AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #1 Skrevet 13. august 2012 Åh.. Blir så frustrert. Nå har fireåringen vært på besøk hos besteforeldrene hele helgen og det er helt umulig å ha en normal samtale med henne. De skjemmer henne så bort at hun bare begynner å skrike hysterisk om hun ikke får viljen sin. Begge settene med besteforeldre gir henne alt hun peker på, og er det noe hun ikke får lov til blir hun tilbudt noe annet. Eks. Du kan ikke klatre på rekkverket det er farlig men kom skal vi se om bestemor har kjærlighet til deg. Dette gjør at vi får noen fryktelig tunge dager før hun skjønner at det ikke fungerer å gråte å hyle til hun får viljen sin hjemme. Dette hadde vært til å leve med om ikke besteforeldrene nå i det siste har begynt å ymte frampå om at jentungen har blitt litt bortskjemt! Jeg svarer som regel at det blir litt vanskelig å ikke bli det når hun får alt hun peker på, men da er svaret at det er sånn det er å være besteforeldre! Det er liksom livets dessert det...! Begynner å lure på om jeg skal si nei når de spør om å få passe. Måtte bare få ut litt frustrasjon! <br /><br /> Anonym poster: e5811bf0234045c742fbba386ccb4011
Gjest Chin Skrevet 13. august 2012 #2 Skrevet 13. august 2012 Det er besteforeldres rett til å skjemme bort barnebarna. 3
kaprifolen Skrevet 13. august 2012 #3 Skrevet 13. august 2012 Synes fint du kan sette grenser der. Min venninne måtte til slutt si til sin egen mor at "nei, de dessverre kan ikke komme i dag, fordi du har proppet de fulle nok av sukker for minst ei uke, og jeg kan ikke leve med barn som ikke for sove pga sukkersjokk hver tredje dag". Etterhvert skjønte bestemoren faktisk greia, og forstod at det faktisk var til barnas beste at de fleste av foreldrenes regler gjaldt selv når man var på besøk hos bestemor. 1
Gjest Magdalene Skrevet 13. august 2012 #4 Skrevet 13. august 2012 Her har jenta på 3,5år fint lært seg forskjellen på hva som er lov der og hva som er lov her hjemme. Så lenge det ikle er flere ganger i uken, så ser jeg ikke problemet. Og ang at de sier at hun begynner å bli bortskjemt; si at de selv legger listen for hvordan hun oppfører seg der. 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #5 Skrevet 13. august 2012 Er vel omtrent 1-2dager annenhver uke hos begge, så blir jo en gang i uka hos besteforeldre. Vet ikke hvorfor jenta vår ikke har lært seg forskjellen jeg. Vi prøver jo å være konsekvente så aner ikke hvorfor dette tar en dag før hun kommer til normalen igjen. <br /><br /> Anonym poster: b7c5da7c77a355ed41d3704d156dd448
Gjest Eurodice Skrevet 13. august 2012 #6 Skrevet 13. august 2012 Det er besteforeldres rett til å skjemme bort barnebarna. Du, det der er bare tull å si. 1
Gjest Eurodice Skrevet 13. august 2012 #7 Skrevet 13. august 2012 Er vel omtrent 1-2dager annenhver uke hos begge, så blir jo en gang i uka hos besteforeldre. Vet ikke hvorfor jenta vår ikke har lært seg forskjellen jeg. Vi prøver jo å være konsekvente så aner ikke hvorfor dette tar en dag før hun kommer til normalen igjen. <br /><br /> Anonym poster: b7c5da7c77a355ed41d3704d156dd448 Hvorfor er hun hos besteforeldrene så ofte?
Gjest Chin Skrevet 13. august 2012 #8 Skrevet 13. august 2012 Du, det der er bare tull å si. Nå var jeg ikke 100% seriøs heller. Men de fleste besteforeldre skjemmer bort barnebarna litt.
Gjest chiki Skrevet 13. august 2012 #9 Skrevet 13. august 2012 Kjenner til den, slik er ene settet med besteforeldre her også. Har bare innsett at jeg får velge kampene med omhu, og så ikke besøke de så ofte de vil... Det blir ofte til at om man bor i samme bygd/by, at man treffes ofte. De vi bor i samme bygd som ser vi minst en gang i uka, mens de som bor ett par timer borte ser vi 1-2 ganger i måneden:) Er uehdligvis de som bor nærmest som skjemmer henne vekk. Svigermor som bor ett par timer unna respekterer heldigvis oppdragelsen vår, og skryter av at hun synes vi er så flinke og har verdens snilleste jente:p
AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #10 Skrevet 13. august 2012 Åh.. Blir så frustrert. Nå har fireåringen vært på besøk hos besteforeldrene hele helgen og det er helt umulig å ha en normal samtale med henne. De skjemmer henne så bort at hun bare begynner å skrike hysterisk om hun ikke får viljen sin. Begge settene med besteforeldre gir henne alt hun peker på, og er det noe hun ikke får lov til blir hun tilbudt noe annet. Eks. Du kan ikke klatre på rekkverket det er farlig men kom skal vi se om bestemor har kjærlighet til deg. Dette gjør at vi får noen fryktelig tunge dager før hun skjønner at det ikke fungerer å gråte å hyle til hun får viljen sin hjemme. Dette hadde vært til å leve med om ikke besteforeldrene nå i det siste har begynt å ymte frampå om at jentungen har blitt litt bortskjemt! Jeg svarer som regel at det blir litt vanskelig å ikke bli det når hun får alt hun peker på, men da er svaret at det er sånn det er å være besteforeldre! Det er liksom livets dessert det...! Begynner å lure på om jeg skal si nei når de spør om å få passe. Måtte bare få ut litt frustrasjon! <br /><br /> Anonym poster: e5811bf0234045c742fbba386ccb4011 Alvorlig talt, du kan da ikke skylde på besteforeldrene for at ikke dere har styr på ungen deres. Det er tross alt dere foreldre som har oppdratt barnet, å et barn på 4 vet hvordan det kan oppføre seg hjemme kontra hos besteforeldrene. Tror nok hellerer at dere foreldre har hatt litt tøyelige grenser tidligere å at dere nå ser at det har kommet helt ut av kontroll. Da kan det være greit å ha besteforeldre å legge skylden på. Dere får trollene deres som dere vil ha dem... Anonym poster: 40584bf3eb16201dadfd8d5962d5745a 5
Susan Sto Helit Skrevet 14. august 2012 #11 Skrevet 14. august 2012 Du får forklare som vi gjorde, at det er helt OK at de har andre grenser enn oss. MEN, om begge besteforeldrepar skal fore med godteri hver gang ungen er på besøk, OG de skal se ungen ofte, da er det ikke mulig for oss foreldre å gi godteri noen gang. Så om det er kun å skjemme bort ungen de ønsker, da må de gjerne gjøre det, men da må ungen treffe dem sjeldnere. Vil de se ungen ofte, er det ikke noe som gjør oss gladere. Men det forutsetter at de følger et minimum av grenser. Både at hun ikke kan hyle seg til hva hun vil, og det at man ikke distraherer med godteri. For oss var løsningen enkel. Barnet fikk frukt hos besteforeldrene istedenfor godteri. Noe som barnet likte nesten bedre enn godteriet uansett. Og man får ikke alt man peker på, hverken hjemme eller borte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå