Gå til innhold

Sal fra borjes tingsryd (bilder) - Noen erfaringer eller tanker? :)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At salen har merker etter stibøylereimer og slik har da virkelig ingen ting å si? Jeg har utelukkende kjøpt brukte saler av god kvalitet og fått tilpasset av salmaker de siste årene. Prøvde meg med en ny prestige sprangsal en gang til gamle ponnien som var vanskelig å finne brukt sal til. Den ble laget til hesten etter mål og alt passet fint. Men jeg ville mye heller hatt en sal som var godt brukt og mykere i læret. Nå var det ikke ett stort problem med denne salen siden kvaliteten virkelig var topp. Men av billigere merker (jeg kaller alt under 10 000,- for billige merker da læret vanligvis ikke er helt topp), ville jeg virkelig sett meg etter noe som er noen år gammelt, men selvfølgelig i god stand.

Du må huske på det at det ikke bare er bommen og setestr som skal være riktig. Putene skal ha riktig form i forhold til hestens rygg, kanalen skal være bred nok, men ikke for bred og bommen skal ha riktig vinkel osv..

Derfor ville jeg først og fremst sett på hestens rygg, målt og prøvd masse forskjellige saler om jeg skulle kjøpt uten veiledning fra saltilpasser. Ikke bestem deg for merke før du har prøvd mye forskjellig!

Kan legge til at jeg nå har en sal som er 20 år gammel. Dette er en sprang/feltrittsal med monoflapp og lange gjortreimer. Dette er den beste salen jeg noen gang har hatt og hesten ELSKER den. Min kjære gamp er veldig kresen når det gjelder sal og synes selv de salene vi har fått tilpasset til mange mange tusen ikke er noe særlig. Denne derimot har han ingen problemer med. Salen er så slitt at jeg har byttet gjordreimene 2 ganger de 10 årene jeg har eid salen, putene og sete har blitt forsterket og det er hull i ene kappen fordi læret har blitt så tynt etter mange år med slitasje.

AB14#

Anonym poster: d44823fa2371ce29e6e837284ae6bf7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At salen har merker etter stibøylereimer og slik har da virkelig ingen ting å si? Jeg har utelukkende kjøpt brukte saler av god kvalitet og fått tilpasset av salmaker de siste årene. Prøvde meg med en ny prestige sprangsal en gang til gamle ponnien som var vanskelig å finne brukt sal til. Den ble laget til hesten etter mål og alt passet fint. Men jeg ville mye heller hatt en sal som var godt brukt og mykere i læret. Nå var det ikke ett stort problem med denne salen siden kvaliteten virkelig var topp. Men av billigere merker (jeg kaller alt under 10 000,- for billige merker da læret vanligvis ikke er helt topp), ville jeg virkelig sett meg etter noe som er noen år gammelt, men selvfølgelig i god stand.

Du må huske på det at det ikke bare er bommen og setestr som skal være riktig. Putene skal ha riktig form i forhold til hestens rygg, kanalen skal være bred nok, men ikke for bred og bommen skal ha riktig vinkel osv..

Derfor ville jeg først og fremst sett på hestens rygg, målt og prøvd masse forskjellige saler om jeg skulle kjøpt uten veiledning fra saltilpasser. Ikke bestem deg for merke før du har prøvd mye forskjellig!

Kan legge til at jeg nå har en sal som er 20 år gammel. Dette er en sprang/feltrittsal med monoflapp og lange gjortreimer. Dette er den beste salen jeg noen gang har hatt og hesten ELSKER den. Min kjære gamp er veldig kresen når det gjelder sal og synes selv de salene vi har fått tilpasset til mange mange tusen ikke er noe særlig. Denne derimot har han ingen problemer med. Salen er så slitt at jeg har byttet gjordreimene 2 ganger de 10 årene jeg har eid salen, putene og sete har blitt forsterket og det er hull i ene kappen fordi læret har blitt så tynt etter mange år med slitasje.

AB14#

Neida, det gjør ingenting at salen har merker etter bruk, men igjen; jeg er ikke interessert i å kjøpe en sal til mange tusen som helt klart er brukt i mange år, når jeg kunne spyttet inn et par lapper til å fått en helt ny, med alle garantier osv. ;) Og syntes det har ligget ute mange saler som jeg mener er litt høye i prisen ift slitasje og alder (revner i kappe og slikt, en sal blir jo ikke sånn over natten).

og jeg er klar over at man ikke må se seg blind på merker, men alle har vel en preferanse ut i fra hva man har prøvd tidligere. :)

Salen jeg har i dag er hverken ny, billig eller utilpasset. Den er snart 15 år gammel, og tilpasset hos en saltilpasser, samt justert over årene.

Og problemet er heller ikke at jeg ikke vet hva jeg skal se etter ift størrelser eller hva som er viktigst i en sal, jeg var bare nygjerrig på kvaliteten på disse salene jeg, siden jeg hadde hørt mye positivt om de. :) Og selvfølgelig følger jeg opp med en saltilpasser uavhengig om jeg kjøper billig, dyrt, brukt eller nytt, man skal ikke slurve med hestens rygg. ;)<br /><br /> Anonym poster: d327204874d94331f34224c6d9e89321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du ihvertfall på riktig vei:)

Om du går inn på forumhest.no og søker på forskjellige merker eller går på underforaet som heter utstyr så finner du mange tråder som omhandler de fleste merker du kommer borti. Der står det mye om hvilke type rygg de forskjellige salene passer, erfaringer fra andre osv.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du ihvertfall på riktig vei:)

Om du går inn på forumhest.no og søker på forskjellige merker eller går på underforaet som heter utstyr så finner du mange tråder som omhandler de fleste merker du kommer borti. Der står det mye om hvilke type rygg de forskjellige salene passer, erfaringer fra andre osv.. ;)

Takk for svar. :)

Har allerede vært der, men kunne ikke finne noe konkret om disse salene. Men ble litt skremt når jeg hørte det var godteripapir i de og at de var skjeve, da burde de virkelig ikke vært lov å selge. Og da kan jeg ikke fatte at noen er fornøyde med de. Men tror jeg kanskje skal gå for den typen jeg allerede har (siden den har funket fint i nesten 15 år, blir det sikkert ikke galt å velge den igjen ved nykjøp av sal. ;) ) Men da må jeg vente litt (og det er jeg veeeldig god til, skulle jo helst hatt ting gjort i går :gjeiper: ) Men må jo prøve å tenke logisk på det, er billigere å kjøpe en dyr sal om et par måneder, enn en billig nå, og en dyr senere, som en annen bruker her sa. :)

Var rett og slett bare nygjerrig på hva andre mente om disse salene, har selv ingen erfaring med billigsaler, men da tror jeg nok at jeg styrer unna om jeg ikke skulle få noen overbevisende grunn til å gjøre noe annet. :)<br /><br /> Anonym poster: d327204874d94331f34224c6d9e89321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser veldig gode ut! Men hvis jeg var deg, så kanskje jeg ville lånt en slik sal og sett hvordan akkurat DEN lå på DIN hest sin rygg? saler er jo så forskjellige.. :-)

Jeg er generelt litt skeptisk til billigsaler med tanke på riktig vektforedling og komfort under ridning for rytter. Hvordan blir sitsen? Jeg ville nok heller betalt de pengene for en gammel, god kvalitetssal. (bare pass på stoppingen og at bommen ikke er skeiv!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må det være en lærsal? Jeg har veldig gode erfaringer med Thorowgood-salene, synes de er veldig gode å ri i og holder veldig godt til å være en relativt rimelig syntetsal. Bl.a. Høøks forhandler disse.

Anonym poster: 6a8a17f52f766c0bd7f6c89ca4d77e41

Jeg har også Thorowgood i både sprang og dressur og er superfornøyd! Eneste er at reimene sprekker opp etterhvert, men jeg fikk fiksa det for 70 kr. reima så akk det var ikke no stor deal.

Det som er så supert med de er at hvis du drar over de med en fuktig klut ser de helt nye ut igjen og man sitter bedre i de enn i lærsaler syns jeg! Hvertfall om man ikke orker ri med skinn hele tia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...