter offentlig stillinger i Norge. Det er de samme folka som går på rundgang.

Det er latterlig å tro at dette bare gjelder Arbeiderpartiet. Da Høyre styrte Norge gjorde de akkurat det samme. De plasserte sine folk der de kom til.

Personlig mener jeg denne praksisen er feil. Det bør være kvalifiserte folk som utnevnes i offentlige stillinger. Men det er ganske meningsløst å tro at det bare er arbeiderpartiet som driver med dette. Alle gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingen ting i 22 juli kommisjonens rapport om at det som skjedde var Stoltenbergs feil.

Da regner jeg med at det er du som ikke har lest noe fra rapporten. Det står om Bondeviks beslutning om å stenge Grubbegata og SVs Heidi Grande Røys som anbefalte på det sterkeste til Stoltenberg at dette skulle gjøres. Og hva gjorde Stoltenberg da? Det er virkelig underlig at selv Jens har skjønt hvor dumt han har handlet på den tiden og hvor lett det var å forhindre det som skjedde noen år senere, mens enkelte her ikke har skjønt det. Og selvfølgelig må ikke glemme Rigmor Aasrud som burde har gått av med en gang rapporten kom ut. Så forklarer Stoltenberg at han har tillit til Aasrud (???) og at risikoen ble undervurdert. Når det viser seg at det var en reell "hull" i sikkerheten, hva gjør man da? Blåser i det som Stoltenberg og hans kamerater gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporten sier at Grande Røys tok dette opp med Stoltenberg og at Stoltenberg sendte saken videre til korrekt departement, det er administrasjonsdepartementet for vedtaket og justisdepartementet for gjennomføringen.

Det er nøyaktig det Stoltenberg er forventet å gjøre. Korrekt saksbehandling med andre ord.

Storberget er allerede sparket av helt andre grunner. Jeg er enig i at Aasrud ikke virker særlig kompetent men det kan umulig være i strid med konstitusjonen ikke å sparke henne. Forøvrig kan jeg ikke se at hun heller har gjort noen saksbehandlingsfeil.

De to ansvarlige for forsinkelsen er byrådet i Oslo som trenerte vedtaksprosessen av hensyn til handelsstanden i området og Storberget som ikke gjorde noen ting for å gjennomføre vedtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...