Ciara Skrevet 13. august 2012 #1 Skrevet 13. august 2012 Jeg har blitt spurt om vi kunne tenke oss å flytte sønnen vår opp på store barn nå i en alder av to år. Årsaken er at det er ledige plasser på den avdelingen samtidig som det står barn i kø for å starte på småbarnsavdeling. Sønnen min er stor for alderen, tidlig ute motorisk. De siste månedene har han også blitt veldig flink til å snakke. Men jeg er fortsatt litt skeptisk. Det handler om at han fortsatt er liten tross alt, og at jeg er redd det er for tidlig å flytte ham sammen med større barn. Der er jo tempoet annerledes. I tillegg skal vi snart få et barn til, og jeg vil helst at mest mulig annet i livet hans skal være stabilt. Og enda en grunn er at vi leter etter nytt sted å bo, og dermed kan komme til å bytte barnehage om ikke mange månedene uansett. Det som derimot taler for å flytte ham over er at han kjenner flere andre som flyttet opp tidligere i år. Og alle andre på hans alder på småbarnsavdelingen har sagt ja til å flytte over. Noe som betyr at han evt bare vil ha yngre barn å forholde seg til på småbarnsavdelingen, ingen jevnaldrende. Noen tanker?
AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #2 Skrevet 13. august 2012 Så det vil ikke være igjen noen andre 2-åringer på småbarnsavdelingen? Da hadde jeg ikke nølt med å flytte han opp. Siden det vil være en del andre 2-åringer på avdelingen vil de ansatte måtte ta veldig hensyn til det i forhold til samlingsstunder, lek etc. Har de noen plan på hvordan de skal få den avdelingen til å fungere? Kommer de til å f.eks. til å dele den inn i mindre grupper igjen med 2- og 3-åringer på en gruppe og 4- og 5-åringer på en annen gruppe? Anonym poster: f9bcc8e90a2c9e95401b6fe89d3871a5 1
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 13. august 2012 #3 Skrevet 13. august 2012 Jeg synes det er litt vanskelig å svare siden jeg ikke kjenner gutten din, men jeg har erfart etter å ha jobbet i barnehage at det å flytte toåringer til storbarn ofte går bedre enn det man tror på forhånd. Det vil bli en forandring for han siden det er andre rutiner på storbarn, men det jeg har erfart er at det går seg etter litt tilvenning. Du skriver at det er flere på hans alder som har flyttet over, og det tror jeg nok vil gjøre tilvenningen lettere for han siden han da har flere på sitt nivå på avdelingen som han kan leke med. Jeg tror også at det blir litt kjedelig for han på småbarn hvis han blir den eneste toåringen der. Jeg husker at det var noen foreldre til noen av toåringene hos oss som var litt skeptiske å flytte over sine barn siden vi på storbarn ofte går på tur. De var jo så små, og barna var vant til den rolige atmosfæren på småbarn. Overraskende nok så syntes de små at det var storstas å få være med på tur. De likte å få gå med ryggsekk, og det var lite sutring selv om de måtte gå i en liten halvtime før vi kom fram.
Mafalda Skrevet 13. august 2012 #4 Skrevet 13. august 2012 Jeg har i grunnen veldig positive erfaringer, både med å ha småbarn barn på stor avdeling, og det å ha større barn som elsker å passe på og leke med de små, søte nykommerne På en måte var det vemodig å forlate den lille avdelingen, der alt var så rolig og trygt. Men overgangen gikk egentlig veldig greit. Det er ganske søtt å se hvordan fire- og femåringene tar seg av de små (nå er min barnehagejente selverklært reservestoresøster for en liten tass på halvannet, og hun pusler rundt ham og passer på som en smed ). Mitt inntrykk er at personalet er flinke til å dele gruppa og ta hensyn til både store og små, men dette kan sikkert variere fra barnehage til barnehage. Jeg ville nok også tenkt litt på det at han bare får yngre barn å forholde seg til. Utviklingen går så fort i den alderen, det er kanskje ikke så lenge til babytilværelsen kan bli litt vel stille og rolig?
Ciara Skrevet 13. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 13. august 2012 Takk for svar, nå ble jeg litt roligere Det er nok riktig at det også handler om at jeg selv ikke liker forandringer og at jeg synes det er vemodig at han begynner å bli stor. De deler opp storebarnavdelingen inn i mindre grupper, så de har lovet at de minste skal få en del rolig tid sammen. Sønnen min skal selvsagt også få sove på dagtid så lenge han behøver det. Og dere har rett, jeg ser ham heller ikke for meg med bare babyer.
Gjest Marmot Skrevet 13. august 2012 #6 Skrevet 13. august 2012 Jeg tenkte nei, helt til jeg leste at alle andre toringer på hans avdeling skal flyttes. 4
Soul Skrevet 13. august 2012 #7 Skrevet 13. august 2012 Jeg tenkte nei, helt til jeg leste at alle andre toringer på hans avdeling skal flyttes. Enig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå