Gjest gnækvåg Skrevet 13. august 2012 #1 Del Skrevet 13. august 2012 Min reaksjon: Nå kommer fascistene å tar våpnene ifra oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 13. august 2012 #2 Del Skrevet 13. august 2012 Vil dette ha noen effekt egentlig? De som er gale nok til å gjøre noe slikt som Breivik får vel tak i våpen gjennom ulovlige kanaler uansett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #3 Del Skrevet 13. august 2012 Vil dette ha noen effekt egentlig? De som er gale nok til å gjøre noe slikt som Breivik får vel tak i våpen gjennom ulovlige kanaler uansett? En kort seilas fra Russland eller en lenger en fra Afrika og du har med deg alt mulig rart. Er du gal, slik Breivik var (er) og villig til å dø for å drepe andre så er ikke det å bli tatt i tollen det du frykter mest. Du planlegger også en slik tur, legger merke til hvordan tollen opererer, om de er minst aktive på morgenen/formiddagen/kvelden/natten, hvor det er minst "fare" for å bli tatt, hvilken retning/havn som er "tryggest" i forhold til smuglingen, osv. Breivik vurderte jo å hente inn våpen fra Statene. Anonym poster: 74ec479e5250b371db407666f9b085a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #4 Del Skrevet 13. august 2012 Jeg frykter at vi lett kan få et overvåkingssamfunn. Alle og alt skal granskes. Feks så vil de at helsesektoren og andre etater uveksler informasjon, men det kan jo gjøre at noen kvier seg for å utlvere opplysninger. Hva med alle som driver med skytesport eller jakt? Blir det slik utover at alle former for elektroniske spor skal lagres og granskes. Håper vi ikke ender opp som ØstTyskland. (Håper jeg ikke blir forfulgt for å skrive dette). Anonym poster: 04d8d537794ab08961eaab840b0a8b66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pene sko... Skrevet 13. august 2012 #5 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) På en måte er jeg enig på tross av at jeg kommer fra et hjem der jakt og konkurranseskyting har stått sentralt. Flere av våpnene som er halvautomatiske og som kan erverves lovlig på grunnlag av jakt eller konkurranseskyting har et enormt skadepotensiale. En Ruger 10-22 i kaliber 22lr virker for noen som søt og uskyldig treningsrifle, men bestiller du et bananmagasin og teiper den om slik at du har doble eller triple magasiner, så har du en drapsmaskin. Likeså gjelder våpenet Breivik benyttet, nemlig Ruger Mini 14. Halvautomatiske våpen krever bare forlengede magasiner, og med visse skyteteknikker kan man fyre av disse våpnene i en helautomatisk skytetakt. Teknikken er vanskelig å få til, men for dem som klarer dette blir våpenet i praksis til et maskingevær. Her ser dere såkalt "bump fire" også kalt "poor man machinegun" utført i praksis med det samme våpenet Breivik brukte: På nettet kan man betille foldestokker og man kan på eget initiativ sage ned løpet og legge på en sikteskinne der man plasserer rødpunkt-sikte, så har du en kompakt karabin. Lovlig ervervet kan den også være i utgangspunktet. At visse rifler som Ruger Mini 14 og Saiga/Veper Petra burde forbys er jeg i grunnen enig i. På en annen side er det mange dyktige og flotte mennesker i jeger og skyttermiljøene. At det skal være en eneste gal person blant disse som misbruker sine våpen er ikke annet enn sterkt beklagelig, men dette er også særdeles vanskelig å gardere seg mot. Dessuten kjøper ikke kriminelle personer våpen over disk, de kjøper under disk og smugler fra utlandet. De søker ikke om lovlig erverv hos Politiet. Endret 13. august 2012 av Pene sko... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gnækvåg Skrevet 13. august 2012 #6 Del Skrevet 13. august 2012 Synes det skal være god kontroll på våpen, men Breivik kunne blitt stoppet på utøya. I og med at Norge blir farligere så må vi også kunne beskytte seg selv, familie og hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #7 Del Skrevet 13. august 2012 Jeg er enig at det ikke er nødvendig med militærevåpen. De fleste som driver med jakt benytter heller ikke automatvåpen. Automatpistol slik som klock 17 er heller kanskje ikke noe som alle og enhver bør kunne få, selv om jeg har litt sympati med de som har dette som hobby. Tror likevel ikke dette vil kunne stanse gale personer slik som Breivik. Anonym poster: 04d8d537794ab08961eaab840b0a8b66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 13. august 2012 #8 Del Skrevet 13. august 2012 Breivik vurderte jo å hente inn våpen fra Statene. Anonym poster: 74ec479e5250b371db407666f9b085a7 Ikke bare det, han reiste til og med til praha for og kjøpe pistol. Men han møtte ingen han kunne kjøpe av. Myndighetene ønsker og forby saker som ikke har noe med terror og gjøre i det hele tatt. Ta for eksempelet kunstgjødselsforbudet for privatpersoner. Derfor startet breivik eget selskap, - bare for og få kjøpt kunstgjødsel!! Enda så gjorde myndighetene det forbudt for privatpersoner og kjøpte kunstgjødsel under fem kilo. selv om de vet at det ikke hadde noe som helst og si for breivik, faktisk ingen verdens ting. Kun for syns skyld. Helt ufattelige greier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2012 #9 Del Skrevet 13. august 2012 Mer demokrati og åpenhet du liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 13. august 2012 #10 Del Skrevet 13. august 2012 (endret) Jeg er enig at det ikke er nødvendig med militærevåpen. De fleste som driver med jakt benytter heller ikke automatvåpen. Automatpistol slik som klock 17 er heller kanskje ikke noe som alle og enhver bør kunne få, selv om jeg har litt sympati med de som har dette som hobby. Tror likevel ikke dette vil kunne stanse gale personer slik som Breivik. Anonym poster: 04d8d537794ab08961eaab840b0a8b66 Bare for å pirke; Det heter Glock 17, og det er ikke en automatpistol. Et generelt forbud og med den effektiviteten til norsk byråkrati er jeg enig i at ikke vil hjelpe stort. Edit: Glock 17 er en automatpistol, begrepet 'automatisk' i forbindelse med pistoler er tydeligvis ikke det samme som for rifler. Endret 13. august 2012 av Larsern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2012 #11 Del Skrevet 13. august 2012 Dette forbudet vil bare ramme lovlydige. Kriminelle bryr seg selvfølgelig ikke om det er forbudt å erverve våpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snoken- Skrevet 13. august 2012 #12 Del Skrevet 13. august 2012 Synes det skal være god kontroll på våpen, men Breivik kunne blitt stoppet på utøya. I og med at Norge blir farligere så må vi også kunne beskytte seg selv, familie og hjem. Væpner du sivile, væpner du også enda flere kriminelle. Det er snakk om endre våpenloven i USA, pågrunn at de sliter med altfor mye våpenkriminalitet. Kanskje ikke så rart da det er utbredt problem i USA. Uansett hva skal sivile med 50. caliber rifle som kan omtrent sprenge av deg armen, og automatvåpen? Jeg kan skyte av deg hode meg en vanlig hagle, hva skal jeg med en automatisk hagle? Taliban dukker neppe opp på døra mi uansett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #13 Del Skrevet 13. august 2012 Væpner du sivile, væpner du også enda flere kriminelle. Det er snakk om endre våpenloven i USA, pågrunn at de sliter med altfor mye våpenkriminalitet. Kanskje ikke så rart da det er utbredt problem i USA. Uansett hva skal sivile med 50. caliber rifle som kan omtrent sprenge av deg armen, og automatvåpen? Jeg kan skyte av deg hode meg en vanlig hagle, hva skal jeg med en automatisk hagle? Taliban dukker neppe opp på døra mi uansett... Du er klar over at helautomatiske skytevåpen er forbudt i Statene ved føderal lov (det betyr at det er forbudt i alle 50 statene)? Anonym poster: 74ec479e5250b371db407666f9b085a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snoken- Skrevet 13. august 2012 #14 Del Skrevet 13. august 2012 Du er klar over at helautomatiske skytevåpen er forbudt i Statene ved føderal lov (det betyr at det er forbudt i alle 50 statene)? Anonym poster: 74ec479e5250b371db407666f9b085a7 Du får kjøpt helautomatiske våpen som er produsert før 1986, det finnes også unntak. 50 cal'n er bare forbudt i California mener jeg,,, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
talin Skrevet 13. august 2012 #15 Del Skrevet 13. august 2012 Dette forbudet vil bare ramme lovlydige. Kriminelle bryr seg selvfølgelig ikke om det er forbudt å erverve våpen. Håper flere skjønner dette, siden dette nokså absurde forslaget bare blir lagt frem for å gi inntrykk av at staten bryr seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zerox_ztoleranz Skrevet 14. august 2012 #16 Del Skrevet 14. august 2012 Hva hvis noen smeller en bensinbil inn i et valglokale med alt det kan medføre? Forbyr vi bensin da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gnækvåg Skrevet 14. august 2012 #17 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Hva hvis noen smeller en bensinbil inn i et valglokale med alt det kan medføre? Forbyr vi bensin da? stasisamfunn inc... Som ikke egentlig hjelper mot reell ekstremisme. Endret 15. august 2012 av Vanemagi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 15. august 2012 #18 Del Skrevet 15. august 2012 En kort seilas fra Russland eller en lenger en fra Afrika og du har med deg alt mulig rart. Er du gal, slik Breivik var (er) og villig til å dø for å drepe andre så er ikke det å bli tatt i tollen det du frykter mest. Du planlegger også en slik tur, legger merke til hvordan tollen opererer, om de er minst aktive på morgenen/formiddagen/kvelden/natten, hvor det er minst "fare" for å bli tatt, hvilken retning/havn som er "tryggest" i forhold til smuglingen, osv. Breivik vurderte jo å hente inn våpen fra Statene. Anonym poster: 74ec479e5250b371db407666f9b085a7 Akkurat når det gjaldt Breivik, så kunne faktisk et innenlandsk forbud ha berget dagen, for han klarte ikke å skaffe seg våpen fra det svarte markedet. De kriminelle stolte ikke nok på ham til å ville handle med ham. Komisk nok. Men forøvrig så er det visst ikke noe stort problem å skaffe seg hardtslående våpen illegalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 15. august 2012 #19 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) På en måte er jeg enig på tross av at jeg kommer fra et hjem der jakt og konkurranseskyting har stått sentralt. Flere av våpnene som er halvautomatiske og som kan erverves lovlig på grunnlag av jakt eller konkurranseskyting har et enormt skadepotensiale. En Ruger 10-22 i kaliber 22lr virker for noen som søt og uskyldig treningsrifle, men bestiller du et bananmagasin og teiper den om slik at du har doble eller triple magasiner, så har du en drapsmaskin. Likeså gjelder våpenet Breivik benyttet, nemlig Ruger Mini 14. Halvautomatiske våpen krever bare forlengede magasiner, og med visse skyteteknikker kan man fyre av disse våpnene i en helautomatisk skytetakt. Teknikken er vanskelig å få til, men for dem som klarer dette blir våpenet i praksis til et maskingevær. Her ser dere såkalt "bump fire" også kalt "poor man machinegun" utført i praksis med det samme våpenet Breivik brukte: På nettet kan man betille foldestokker og man kan på eget initiativ sage ned løpet og legge på en sikteskinne der man plasserer rødpunkt-sikte, så har du en kompakt karabin. Lovlig ervervet kan den også være i utgangspunktet. At visse rifler som Ruger Mini 14 og Saiga/Veper Petra burde forbys er jeg i grunnen enig i. På en annen side er det mange dyktige og flotte mennesker i jeger og skyttermiljøene. At det skal være en eneste gal person blant disse som misbruker sine våpen er ikke annet enn sterkt beklagelig, men dette er også særdeles vanskelig å gardere seg mot. Dessuten kjøper ikke kriminelle personer våpen over disk, de kjøper under disk og smugler fra utlandet. De søker ikke om lovlig erverv hos Politiet. Det finnes også kolbepakker med et spesielt fjærbelastningssystem som gjør at noen fabrikater av halvautomatiske rifler kan bygges om til bump fire helauto. Mekanismen fyrer så raskt som den er i stand til å sykle, dvs, så raskt som den kan avfyre en patron, kaste den ut, og få en ny i løpet. Forbausende kjapt, i mange tilfeller. Men disse lages til våpen som allerede i utgangspkt er militære, som AR-14 og M-4. Det er antakelig et forbigående fenomen, siden det er en omgåelse av forbudet mot helautomatiske våpen.Anyway, helautomatiske våpen er sterkt overvurdert. En anstendig skytter med et halvautomatisk våpen er langt mer effektiv. Full auto kalles "spray and pray" av gode grunner. Legg forøvrig merke til at for å kunne bump-fire sin Mini-14, så må den kjekke mannen benytte en skyteteknikk der han ikke har kolben i anlegg mot skulderen. Joda, han skyter kanskje på full auto, men det er lite sannsynlig at han treffer det han evt sikter på. Endret 15. august 2012 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 15. august 2012 #20 Del Skrevet 15. august 2012 Du er klar over at helautomatiske skytevåpen er forbudt i Statene ved føderal lov (det betyr at det er forbudt i alle 50 statene)? Anonym poster: 74ec479e5250b371db407666f9b085a7 Nei, DET stemmer ikke. Det er mange stater som IKKE har et slikt forbud, der man kan kjøpe helautomatiske våpen etter søknad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå