AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #1 Del Skrevet 14. august 2012 Jeg har lest ganske mye av rapporten. Nesten alt handler om politiets handlemåte som kritiseres ganske detaljert. Opptreden i forkant og etterkant kritiseres også. Det ENESTE negative rapporten sier om Stoltenberg er at han kunne grepet inn i ombyggingsspørsmålet i Grubbegata i 2007. Men det er for det første administrasjonsdepartementet som er ansvarlig for denne ombyggingen, ikke statsministerens kontor. For det andre er det vel ikke en statsministers oppgave å ta stilling til ombygginger i Grubbegata. En statsminister har et overordnet ansvar for staten, han skal ikke legge seg opp i detaljsaker. Forøvrig var det HøyreByrådet som stoppet ombyggingsplanene ved å dra inn forholdet til handelsstanden i områder. Anonym poster: 50a6f8edf97d7e736358d7ec930b03ee 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #2 Del Skrevet 14. august 2012 Frepperne hater Stoltenberg fordi han gjør en så strålende god jobb. Det betyr at de fremstår som inkompetente (noe de jo også er). Derfor ønsker de å få han fjernet. Jo mer skitt de kan slenge om han, jo større er sjansen for at de får komme til makten etter valget, håper de. I stedet for å diskutere politikk prøver de altså å sverte sin politiske motstander. Å slå under beltestedet er ikke akkurat nytt for frp. Anonym poster: 2200c492317245a5b887ac08e579f38c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. august 2012 #3 Del Skrevet 14. august 2012 Det meste av kritikken mot politiet bør i stedet rettes mot regjeringen. Kommunikasjonsproblemer, mangel på mannskaper på operasjonssentralen, utdatert utstyr på operasjonssentralen, ikke noe helikopter, mangel på effektiv massemobilisering, osv. går alt tilbake til Stoltenberg-regjeringens mangel på satsning på politiet. Kaoset rundt de første politifolkene som ankom er et direkte resultat av kommunikasjonsproblemene. Når det er sagt, tror jeg det hadde vært like ille nesten uansett hvilken regjering som hadde sittet. Jeg tror på at høyresiden ville bevilget nok penger til politiet når helvete fryser over. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. august 2012 #4 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Frepperne hater Stoltenberg fordi han gjør en så strålende god jobb. Det betyr at de fremstår som inkompetente (noe de jo også er). Derfor ønsker de å få han fjernet. Jo mer skitt de kan slenge om han, jo større er sjansen for at de får komme til makten etter valget, håper de. I stedet for å diskutere politikk prøver de altså å sverte sin politiske motstander. Å slå under beltestedet er ikke akkurat nytt for frp. Patetisk å prøve å gjøre Frp til syndebukk når det er Stoltenberg som sitter med ansvaret. Dessuten har AP aktivt brukt 22. juli for å promotere seg selv og sanke stemmer, og det er bare ett eksempel på at de er like opportunistiske som opposisjonen. Så du er rett og slett dobbeltmoralistisk. Endret 14. august 2012 av jabx 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koala Skrevet 14. august 2012 #5 Del Skrevet 14. august 2012 Det er Storberget som hadde det overordnete ansvaret for politiet og sikkerheten ved regjeringskvartalet. Men det er ingen vits for VG/Aftenposten å skyte mot Storberget, for han har allerede gått av. Dermed går de løs på Stoltenberg i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 14. august 2012 #6 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Jeg tror vi sliter med ledelseskulturelle problemer her i landet. Noe som også er normalt i andre land. Hvor er samarbeid på tvers av etater? Vi har vanntette skott. Vi har taushetsplikt , som mest er ett middel til å maskere inkompetanse og beskytte de som ikke kan jobben sin, samt sørge for dårlig informasjonsflyt. I vårt samfunn så er det en stadig kamp mellom økonomer og fagfolk. Det ser ut som om økonomene stort sett plasserer seg høyere opp i ledelsen og struper fagaktivitet og kvalitet. Om hoderulling. Jeg tror man kan finne at en del hoder har fungert bedre, og det jeg hørte på radioen var at beredskapen i helseberedskapen virket. Det er fullt mulig at ett par hoder bør trille derfra og inn i ledelse av politi og forsvar. Jeg mener iallfall at det er store grep som må gjøres og at det handler om kultur og mentalitet. Det betyr at vi trenger å se på utdanningen, og faktisk utdanne kompetente folk. I så fall vil vi kunne komme oss opp på ok nivå i øpet av få tiår. Endret 14. august 2012 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koala Skrevet 14. august 2012 #7 Del Skrevet 14. august 2012 Hvem er leder for Politidirektoratet ? Hvilken kompetanse har han ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #8 Del Skrevet 14. august 2012 Spørsmålet er heller hvor mye du har fulgt med. Les denne artikkelen: http://www.dagbladet...nberg/22949401/ Jeg er enda mindre for opposisjonen enn Stoltenberg, men mener Stoltenberg har gjort mange grove feil. Han har seilt på det å fremstå som en karismatisk person for lenge. Det samme gjelder Støre og korrupsjonsskandalene i partiet. Vil vi ha det slik? Anonym poster: dbd832826316ec92927ba48d79670bd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 14. august 2012 #9 Del Skrevet 14. august 2012 I California valgte de "Terminator" til guvernør. Politisk toppleder med terrorkampkunnskaper. I Uganda valgte de i sin tid Idi Amin. Jeg tror han var en svært god bokser.. Allikevel føler jeg ikke for å stemme inn Ole "Lukkøye" Klemetsen. Merkerlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koala Skrevet 15. august 2012 #10 Del Skrevet 15. august 2012 Igjen, og dette er enda mer aktuelt enn i går: Hvem er leder for politidirektoratet, og hvilken kompetanse har han ? Alle bør sjekke dette og når man gjør det fremtrer tabbene politiet gjorde i et nytt lys (tips: Google Øystein Mæland) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 15. august 2012 #11 Del Skrevet 15. august 2012 I California valgte de "Terminator" til guvernør. Politisk toppleder med terrorkampkunnskaper. I Uganda valgte de i sin tid Idi Amin. Jeg tror han var en svært god bokser.. Allikevel føler jeg ikke for å stemme inn Ole "Lukkøye" Klemetsen. Merkerlig. Fordi det å identifiseres med typiske maskuline egenskaper ikke selger like bra her til lands? Her vil vi ha 'myke' menn som Stoltenberg, Lysbakken og Hareide. Kvinnfolka vi velger inn derimot, de skal helst være litt trauste og u-feminine, eksempelvis Jern-Erna og Siv Jensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 16. august 2012 #12 Del Skrevet 16. august 2012 Hvem er leder for politidirektoratet, og hvilken kompetanse har han ? Alle bør sjekke dette og når man gjør det fremtrer tabbene politiet gjorde i et nytt lys Han hadde vært politidirektør i to uker da det smalt. Jeg tror neppe han rakk å gjøre så mye med noe som helst før han fikk ilddåpen sin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 18. august 2012 #13 Del Skrevet 18. august 2012 Jeg tror vi sliter med ledelseskulturelle problemer her i landet. Noe som også er normalt i andre land. Hvor er samarbeid på tvers av etater? Vi har vanntette skott. Vi har taushetsplikt , som mest er ett middel til å maskere inkompetanse og beskytte de som ikke kan jobben sin, samt sørge for dårlig informasjonsflyt. I vårt samfunn så er det en stadig kamp mellom økonomer og fagfolk. Det ser ut som om økonomene stort sett plasserer seg høyere opp i ledelsen og struper fagaktivitet og kvalitet. Om hoderulling. Jeg tror man kan finne at en del hoder har fungert bedre, og det jeg hørte på radioen var at beredskapen i helseberedskapen virket. Det er fullt mulig at ett par hoder bør trille derfra og inn i ledelse av politi og forsvar. Jeg mener iallfall at det er store grep som må gjøres og at det handler om kultur og mentalitet. Det betyr at vi trenger å se på utdanningen, og faktisk utdanne kompetente folk. I så fall vil vi kunne komme oss opp på ok nivå i øpet av få tiår. Vi har en utstrakt nepotisme, da hjelper det ikke å utdanne folk. Det er ikke de smarteste og flinkeste som får jobben. Det er de som er flinkest til å sleike makten oppover ryggen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 18. august 2012 #14 Del Skrevet 18. august 2012 Igjen, og dette er enda mer aktuelt enn i går: Hvem er leder for politidirektoratet, og hvilken kompetanse har han ? Alle bør sjekke dette og når man gjør det fremtrer tabbene politiet gjorde i et nytt lys (tips: Google Øystein Mæland) Ja..... Og hvem ansatte ham? Hvahar han gjort før mon tro ? ( tips, sleika makta oppover ryggen ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 18. august 2012 #15 Del Skrevet 18. august 2012 Igjen, og dette er enda mer aktuelt enn i går: Hvem er leder for politidirektoratet, og hvilken kompetanse har han ? Alle bør sjekke dette og når man gjør det fremtrer tabbene politiet gjorde i et nytt lys (tips: Google Øystein Mæland) Ja, man ser med en gang at han tok over en posisjon som gis som regel til jurister. Men han er også veldig nær Jens, var hans forlover. Så kan vi alle gjette riktig at det var neppe Mælands kompetanse som var avgjørende å få lederstillingen. Frekt at venstrevridde unnskylder Jens for alle hans grove feil og manglende evner istedet for å se på situasjonen objektivt og innrømme at det var nettopp Jens som er hovedgrunnen til at Breivik fikk fri tilgang med bombebilen sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 18. august 2012 #16 Del Skrevet 18. august 2012 Vi har en utstrakt nepotisme, da hjelper det ikke å utdanne folk. Det er ikke de smarteste og flinkeste som får jobben. Det er de som er flinkest til å sleike makten oppover ryggen. Det er et vesentlig samfunnsproblem at sleiketeknikk vinner, og ærlighet straffes, men jeg tror dette er ett generelt og verdensompennende problem , og ikke lokalt Norsk. Hvordan takler man det? Ledelse og lederutdanning? Av karriereårsaker så er det jo uforsvarlig å ta tak i problemer, og jeg ser egentlig ikke hvordan man skal gripe fatt i dette. Denne tausheten er jo en skikkelig propp, som mest sannsynlig er en kulturell hovedfeil som svekker politiet. Politet er hardt rammet, men du ser feilen i større eller mindre grad veldig mange andre steder også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koala Skrevet 18. august 2012 #17 Del Skrevet 18. august 2012 Ja, man ser med en gang at han tok over en posisjon som gis som regel til jurister. Men han er også veldig nær Jens, var hans forlover. Så kan vi alle gjette riktig at det var neppe Mælands kompetanse som var avgjørende å få lederstillingen. Frekt at venstrevridde unnskylder Jens for alle hans grove feil og manglende evner istedet for å se på situasjonen objektivt og innrømme at det var nettopp Jens som er hovedgrunnen til at Breivik fikk fri tilgang med bombebilen sin. Hvem som er venstrevridde vet du lite om. Dersom du hadde lest 22 juli rapporten ville du sett at justisdepartementet hadde ansvaret for sikringen av regjeringskvartalet. Statsminister Stoltenberg var ikke involvert i dette i det hele tatt, noe han heller ikke er ment å være. Statsministerens oppgave er å sende dette til korrekt departement, noe han også gjorde. Storberget hadde ansvaret, ikke Stoltenberg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 18. august 2012 #18 Del Skrevet 18. august 2012 Hvem som er venstrevridde vet du lite om. Dersom du hadde lest 22 juli rapporten ville du sett at justisdepartementet hadde ansvaret for sikringen av regjeringskvartalet. Statsminister Stoltenberg var ikke involvert i dette i det hele tatt, noe han heller ikke er ment å være. Statsministerens oppgave er å sende dette til korrekt departement, noe han også gjorde. Storberget hadde ansvaret, ikke Stoltenberg. Og statsministeren er ansvarlig for å innsette dyktige ministere, han trenger ikke plukke fra siste middagselskap eller det gamle klassebildet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 18. august 2012 #19 Del Skrevet 18. august 2012 Ja, man ser med en gang at han tok over en posisjon som gis som regel til jurister. Men han er også veldig nær Jens, var hans forlover. Så kan vi alle gjette riktig at det var neppe Mælands kompetanse som var avgjørende å få lederstillingen. Frekt at venstrevridde unnskylder Jens for alle hans grove feil og manglende evner istedet for å se på situasjonen objektivt og innrømme at det var nettopp Jens som er hovedgrunnen til at Breivik fikk fri tilgang med bombebilen sin. Jeg er ikke sikker på at det er jurister som skal være politidirektører, men jeg ser at Wikipedia -cv´en til Mæland ikke ikke er noen innertier. Wikipedia:" Karriere Mæland har medisinsk embedseksamen fra 1986. I 2000 ble han godkjent som spesialist i psykiatri. Han har blant annet vært seksjonsoverlege ved Klinikk for psykiatri ved Aker sykehus, fengselslege ved Ullersmo landsfengsel og divisjonsdirektør for Psykiatrisk divisjon ved Ullevål universitetssykehus. Fra 2009 til 2011 var Mæland klinikksjef ved Klinikk for psykisk helse og avhengighet ved Oslo universitetssykehus. Han ble utnevnt til politidirektør i 2011, som den første ikke-jurist til å ha en høy stilling i politiet (der alle stillinger over politiinspektørnivå tradisjonelt har vært forbeholdt jurister). Han trakk seg fra stillingen som politidirektør 16. august 2012. Politisk virke Mæland var statssekretær for justisministrene Grete Faremo, Anne Holt og Gerd-Liv Valla i perioden 1994–1997. Fra 2000 til 2001 var han igjen statssekretær under Hanne Harlem. Han har også vært politisk rådgiver for utenriksminister Thorvald Stoltenberg og for olje- og energiminister Arne Øien. I 2007 støttet han offentlig Ingunn Yssen i Valla-saken og bekreftet at han gikk av som statssekretær på grunn av Vallas lederstil.[3] Mæland var leder for AUF i Oslo 1979–1982, og sentralstyremedlem i AUF fra 1983 til 1989. Fra 2005 til 2007 var han leder for Oslo Arbeidersamfunn. Han har også sittet i Gjenopptakelseskommisjonen. Medlemsjuks i AUF Han satt i Oslo bystyre fra 1983 til 1986. I mars 1998 innrømmet Mæland i retten at han i sin tid som leder i Oslo AUF hadde søkt Oslo kommune om støtte til kurs som ikke ble avholdt i den hensikt å få mer kommunal støtte.[4] " Jeg tolker det slik som at Mæland sin beste kvalifikasjon er lojalitet til Grete og Jens, og det er isåfall veldig feil utgangspunkt. Lojalitet er jo det vesentlige, men mot hvem? Han har også vist sterk lojalitet mot politifolk som ikke hadde suksess i forbindelse med Utøya, og unlatt å henge ut disse. Han har vist lojalitet mot politiets ansatte. Lojalitet mot sjef og ansatte er viktig, men jeg tror det har gått på bekostning av lojalitet til brukerne, kundene, det Norske folk, og dedtte mener jeg er en alvorlig bom, og den bommen som feller han. (Rent bortsett fra at Grete ser ut som hun har dumpet han for å redde skinnet sitt). Jeg krever ingen jurist som toppsjef i politiet, det burde holde at han/hun har sterke jurister på laget. Jeg tror man også bør se etter ledere som har prestert. Hva med en brannsjef, som faktisk har klart å lede ett hurtig utrykningskorps? Disse brannsjefene er neppe jurister, men kanskje heller sivilingeniører, og det med ledelse har de lært hvor? Men de har klart det. De representerer trolig en annen mentalitet. Hva har egentlig ledere lært om ledelse? Oftest har de fet fagutdannelse, men mager ledelsesutdannelse. Jurist , ingeniør og psykiater er jo ikke lederutdannelser, men de havner i ledende stillinger og lærer mens de arbeider. Hva er kravet til en leder i det offentlige? Er kravet egentlig å holde kjeft? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 18. august 2012 #20 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Hvem som er venstrevridde vet du lite om. Dersom du hadde lest 22 juli rapporten ville du sett at justisdepartementet hadde ansvaret for sikringen av regjeringskvartalet. Statsminister Stoltenberg var ikke involvert i dette i det hele tatt, noe han heller ikke er ment å være. Statsministerens oppgave er å sende dette til korrekt departement, noe han også gjorde. Storberget hadde ansvaret, ikke Stoltenberg. Jeg har lest en god del av rapporten, hvorfor antok du at jeg ikke har gjort det? Det er hovedsaklig Stoltenberg sin feil for alt som gikk galt den dagen. Det var ikke jeg eller du som ansetter kamerater i så mange viktige lederstillinger i landet. Mæland gjorde det rette ved å trekke seg. Han tok ansvar. Stoltenberg klarte ikke å gjøre det samme. Han bare prater og prater, så skjer det ingen forbedring. Utrolig at han ikke har nok verdighet å trekke seg fra stillingen sin. Det er skremmende at han fortsetter for noen måneder til. Jeg håper ingen terrorangrep skjer i mellomtiden for Norge er langt fra forberedt å håndtere det. I Grosny, jeg vet fra sikker kilde at det er vanlig å ansette jurister helt på toppen av hierarkiet i politiet. Mæland var et unntak. Endret 18. august 2012 av Drizzt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå