Gå til innhold

Tantebarna mine og uteplantene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får ofte besøk av broren min (eldre), som da igjen ofte tar med seg både kone og barn. Barna, altså niesen og nevøen min, er 2 og 4 år, og jeg er veldig glad i dem begge.

Men når de kommer er vi som regel ute på terrassen, og siden jeg flyttet inn her for et halvt år siden, har jeg fått det veldig fint der ute, med mange stauder og fine blomster. Problemet er at foreldrene ikke sier noenting på at de søte små slår borti og ødelegger blomstene mine. Sist gang dette skjedde, ble handlingene møtt med latter fra broren min. Barna ser jo på foreldrene sine om dette er greit, møter ingen motstand der, og fortsetter.

Jeg på min side kan si ifra til dem at de ikke får lov, men det nytter ikke så lenge foreldrene ikke reagerer på det. Jeg har prøvd å prate med broren min om det, men han ser ikke problemet. De er jo bare barn, og det er jo bare planter.

Overreagerer jeg? Dette handler jo om respekt for andres eiendom, gjør det ikke? Jeg har jobbet mye for å få det fint utenfor her nå, men de er jo som han sier; bare barn..

What to do?

Anonym poster: 15ad96538ad13132f7bf933b3c85214d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du overreagerer ikke.

Barn må få oppdragelse, og det har tydeligvis ikke alle fått med seg.

Du blir nesten nødt til å insistere overfor broren din selv om han ikke fatter bæret.

• Liker 4
Skrevet

"Hvis ikke plantene får være i fred, får ikke dere komme på besøk". Det hadde jeg sagt, faktisk. Utrolig at det faktisk finnes slike holdninger, uten respekt for andres eiendom og innsats.

• Liker 10
Skrevet

Har noe av det samme her. Når de er på besøk så bomber de huset. Jeg orker ikke sånt rot.og har bedt dem rydde etter seg. Fikk til svar at det er 8 og 12 åring ikke istand til ifølge mitt søsken. Neivel sa jeg, da er de ikke voksne nok til å være på besøk hos meg, da sees vi hos dere til de har vokst opp. Ikke noe å krangle med.

Håper det løser seg for dere. Helt idiotiske og smålige situsjoner som lett kunne vært unngått om våre respektive søsken respekterte oss og hjelper sine barn med oppdragelse til å være det samme. <br /><br /> Anonym poster: f9191561dab96fff264a8338a3465644

• Liker 2
Skrevet

vanskelig alder men foreldrene burde ta hensyn til dine meninger.Ditt hus,dine planter osv.

Hva sier mor til barna?

Har du mulighet til å flytte/skjerme plantene ved besøk?

Skrevet

Du overdriver absolutt ikke - broren din mangler fullstendig folkeskikk og det hadde jeg sagt fra helt tydelig. Du kan jo si at om de ikke kan oppføre seg, så må dere sitte et annet sted, eller de må la være å komme på besøk.

Skrevet

vanskelig alder men foreldrene burde ta hensyn til dine meninger.Ditt hus,dine planter osv.

Hva sier mor til barna?

Har du mulighet til å flytte/skjerme plantene ved besøk?

ts her.

Mor til barna er like likegyldig som broren min er. Ihvertfall til det. Hun er den som setter mest grenser av de to, og jeg har alltid likt hennes måte å oppdra barna sine på. Hun har liksom satt grenser der jeg ville satt grenser for mine barn.

Men til dette sier hun ingenting, hun bare overser det. De har aldri hatt uteplanter i deres bolig (ei noe særlig med planter inne, for den saks skyld), så de kan kanskje ikke sette seg inn i situasjonen?

Kan dessverre ikke flytte plantene heller, og det hadde blitt kjempetungt om jeg skulle flyttet alle plantene hver gang de kom på besøk.

Vil jo ikke lage noe oppstyr, og jeg er jo som skrevet kjempeglad i hele den familien, men jeg kjenner jeg blir irritert av at de ikke har fått lært respekt for andres eiendom.

En gang lekte de ute på den terrassen (eneste plassen de kan leke hvor det ikke er biler parkert), og minstegutten tok tak i Margerittene mine (de står jo mange i en potte) og røsket ut flere blomster. Som vanlig ingen reaksjon.

Anonym poster: f9b65db22b8ce5c52dce42620e747e97

Skrevet

Fy f...

Noe så respektløst. Det koster jo masse penger å kjøpe inn planter! Jeg synes du skal ta en alvorsprat med broren din og så at det er absolutt ikke greit, eller morsomt å ødelegge plantene. Personlig hadde jeg nok sagt tydelig ifra til ungene også..det er jo dine ting. Hvorfor lærer de opp ungene til å tenke at det er greit å ødelegge ting andre eier?

Kansje ungene kan ha noe å leke med hos dere om de kjeder seg? EVT kan jo du ha dem inne i huset om de ikke klarer å la være å ødelegge ute.

• Liker 1
Skrevet

Dette hadde jeg ikke akseptert. Å ødelegge andres eiendom er ikke ok i det hele tatt. Jeg ville sagt klart fra til barna at om de ikke lar plantene være i fred får de ikke være på uteplassen din. Og selv løftet dem bestemt vekk og inn om de ikke ga seg. Og ikke minst gitt en regning til foreldrene, både for nytt som må kjøpes inn og for tiden du må bruke på å ordne opp etter deres avkom.

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet (endret)

Jeg kjenner jeg blir helt svett av å lese om dette. Jeg ville ha ristet broren min hvis han var slik :kjempesinna:

Hva med å vise han kvitteringer på blomstene, eller vise han prisene på blomstene i reklameblader fra blomsterbutikker? Han må da eie såpass skamvett at han vil innse hvor feil det er å la barna herje vilt når han ser at de faktisk koster penger.

Endret av Sjokoladebolle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...