Gå til innhold

Trives ikke med studie - slutte eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere hadde gått 1 år på et studie som dere virkelig ikke trivdes med, men heller ikke visste hva annet dere skulle begynne på(og ikke hadde jobb), hadde dere bare fortsatt på det studiet da?

Jeg er 22 år, og har gått 1 år på sykepleien, men liker det ikke i det hele tatt. Og kunne ikke tenke meg å ha en jobb hvor jeg må stelle og ha omsorg for syke mennesker. Men jeg ANER ikke hva annet jeg skal gjøre - og det er nå 3-4 år siden jeg var ferdig på VGS.

Det er 4 dager til skolen begynner igjen, og jeg klarer ikke bestemme meg. Hvis jeg ikke møter opp, så sitter jeg jo her. Uten noe. Og må begynne å traske rundt i gatene med jobbsøknader, på butikkjobber etc..... Jeg vet jo at jeg skal ha en utdannelse. Hva ville dere gjort?

(Det skal sies at det er èn vei jeg kunne tenkt meg å gå som utdannet sykepleier, men det tror jeg er snakk om å komme gjennom et nåløye: (Jobbe på klinikk som kosmetisk sykepleier)

Takk for hjelpen dere! :)

Anonym poster: a088a0e382d644e9942a29d1952dcbc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen vits i å fullføre bare for å fullføre. Du har studert ett år - det er ingenting i den store sammenhengen om du tenker på studielånet ditt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det samme problemet selv. Angret og sitter i dag med mer studiegjeld enn jeg hadde behøvd. 2. og 3. året på sykepleien er mye praksis, og det kan tenkes at du etterhvert vil trives med det, men hvis du allerede vet nå at du ikke trives med å stelle mennesker så vil du gå igjennom mye på sykepleien som du ikke vil trives med. Det beste er å ta et år med å jobbe, og prøve å finne ut hva annet du ønsker å gjøre. Jeg er snart 30 år og jeg gjør dette NÅ. Du har lang tid og det er ingen hast. Det er bedre å trives med noe man skal jobbe med. Det ville jeg gjort da det ikke er så mye du trives med innen sykepleien. Du kan evt ta et år med permisjon, slik at du kan ha mulighet til å gå tilbake hvis du du skulle finne ut at det var det du skulle allikevel.

Anonym poster: 5a5a3a9b59dfb68a2e4f2c256a8f0525

Skrevet

hvorfor fortsette hvis man ikke trives. Begynn hele r på noe du trives med elelr finn deg en ok jobb til du har funnet litt flere muligheter. Alt ordner seg på et vis til slutt det har jeg lært den harde måte.

Skrevet

Jeg ville sluttet. Eller rettere sagt: jeg sluttet. Jeg sluttet på sykepleien rett før eksamen 2. år, og det var en utrolig lettelse. Jeg mistrivdes fra dag 1. En del folk sa sånne ting som "men du burde gjort det ferdig, så hadde du ihvertfall hatt noe å falle tilbake på". Tull-ball. Skulle jeg "falle tilbake på" noe som bare ville gjøre meg dypt ulykkelig?

Som noen sier, du har god tid, og du har bare brukt 1 år med studielån. Du er jo for sent ute til samordna opptak for i år, så bruk heller dette året til å tenke litt. Jobb litt. Reis litt om du har mulighet. Les litt og snus litt på ting du liker.

Du trenger ikke vite hva du vil bli før du starter et studium. Søk deg inn på et breddeuniversitet (Oslo eller Bergen), ta noen litt generelle fag. Der treffer du helt sikkert folk som introduserer deg for muligheter du ikke visste fantes!

Skrevet

Jeg ville sluttet. Eller rettere sagt: jeg sluttet. Jeg sluttet på sykepleien rett før eksamen 2. år, og det var en utrolig lettelse. Jeg mistrivdes fra dag 1. En del folk sa sånne ting som "men du burde gjort det ferdig, så hadde du ihvertfall hatt noe å falle tilbake på". Tull-ball. Skulle jeg "falle tilbake på" noe som bare ville gjøre meg dypt ulykkelig?

Det er som jeg skulle sagt det selv! Jeg fullførte, men skulle aldri ha gjort det. Dette var akkurat det samme som folk sa til meg. Kastet bort mye krefter og livsglede.

Anonym poster: 5a5a3a9b59dfb68a2e4f2c256a8f0525

• Liker 2
Skrevet

Dere som sluttet - Hva gjør dere nå? Og har dere ikke hatt brukt for utdannelsen i det hele tatt?

TS

Skrevet

Jeg gikk et år på et studie jeg ikke trivdes med overhodet, og er superglad for at jeg valgte å slutte den gangen! Også er det jo ganske bortkastet å gå noe man egentlig ikke føler er det rette..Det er jo noe du skal jobbe med resten av livet, stort sett.

Jeg fant til slutt en annen linje, som passet bedre for meg, og jeg har kommet i en klasse med mer likesinnede folk som jeg har mye felles med. Egentlig så har jeg aldri hatt det bedre :) Den utdannelsen jeg tok før dette, har jeg ikke bruk for lenger..Men på en annen side, sykepleien er jo en mer nytting erfaring å ha med i motsetning til det jeg gikk da :)

Håper du finner ut av det!

Skrevet

Jeg sluttet. Jeg er litt "lost" nå, i og med at jeg ikke har peiling på hva jeg skal studere istedenfor (planlegger å begynne igjen neste høst), men nå alternativet var å bruke to år til med studielån på en grad jeg ikke vil ha en gang, så var valget enkelt. Dette året skal brukes på jobbing og reising, og jeg har i tillegg meldt meg opp i to fag hos UiT, mest bare for å se om den typen fag er noe jeg kunne tenke meg å fortsette med. :)

Skrevet

Dere som sluttet - Hva gjør dere nå? Og har dere ikke hatt brukt for utdannelsen i det hele tatt?

TS

Jeg tok grunnfag i psykologi pluss en samfunnsvitenskapelig bachelor- og mastergrad, litt språkfag på siden, studerte et par semestre i utlandet og gikk mer eller mindre ut i en helt grei administrativ stilling. Jeg jobbet også med studentpolitikk, og ikke minst: jeg møtte mannen min:)

Jeg "fikk bruk for" sykepleiekunnskapen til en viss grad, fordi jeg fikk en del ekstrajobber innen pleie/omsorg/avlastning under studiene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...