Meg88 Skrevet 13. august 2012 #1 Skrevet 13. august 2012 Hei dere. Kom plutselig til å undre meg over noe... bør barnet mitt begynne å drikke melk? Har en gutt på 13 mnd. Han har aldri likt morsmelkerstatning. Amnet ham frem til han var ett år. Er altså kun en mnd siden vi kuttet puppen helt. Han spiser godt med grøt, middag, brød, frukt, yoghurt... ja, det meste. Men av væske drikker han bare vann. og juice en sjelden gang hvis vi skal kose oss litt ekstra;) Han har prøvd en kopp med kumelk, men likte ikke dette noe særlig. Bør jeg pushe lutt på dette? Men tanke på kalsium etc? Han elsker ost, og spiser litt ost hver dag... og yoghurt ca annenhver dag... Takk for svar:)
AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #2 Skrevet 13. august 2012 Da jeg sjekket fikk jeg vite at barnet bør ha ca 5 dl melkeprodukter (ost, joghurt, melk + det de får i maten etc) hver dag. Det finnes jo andre kalsiumkilder, men melkeprodukter er vel det som gir mest og derfor lettest å oppfylle dagsbehovet siden barn ikke alltid spiser så store mengder mat. Min var heller ikke så glad i melk, så gikk endel i joghurt, melke i matlagingen etc. Gikk greiere da frokostblandinger ble mer populært. Havrgrøt med en melkeskvett på er også en favoritt. Å drikke melk fra glass er likevel ikke noe som skjer daglig. Anonym poster: 399eac9d3ecd652c437df436debade43
Harlekin Skrevet 13. august 2012 #3 Skrevet 13. august 2012 Han må ikke drikke melk, men da er det viktig at han får kalsium fra andre matvarer, f.eks. ost, yoghurt og lignende. 1
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 14. august 2012 #4 Skrevet 14. august 2012 Jeg mener at barnet ditt bør det, ja. Jeg har nære familiemedlemmer som er utdannet innen helse, og disse mener det samme. De mener også at helmelk er den beste varianten til barn (med mindre de veier alt for mye da..).
Gjest pysepusen Skrevet 14. august 2012 #5 Skrevet 14. august 2012 Så lenge barnet spiser ost, yoghurt o.l. så er det ingenting som tilsier at de må drikke ren kumelk. Det er heller ikke mye ost (f.eks.) som skal til for at de skal få i seg den kalsiumen de trenger. Les litt på tine.no 1
Harlekin Skrevet 14. august 2012 #6 Skrevet 14. august 2012 Jeg mener at barnet ditt bør det, ja. Jeg har nære familiemedlemmer som er utdannet innen helse, og disse mener det samme. De mener også at helmelk er den beste varianten til barn (med mindre de veier alt for mye da..). Kan jeg spørre hvorfor disse personene (og du) mener dette? Man får fint i seg nok kalsium fra andre kilder. Skjønner heller ikke hvorfor H-melk er den beste varianten melk for barn ... 1
Soul Skrevet 14. august 2012 #7 Skrevet 14. august 2012 Enig med Harlekin og pysepusen. Det er kalsium som er viktig, ikke melken i seg selv. Ingen her i huset drikker melk. Gutten min og jeg liker ikke, mannen har intoleranse (hurra for de nye laktosefrie produktene slik at vi kan ha melk og yoghurt osv i matlaging!). Vi spiser ost, yoghurt, rømme, masse brokkoli osv. Vesla vår er jo foreløpig for liten uansett. Hun kommer til å få tilbudet i bhg osv, men liker hun ikke er det helt ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå