Gå til innhold

Må få ut litt frustrasjon!!!


philippa starck

Anbefalte innlegg

Nå er jeg oppgitt, lei meg, sinna og bekymret på samme tid. Vi har nettopp hatt salgsmøte, der sjefen forteller oss at neste uke må alle stå på litt ekstra - dvs at vi må belage oss på 20 timer (!!!) overtid neste uke!!! Vi har for f... stått på i hele år! Føler at forventningene er helt vanvittige, og arbeidstidene er helt uoverkommelige. Jeg har tatt ut litt avspasering - en fridag - men likevel har jeg ca 30 timer overtid bare i år. Nå er jeg ganske nyansatt og er fremdeles i prøvetiden, så jeg tør ikke si så mye.. :oops: Men med barn og en mann med ansvarsfull jobb, så innnser jeg at slik kan jeg ikke forsette, uansett hvor mye jeg trives i jobben. Men så synes jeg det er så tap å slutte før jeg har bevist skikkelig hva jeg kan også - liker ikke det.

OK, snakke om å slutte er kanskje litt drøyt, men jeg har ikke så mange alternativer fremover. Husbygging står for døren, og vi ser allerede nå hvor lite tid vi har til å jobbe med det.

Arrrghh - er helt fortvilet nå, vet ikke hvorfor jeg skrev dette innlegget...Kanskje for å få noen råd, litt sympati, oppbacking...?

Hyl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke arbeidsgiveren din har rett til å pålegge deg og kollegene dine så mye overtidsarbeid.

Sakser fra Arbeidsmiljøloven §50:

4. Gjennomsnittlig samlet arbeidstid.

Overtidsarbeidet må fordeles slik at den ukentlige arbeidstiden, inkludert overtid, i løpet av en periode på fire måneder i gjennomsnitt ikke overstiger 48 timer. Perioden for gjennomsnittsberegningen kan utvides til seks måneder i virksomheter som kjennetegnes ved nødvendigheten av å sikre vedvarende tjenester eller produksjon, eller ved avstanden mellom arbeidsstedet og arbeidstakers bosted eller avstanden mellom arbeidsstedene. I virksomhet som er bundet av tariffavtale kan arbeidsgiveren og arbeidstakernes tillitsvalgte slutte skriftlig avtale om at gjennomsnittsberegningsperioden skal være høyst 1 år.

Når du allerede har jobbet over 30 timer overtid i år og må regne med 20 timer til neste uke, høres det fryktelig mye ut, synes jeg.

Arbeidsmiljøloven finner du på http://www.lovdata.no

Kanskje Poirot eller noen andre med juridisk kompetanse kan bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og det aller beste: hva med at jeg sier at vi ikke får overtidsbetaling? Jobber delvis på provisjon, nemlig....!

Og dette er et stort, norsk, landsdekkende, seriøst firma.

Tillitsmannsapparatet er en vits her i gården - selgere er aldeles idioter når det er snakk om å organisere noe til felles beste. Jeg er faktisk skikkelig fortvilet nå, og kjenner at jeg blir utslitt bare av å tenke på all jobbingen fremover.

:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.

Kan ikke annet enn å henvise til arbeidsmiljøloven igjen. §49 denne gangen:

3. Godtgjørelse for overtidsarbeid.

For overtidsarbeid skal betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstid. Tillegget skal være minst 40 pst.

Er du fagorganisert vil jeg råde deg til å ta det opp med fagforeninga di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke arbeidsgiveren din har rett til å pålegge deg og kollegene dine så mye overtidsarbeid.

i gjennomsnitt ikke overstiger 48 timer.

Her kan det, ved avtale (t.d. med tillitsmann) godkjennes 54 timer.

Man skal ha "god grunn" for å kunne nekte overtids/mertids arbeid.

Dersom du går i deltidsstilling, er det først når du har jobbet full tid, at det blir overtid.

Eksempel: Dersom du jobber 50%, er det MER-ARBEID inntil du har jobbet 100%.

Nå vet ikke jeg om du jobber hel- eller deltid da. Overtidsbetaling er i såfall ikke før du har jobbet 100%.

I vår avtale står det noe sånt som "å nekte mer-arbeid, uten gyldig grunn, kan føre til oppsigelse..."

Dårlig trøst fra meg... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal ta deg en prat med sjefen jeg! Ikke kjeft, ikke klag og ikke snakk om arbeidsmiljøloven eller fagforening. Be rett og slett om en personlig avtale der du beskriver din hverdag, dine problemer med å rekke over alt når det blir så mye ekstra arbeide. Prøv å få forståelse for din situasjon, og vær åpen til forslag på hvordan ting kan løses. Husk å vise at du ikke er negativt innstilt til å jobbe ekstra generelt, men at det enkelte ganger blir vanskelig i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg meenr å ha lest at det ikke er lov å ha mer enn 10 (eller var det 14?) timer overtid i løpet av en uke.

Kan ellers lite om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provisjonslønnstaker

Du har nok ikke krav på overtid nei... Jeg er i samme situajon. med fastlønn og provisjon, og overtidsbetaling ha vi aldri hatt her i firmaet. Vi tar avspasering når vi har mulighet til det, men det er ikke så ofte. (Har fri jul og påske.)

Vi skriver heller ikke overtid, så at jeg har ca. 300 timer overtid pr. år er ikke uvanlig. Men så blir det penger i form av provisjon for den innsatsen jeg gjør også da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal ta deg en prat med sjefen jeg! Ikke kjeft' date=' ikke klag og ikke snakk om arbeidsmiljøloven eller fagforening. Be rett og slett om en personlig avtale der du beskriver din hverdag, dine problemer med å rekke over alt når det blir så mye ekstra arbeide. [/quote']

Problemet er at jeg jobber med MENN - som ikke behøver å tenke så veldig mye på verken barnevakt, husvask, osv osv... Hadde jeg vært barnløs, så hadde jeg ikke sagt nei til å jobbe. Men det går så utrolig ut over Lille Frø på 14 mnd, og det ønsker jeg ikke. Men fortell det til 50 år gamle menn som knapt har skiftet en bleie??! Her går karrieren fremfor alt. Snakket litt med en mannlig kollega på min alder, og han hadde fått høre av sjefen at hvis jobben gikk ut over privatlivet, så var i grunnen sånn det burde være. Det betydde nemlig at du jobbet nok...! :o

Jeg er ikke organisert, men må nok vurdere det.

Til Ugla: jeg jobber fulltid, og jeg har jo ikke tenkt å NEKTE å jobbe. Det er bare det at det blir så himla mye...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Philippa: Aftenposten har de siste ukene kjørt en artikkelserie som begynte med et innlegg med tittelen "Ung, mamma og lurt". Kanskje du kan lese noen av artiklene, og få tips og inspirasjon?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=720986

Men vil nok snakke med sjefen, om du kan slippe noe av overtiden. Konsekvensen blir vel at du kommer til å bli forbigått senere, ikke særlig oK. :(

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...