Gå til innhold

Sal fra borjes tingsryd (bilder) - Noen erfaringer eller tanker? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Jeg satt å tittet litt på saler rundt om, og kunne egentlig tenke meg både ny sprang og dressursal. Da kom jeg over noen som hadde anbefalt kingston fra borjes tingsryd. Dette er jo i tillegg veldig billige saler (mye billigere enn den jeg har i dag), så om de er gode også, hadde jo det vært kjempefint!

Salene heter kingston Close Contact flat seat (dette står det om salen på nettsidene deres: I buffalolær, okseskinn i setet og knestøttene. Cutback - for bedre passform. Stålforsterket syntetbom. Stoppet med polyuretan. Nylonforsterket salgjordstropper. Finnes i 2 bomvidder: normal, vid. 2 - års bom garanti. Svart. Stl:17") Den ser slik ut: 4054.jpg

Neste sal heter Kingston dressursal:

Dressur - KINGSTON

I buffalolær, okseskinn i setet og knestøttene. Dypt sete, cutback - for bedre passform.

Ekstra store knestøtter, samt klosser fremme.

Stålforsterket syntetbom. Ullstoppet. Lange nylonforsterkede salgjordstropper.

Finnes i 2 bomvidder: normal, vid.

2 - års bom garanti.

Svart. Stl:17"

Den ser slik ut:

4056.jpg

Hva er dine tanker om dette? :) Takker for evt svar!

Anonym poster: d327204874d94331f34224c6d9e89321

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvordan er det ift for eksempel frakt? Vil det bli veldig kostbart å få fraktet det fra sverige til norge (er det i det hele tatt mulig)? Hadde det evt vært billigere/bedre å hente selv?

Skrevet

*bump*

Skrevet

Dytter en gang til jeg. : )

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Tja min erfaring er at man virkelig får det man betaler for. Og en sal er ikke noe man tar lett på. Har prøvd noen billigsaler og det ender med feil sits på meg og helt feil vektfordeling på hesten. Samt at salputene som regel er ræva og svaien helt på bærtur. De er gjerne harde og med smal kanal.

Jeg tror heller jeg ville lett etter en brukt kvalitetssal for samme prisen og evnt stoppet om denne.

• Liker 3
Skrevet

Hei:)

Jeg har prøvd litt utstyr i både lær og annet fra Børjes Tingsryd. Jeg hadde kun en grime, Stigreimer og et hodelag derfra og jeg var ikke fornøyd. Det var veldig stivt, veldig lenge enda jeg smurte med både fett og olje. Det sprakk også fortere enn andre litt dyrere merker.

Tenker sånn at om du bare er ute etter en reservesal, så kan dette være et greit alternativ siden den ikke er så dyr. Men rir du aktivt ville jeg absolutt gått for en dyrere, mer kvalitetssikker sal. Sal er så viktig at er av beste kvalitet, og at den varer. Den bærer tross alt deg, samtidig som at hesten skal bære både deg og salen.

Skrevet

Du betaler verken toll eller mva når du handler fra Børjes, portoen tror jeg er 110 kroner uansett. Grunnen er at de er registrert i Norge også, mens varene blir sendt fra Sverige (på samme måte som at Horze sender fra Nederland og Høøks sender fra Danmark).

Jeg synes dressursalen ser grei ut, men som noen over her skrev så får du det du betaler for. Men dersom salen passer til både hest og rytter så ser ikke jeg noe galt i å bruke en slik sal. Heller en billigsal som passer, enn en dyr sal som ikke passer!

Jeg har handlet en del fra Børjes, og er stort sett fornøyd med det meste. Lærvarene jeg har kjøpt har ikke vært spesielt bra, men det har nok mye med prisen å gjøre. Har handlet mest forbruksvarer som grimer, leietau etc.

Anonym poster: 6a8a17f52f766c0bd7f6c89ca4d77e41

Skrevet

Takk for svar folkens!

Jeg har pr i dag en dyr, riktig tilpasset sal. Den er også veldig god å ri i, men skulle vært byttet ut nå, etter veldig mange år i "tjeneste". ;)

Men ja, er veldig ofte slik at man får det man betaler for (som også er grunnen til at jeg valgte en mer kjent og dyr sal den gangen jeg kjøpte), men jeg leste flere steder at folk var fornøyde med disse, spesielt sprangsalen (bla en som var ute å startet både 110-120 med den, (som er ca det jeg ligger på i dag).Så ble litt nygjerrig på om dette kunne være noe. :) For om de ligger godt, og er gode å sitte i ( dette vil jo variere fra hest til hest, og rytter til rytter) kunne de jo vært noe jeg i alle fall kunne hatt noen år fremover. Selv om de sansyneligvis ikke vil vare like lenge som min nåværende sal har gjort.

Men igjen, takk for alle innspill, kom gjerne med noen fler, om det er noen som har! :)

Skrevet

Og om jeg ikke skulle gå for den/disse salene, har dere noen anbefalninger av merker? Gjerne noe som ikke er alt for dyrt, da jeg akkurat nå har litt mange projekter gående, så kan ikke blåse av alt for mange lapper på en sal akkurat nå. (også har jeg jo som sagt en sal fra før av, vil bare bytte den ut etterhvert, da den begynner å bli litt slitt). :)

Skrevet

Må det være en lærsal? Jeg har veldig gode erfaringer med Thorowgood-salene, synes de er veldig gode å ri i og holder veldig godt til å være en relativt rimelig syntetsal. Bl.a. Høøks forhandler disse.

• Liker 1
Skrevet

Og om jeg ikke skulle gå for den/disse salene, har dere noen anbefalninger av merker? Gjerne noe som ikke er alt for dyrt, da jeg akkurat nå har litt mange projekter gående, så kan ikke blåse av alt for mange lapper på en sal akkurat nå. (også har jeg jo som sagt en sal fra før av, vil bare bytte den ut etterhvert, da den begynner å bli litt slitt). :)

Sal er dyrt, ja :forvirret: Jeg er veldig glad i Pessoa og Henri De Rivell. Men så er jo dette ganske dyre saler om de skal kjøpes nye. Så hva med å prøve å få tak i en pent brukt sal av godt merke og heller stoppe den om?

Jeg kjøpte en gang en Henri De Rivell sal brukt, og var veldig fornøyd med den. Den var pent brukt, myk og god og bruke. Satt også strålende på ryggen til hesten. :happy:

Skrevet

Det jeg syntes ofte er problemet med brukt, er at folk skal ha gull og grønne skoger for en nedslitt, gammel sal. Man kan kanskje være heldig, men når jeg har lett her, har det kanskje vært avslag på 2 lapper, og da syntes jeg man nesten liksågodt kan kjøpe en ny, for å få alle garantiene osv..

Nei, det må ikke være lær, men er ikke disse syntetsalene til hooks veldig stive? (mener å ha lest det flere plasser) også vil vel kanskje ikke en helsyntet myke seg opp på samme måte som lær? Men takk for tipset, skal absolutt sjekke opp i det. :)<br /><br /> Anonym poster: d327204874d94331f34224c6d9e89321

Skrevet

Nei, det må ikke være lær, men er ikke disse syntetsalene til hooks veldig stive? (mener å ha lest det flere plasser) også vil vel kanskje ikke en helsyntet myke seg opp på samme måte som lær? Men takk for tipset, skal absolutt sjekke opp i det. :)<br /><br /> Anonym poster: d327204874d94331f34224c6d9e89321

Det er ikke Høøks sitt merke, men de forhandler dem (det finnes flere andre forhandlere også, men jeg kommer ikke på flere norske i farta). Jeg synes disse salene er veldig gode til å være syntetsaler i alle fall, har hatt en T4 selv og den var god i setet og gav god støtte. Det blir selvsagt noe helt annet enn en lærsal, men dersom man skal ha en billig lærsal er læret sannsynligvis ikke så godt, og da ville jeg heller gått for en syntetsal. Vil man litt opp i pris, kan man kjøpe en brukt kvalitetslærsal.

Skrevet

Disse salene er noe møkk!!!

Har i min tid sprettet opp putene på ca 30 saler av forskjellige merker og av forskjellig kvalitet. Deriblant en slik dressursal (ca 3 år siden så kan være en annen modell), og for det første var hele salen skeiv. Dette var en splitter ny sal som en venninne kjøpte, men så døde hesten og jeg kjøpte salen for en billig billig penge så jeg kunne ødelegge litt ;)

Når jeg sprettet opp putene fant jeg både papir etter sukkertøy og diverse andre ting som ikke en sal skal være stoppet med. Det ytterste laget var syntetisk ull (om jeg ikke husker feil). Men putene var ujevne og bommen var skeiv.

Kjøp heller en brukt kvalitetssal og bruk penger på tilpassing. En sal burde alltid være skikkelig tilpasset hesten:)

Hvilke type rygg har hesten din? Bomvidde? Setestr til deg? Pris du er villig til å betale? Saler du har prøvd før?

Kan alltids prøve å gi en liten pekepinne på hva du kan se etter. Men selvfølgelig er det lureste å få målt hesten hos saltilpasser og få anbefalt saler derfra :)

Lykke til i salverdenen(salhelvete) ;)

Anonym poster: d44823fa2371ce29e6e837284ae6bf7b

• Liker 1
Skrevet

Legg heller pengene i en brukt kvalitetssal. Som AB skriver over her, så får man virkelig hva man betaler for når det kommer til saler. Jeg har selv sett inni en del billige saler, og stoppingen er ikke laget for hesterygg og bommen i slike billige saler er ofte av kryssfiner - det knekker. De er også ofte skeive.... Om du bare leiter litt kan du finne både stubben og kieffersaler (og helt sikkert andre merker) helt ned i 2000-3000kr. Kost heller på de en omstopping... Det er jo ikke kjempedyrt det heller, mener Fossum tar rundt en 1000-lapp... Jeg ville heller ventet en mnd til, og kastet på en tusenlapp ekstra...

Og ja, salverdenen ER et helvete^^

Skrevet

Disse salene er noe møkk!!!

Har i min tid sprettet opp putene på ca 30 saler av forskjellige merker og av forskjellig kvalitet. Deriblant en slik dressursal (ca 3 år siden så kan være en annen modell), og for det første var hele salen skeiv. Dette var en splitter ny sal som en venninne kjøpte, men så døde hesten og jeg kjøpte salen for en billig billig penge så jeg kunne ødelegge litt ;)

Når jeg sprettet opp putene fant jeg både papir etter sukkertøy og diverse andre ting som ikke en sal skal være stoppet med. Det ytterste laget var syntetisk ull (om jeg ikke husker feil). Men putene var ujevne og bommen var skeiv.

Kjøp heller en brukt kvalitetssal og bruk penger på tilpassing. En sal burde alltid være skikkelig tilpasset hesten:)

Hvilke type rygg har hesten din? Bomvidde? Setestr til deg? Pris du er villig til å betale? Saler du har prøvd før?

Kan alltids prøve å gi en liten pekepinne på hva du kan se etter. Men selvfølgelig er det lureste å få målt hesten hos saltilpasser og få anbefalt saler derfra :)

Lykke til i salverdenen(salhelvete) ;)

Anonym poster: d44823fa2371ce29e6e837284ae6bf7b

Takk for svar, det hørtes ikke bra ut!

Problemer er ikke at jeg ikke vet hva jeg skal se etter, problemet er prisene. Kunne jeg valgt fritt, hadde nok valget falt på en HDR, pessoa e.l, jeg personlig liker også stubben (gjerne ikke helt ny, så den ikke er så hard, hehe). (jeg har også en dyr, tilpasset sal pr i dag, men vil bytte den ut etterhvert pga den begynner å bli slitt). Jeg ble bare litt nygjerrig når jeg hørte såpass mye positivt om denne billigmodellen. ;)

Kanskje jeg bare må smøre meg med litt mer tålmodighet, syntes bare det var så grusomt mange dyre bruktsaler ute for tiden nå. Er ikke veldig interessert i å bruke 6 lapper på en fem år gammel, slitt sal, når man kan legge et par lapper ekstra i det, å få en splitter ny. :)

Takk for lykkeønskninger, alltid like moro denne saljakten. :gjeiper:<br /><br /> Anonym poster: d327204874d94331f34224c6d9e89321

Skrevet

Men de fleste brukte saler kan du prute litt på :) Jeg tror knapt jeg har solgt en sal til prisen jeg la den ut for, og jeg har solgt mange :) Men hva med å finne en lignende den hesten din går med nå?

Skrevet

Men de fleste brukte saler kan du prute litt på :) Jeg tror knapt jeg har solgt en sal til prisen jeg la den ut for, og jeg har solgt mange :) Men hva med å finne en lignende den hesten din går med nå?

Takk for svar. :)

Jeg har faktisk aldri kjøpt en bruktsal (ellers så mye annet brukt, for den sakens skyld), så jeg trodde det ofte var de prisene de ble lagt ut til de også ble solgt for.

Jeg har prøvd, men syntes de har vært litt dyre ift alder og slitasje. Men det beste er nok å smøre seg med tålmodighet, for jeg har egentlig mulighet til å kjøpe dyrere sal snart, bare ikke akkurat nå. Men er jo ikke så lett når det er nå jeg vil ha. :gjeiper: hehe.<br /><br /> Anonym poster: d327204874d94331f34224c6d9e89321

Skrevet

Takk for svar. :)

Jeg har faktisk aldri kjøpt en bruktsal (ellers så mye annet brukt, for den sakens skyld), så jeg trodde det ofte var de prisene de ble lagt ut til de også ble solgt for.

Jeg har prøvd, men syntes de har vært litt dyre ift alder og slitasje. Men det beste er nok å smøre seg med tålmodighet, for jeg har egentlig mulighet til å kjøpe dyrere sal snart, bare ikke akkurat nå. Men er jo ikke så lett når det er nå jeg vil ha. :gjeiper: hehe.<br /><br /> Anonym poster: d327204874d94331f34224c6d9e89321

Det er lov å prøve seg :) Verste du kan få er jo et nei :)

Jeg ville ventet en mnd eller to og lagt av litt mere penger :) Du får veldig mye igjen for det senere!

Gjest Oblivion
Skrevet

Takk for svar folkens!

Jeg har pr i dag en dyr, riktig tilpasset sal. Den er også veldig god å ri i, men skulle vært byttet ut nå, etter veldig mange år i "tjeneste". ;)

...

Men igjen, takk for alle innspill, kom gjerne med noen fler, om det er noen som har! :)

...Gjerne noe som ikke er alt for dyrt, da jeg akkurat nå har litt mange projekter gående, så kan ikke blåse av alt for mange lapper på en sal akkurat nå. (også har jeg jo som sagt en sal fra før av, vil bare bytte den ut etterhvert, da den begynner å bli litt slitt). :)

Ikke har jeg peiling på hest og saler, allergisk som jeg er. :closedeyes: Men jeg tenkte mer praktisk jeg da -hva med å fortsette å bruke den gamle litt til? Da kan du kanskje bli ferdig med noen av prosjektene dine først så økonomien er litt mer i balanse igjen, -og så heller gi deg selv en ny, litt dyrere sal av ordentlig kvalitet som belønning for alt det andre du har gjort? Tror du vil takke deg selv senere jeg. :)

Jeg er rimelig dårlig på å gjøre det ofte selv, men jeg sitter med noen fine ting i dag fordi jeg har orka å holde ut, -skulle gjerne vært enda mer streng mot meg selv altså, men alle må leve litt!

Tenk litt på det -det gjør jo sikkert ingenting om du kjøper nå og billigere, men da blir det kanskje en ny utgift igjen tidligere enn det du egentlig hadde trodd. Så lenge du er klar over det så er jo alt helt greit -men jeg tror nok mer på langtidsvarende lykke om du venter litt til du har bede råd. :tommelsmil: .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...