Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi forsøker å bli gravide samtid som jeg forsøker å gå ned de siste trivselskiloene. Jeg har tidligere gått ned over 10 kg, så nå er jeg normalvektig, men jeg synes det er vanskelig å ikke bli veldig opptatt av vekt, fordi jeg ikke vil bli overvektig igjen. Når begynner man å gå opp i vekt i en graviditet? Kan jeg slanke meg og leve på 1300-1400 kallorier om dagen når jeg er gravid? Hvor mange kallorier trenger man egentlig pr. dag som gravid? <br /><br /> Anonym poster: d92027ef1fdada19af987d35842b0cd9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi forsøker å bli gravide samtid som jeg forsøker å gå ned de siste trivselskiloene. Jeg har tidligere gått ned over 10 kg, så nå er jeg normalvektig, men jeg synes det er vanskelig å ikke bli veldig opptatt av vekt, fordi jeg ikke vil bli overvektig igjen. Når begynner man å gå opp i vekt i en graviditet? Kan jeg slanke meg og leve på 1300-1400 kallorier om dagen når jeg er gravid? Hvor mange kallorier trenger man egentlig pr. dag som gravid? <br /><br /> Anonym poster: d92027ef1fdada19af987d35842b0cd9

Man skal ikke slanke seg under svangerskapet, 1400 kalorier er for lite da. Du skal heller ikke telle kalorier, du skal spise sunt og variert og spise når du er sulten til du er mett.

Anonym poster: 67289daac637031108b589dea8bd543d

Skrevet

TS her. Det skulle jeg gjerne gjort. Men etter år med spiseforstyrrelser skulle jeg gjerne hatt noe mer å gå etter, slik at jeg ikke ender med å spise for mye å kaste opp igjen.

Er ikke alle som har et så enkelt forhold til mat at de greier å spise kun sunt og kun til de er mett.<br /><br /> Anonym poster: d92027ef1fdada19af987d35842b0cd9

Skrevet

Grete Roede har kurs for gravide og ammende, og gitt ut bøker som ganske nøyaktig forklarer forbruk og gode, sunne oppskrifter. Nå skjønner jeg at du ikke ønsker å miste vekte, men ikke gå opp- men du får i alle fall grundig veiledning til kaloriinnhold, mengde osv. slik at du har noe å holde deg til.

Anonym poster: 22b8d8764327d5cea6c14bbacb3dc96e

Skrevet (endret)

Går du til psykolog med ditt spiseproblem? Jeg tror neppe det er særlig lurt å planlegge et barn om du faktisk har såpass store problemer selv. Tenk deg følgende:

Du spiser sunt i svangerskapet, men går opp i vekt likevel. Da tenker jeg mer enn de 8-12 kiloene som er innenfor sunn vektøkning i svangerskapet. Det er det nemlig mange som gjør (det kan være at en får lavt stoffskifte, bekkenløsning som gjør det vanskelig å bevege seg mye, etc). Hva gjør du da? Får panikk og får i slankemodus? Kaster opp? (Du skriver jo selv over at dette kan du finne på å gjøre).

Du må kunne være i stand til å ta vare på deg selv, før du kan ta vare på deg selv. En spiseforstyrrelse er såpass alvorlig, mener nå jeg da. Sier ikke at du aldri kan få barn, men spør heller om hvor lurt det faktisk er i skrivende stund?

Endret av Pyntestøv
Skrevet

Heisann :) Jeg gikk også ned før graviditeten, så jeg vet hvordan det føles. Du kan jo fint spise sunt, og holde deg unna godteri og sukker og sånt, men det er nok slik at man går litt opp i vekt også. Om du lurer på dette med mat og graviditet, så synes jeg du skal høre med din lege feks, eller spandere på deg selv en time hos ernæringsfysiolog.

Jeg synes du skal tenke at du har klart å gått ned før, og du klarer det igjen etterpå. Det kommer til å gå bra! :) Og så får du også være aktiv og trene, om du er vant med det.

Skrevet

Kjære TS!

Jeg tror det er lurest at du snakker med helsesøster/jordmor/lege ang problemet ditt, De vet best og kan veilede deg med tanke på kostholdet før og under graviditeten.

Lykke til med prøvingen! :)

Skrevet

TS her. Takk for råd. Ja tror det er lurt å snakke med lege/jordmor når jeg blir gravid for å få en kostplan eller lignende. Jeg tror jeg er klar for å bli gravid nå, men jeg tror alle som har problemer i forhold til mat har godt av å være klar over og tenke på dette når de blir gravide og går opp i vekt igjen. <br /><br /> Anonym poster: d92027ef1fdada19af987d35842b0cd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...