Gå til innhold

Kan alle sydamer legge opp jeans på den ordentlige måten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to par jeans jeg skulle fått lagt opp i lengden, men jeg vil ha det gjort ordentlig, sånn at det ser ut sånn som jeans ser ut med den originale kanten, ikke sånn som det så ut da mødrene våre la opp jeans da vi var små. Kan alle sydamer gjøre dette?

Anonym poster: 768b8cd54369412590ef6225baacd3f3

Skrevet

Jeg har to par jeans jeg skulle fått lagt opp i lengden, men jeg vil ha det gjort ordentlig, sånn at det ser ut sånn som jeans ser ut med den originale kanten, ikke sånn som det så ut da mødrene våre la opp jeans da vi var små. Kan alle sydamer gjøre dette?

Anonym poster: 768b8cd54369412590ef6225baacd3f3

Kan du ikke bare gjøre det i en butikk som Carlings, JC eller lignende? De tilbyr opplegging.

Skrevet (endret)

Heter det sydame, og ikke skredder?

Du må vel spesifisere at du skal ha synlig søm, og ikke skjult, da. For sikkerhets skyld. Og ja. Alle som syr bør kunne legge opp et par bukser.

Endret av Kamikatze
Skrevet

Tilogmed jeg kan legge opp bukser på den ordtlige måten :fnise: Problemet ofte er at sømmene som vises er med ganske tykk tråd, og en vanlig symaskin takler ikke så tykk tråd, så man trenger kraftigere symaskin, og ikke alle som har det stående rundt akkurat. Derfor vil tråden ofte være tynnere når man får lagt opp bukser.

• Liker 1
Skrevet

For å svare deg, TS, så er dette noe som alle sydamer/skreddere skal kunne klare uten problemer. Det å legge opp er en enkel oppgave.

Skrevet

Nei, det er ofte at man ikke kan det! Jeg er selv lav, og må legge opp nesten alle mine jeans. Problemet er at de er ofte ektra behandlet nede: slitt, farget, brukt en ekstra tjukk tråd og kanskje spesiell søm. Alt dette kan man ikke oppnå hjemme. Pluss at jeans er ofte ektra smale nederst, og hvis man klipper av den smaleste delen, sitter man igjen med rette jeans, istedenfor skinny. Og det er ikke så lett å sy inn dongeri i bredde uten at det vises at det er hjemmesydd - man har ikke den typiske dongerisømmen på de vanlige symaskiner, og man trenger en spesiell industrimaskin.

Det man kan gjøre, er å klippe av den "pene" delen nederst, så klippe av lengden så mye som nødvendig, og så sy den nederste delen tilbake på plass. Det er hvis det er ikke så mye forskjell i bredde mellom dem. Og ikke sikkert det blir så pent uansett.

Så det er kanskje like greit å bare brette de opp, uten å sy opp. Les den første kommentaren på bloggen her, der er det et bilde av en veldig smart ide, hvordan man kan pent brette opp skinny jeans. Det blir litt vanskelig å forklare uten bilde.

<br /><br /> Anonym poster: 4ab888687f2db9983978c5383f7b41e8

Skrevet

Hva med å få en skredder/sydame til å legge dem opp sånn som linken til anonymbruker #6 viser?

Altså at man bretter "dobbelt" og beholder opprinnelig nederkant. Sys relativt enkelt en usynlig søm fra innsiden, og fra utsiden ser det ut som opprinnelig lengde var helt perfekt.

Jeg har gjort det selv på et par jeans tidligere, det går enkelt med en vanlig symaskin. Det eneste er om de er veldig skinny kan det bli litt knotete å få til som amatør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...